بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

آیا می دانید حدود ۱۵۰-۷۵ میلی گرم مس در بدن انسان وجود دارد؟

حدود ۱۵۰-۷۵ میلی گرم مس در بدن انسان وجود دارد. در بدن نوزادان تازه به دنیا آمده میزان بالاتری مس نسبت به بزرگسالان وجود دارد.

کبد، مغز، کلیه ها، قلب و مو دارای غلظت بیشتری از مس می باشند. میزان متوسط مس سرمی در زنان بزرگسال بیشتر از آقایان می باشد.

میزان سرمی مس نیز به طور مشخصی در خانمها طی دوران بارداری و زمانیکه از ضد بارداریهای خوراکی استفاده می کنند افزایش می یابد. در بدن انسان، مس یکی از اجزاء سازنده تعدادی از آنزیمها می باشد و به صورت ترکیب با تعدادی از پروتئینها در خون یافت می شود.

سرولوپلاسمین، یک آنزیم پلاسمایی حاوی مس، باعث افزایش سرعت اکسیداسیون آهن به یون آهن می گردد، بنابراین باعث کاهش انتقال آهن توسط ترانسفرین (پروتئینی که باعث انتقال آهن در خون می شود) می گردد. در نتیجه آهن به بافتهای بدن جهت سنتز ترکیبات حاوی آهن، خصوصا، هموگلوبین منتقل می شود.

مس به طور قابل توجهی در قسمت دئودونوم روده جذب می شود. حدوداً ۳۲ درصد مس موجود در رژیم غذایی جذب می گردد. مس اضافی در صفرا ترشح می شود. مس در قرار گرفتن آهن در ساختار هموگلوبین کمک می کند. مس باعث تحریک رشد گلبول های قرمز در بدن می شود. همچنین مس قسمت اصلی تعدادی از آنزیمهای گوارشی به شمار می رود. مس باعث مورد استفاده قرار گرفتن اسید آمینه تیروزین و افزایش کارآیی آن به عنوان فاکتور تولید رنگدانه برای مو و پوست می گردد. همچنین مس جهت کارآیی ویتامینC در بدن مؤثر است.

کمبود مس می تواند باعث ایجاد ضعف در بدن، اختلالات گوارشی، اختلال در تنفس گردد. تاکنون گزارشی از آنمی وابسته به فقر مس در بزرگسالان گزارش نشده است. تمامی ترکیبات دارویی دارای آهن، حاوی ریز مغذی مس می باشد. کمبود مس در اطفال، خصوصاً در آنهایی که به طور نارس متولد شده اند، دیده شده است، همیشه کمبود مس در کودکان به صورت اسهال مزمن نمایان می گردد و بعد از گذشت زمان به آنمی تبدیل می شود که پاسخی نسبت به درمان با آهن نمی دهد.

منبع:سامانه مکمل شناسی به نقل از وب سایت حکیمان طب

پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد