بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

مکمل های غذایی کلاژن هیدرولیز شده را دقیق تر بشناسید

کلاژن هیدرولیز شده به کلاژنی که به صورت شیمیایی یا آنزیمی فرایند شده اطلاق می‌شود که عموما از پوست و استخوان گاو، گاو نر و خوک مشتق می‌شود.

کلاژن هیدرولیز شده متشکل از پپتیدهای محلول در آب با وزن مولکولی گوناگون می‌باشد.

این پپتیدها از اسید آمینه‌های موجود در کلاژن مانند گلیسین، L-پرولین و L-هیدروکسی پرولین غنی می‌باشد.

مکمل‌های غذایی حاوی کلاژن هیدرولیز شده برای افزایش سلامت استخوان و مفاصل توصیه می‌شود. کلاژن هیدرولیز شده و هیدرولیستات‌های ژلاتین مشابه هم می‌باشد (ژلاتین را ببینید)

عملکرد مکمل های غذایی کلاژن هیدرولیز شده
کلاژن هیدرولیز شده در مقابل بیماریهای تخریبی مفاصل (DJD) اثر محافظتی داشته و همچنین دارد. همچنین ممکن است فعالیت ضد زخم داشته باشد.

مکانیسم عمل مکمل های غذایی کلاژن هیدرولیز شده
مکانیسم اثر ضد آرتریت کلاژن هیدرولیزه تحت بررسی می‌باشد. عقایدی مبنی بر نقش اسیدهای آمینه کلاژن هیدرولیز شده در سنتز کلاژن و غضروف جدید در وجود دارد که در صورت صحت، غضروف هیدرولیز شده می‌تواند در بهبود بیماری موثر باشد.

البته احتمال این عملکرد ضعیف است زیراL-هیدروکسی پرولین یک اسید آمینه ژنتیکی نمی‌باشد و در کلاژن پس از رونویسی تشکیل می‌شود، بنابراین L- هیدروکسی پرولین کلاژن هیدرولیز شده در سنتز کلاژن شرکت نمی‏کند.

به‏علاوه، گلیسین و L-پرولین، هر دو توسط بدن ساخته می‌شوند واینکه گلیسین یا L- پرولین در کلاژن هیدرولیز شده تا چه حد در سنتز کلاژن در مفاصل شرکت می‏کنند کاملاً مشخص نیست.

شواهدی مبنی بر اثر تحریکی برخی الیگو پپتیدهای کلاژن هیدرولیزه در سنتز کلاژن وجود دارد. شواهد اولیه‌ای وجود دارد که کلاژن‌های هیدرولیز شده ممکن است تکثیر کندروسیت‌ها، آدیپوسیت‌ها و عناصر ماتریکس خارج سلولی را تحریک کنند.

فارماکوکینتیک مکمل های غذایی کلاژن هیدرولیز شده

هضم، جذب و متابولیسم کلاژن هیدرولیز شده عموماً آهسته تر از سایر پروتئین‌ها و پپتیدهای رژیم غذایی است.

علت این است که پپتیدهای متشکله کلاژن حاوی میزان بالایی از L-پرولین و L- هیدروکسی پرولین بوده که پیوندهایی را با سایر اسیدهای آمینه تشکیل می‏دهند که به طور قابل توجهی به هیدرولیز آنزیمی در روده باریک مقاوم تر می‌باشد.


........................................
منبع: مکمل شناسی به نقل از پی در آر


توصیه های مکمل شناسی در خصوص مصرف منطقی و بهینه مکمل های غذایی: مصرف مکمل های غذایی نیاز به آگاهی و تشخیص صحیح دارد و به این جهت مصرف مکمل های غذایی بدون مشاوره با پزشک توصیه نمی شود. ضمن اینکه اطلاعات موجود در وبسایت مکمل شناسی به هیچ وجه جایگزین مشاوره با پزشک نخواهد بود و ضروری است قبل از هرگونه اقدامی، موضوع را با پزشک معالج مطرح نمایید.
مصرف مکمل های غذایی بویژه در خصوص کودکان، سالمندان و کسانی که بیماری زمینه ای نظیر دیابت، بیماری های ریوی یا قلبی و عروقی دارند و همچنین در رابطه با زنان باردار از حساسیت بیشتری برخوردار است و ممکن است در صورت عدم توجه به توصیه های پزشک، منجر به عوارض غیر قابل جبرانی شود.
علاوه بر این، توجه داشته باشید با توجه به شیوع تبلیغات ماهواره ای و اینترنتی، بهترین و معتبرتین مکان برای تهیه مکمل های غذایی، صرفا داروخانه ها هستند و عرضه مکمل های غذایی در خارج از داروخانه، بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، در خارج از داروخانه ممنوع است.

پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد