بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

پزینک پلاس شناسی: بدن انسان به چه میزان روی نیاز دارد؟

میزان نیاز بدن به عنصر روی کم می باشد، ولی تأثیر آن در رشد و حفظ سلامتی بدن حتی در دوران قبل از تولد قابل توجه است،.

بدن یک انسان طبیعی با وزن ۷۰ کیلوگرم دارای ۳/۲-۴/۱ گرم روی می باشد. روی در میزان کم در تمامی بافتها وجود دارد. میزان روی استخوانها، دندان و لوزالمعده کمی بیشتر از سایر بافتهای بدن می باشد.خون انسان به میزان ۷/۰ میلی گرم در ۱۰۰ سی سی، روی دارد، ولی سرم خون یا پلاسما حاوی ۱/۰ میلی گرم روی در ۱۰۰ سی سی می باشد.

روی یک عنصر سفید – آبی رنگ و فلزی بوده و در بدن اغلب، به صورت ترکیب با سایر اجزا تشکیل دهنده بدن انسان دیده می شود.حدود ۲۰ الی ۳۰ درصد روی موجود در غذا، از طریق روده کوچک در بدن انسان جذب می شود. میزان جذب روی در بدن به وسیله فیبرها، کلسیم، مس، فیتات و فسفات به دفعات کاهش می یابد. بر خلاف آن اسیدهای آمینه و پپتیدها، باعث افزایش میزان جذب روی در بدن می گردند.

حدود ۹۹ درصد کل روی بدن در سلولها وجود داشته و مابقی آن در پلاسما و مایع خارج سلولی یافت می شود. دفع روی اکثرا از طریق ترشحات لوزالمعده و روده انجام می گیرد. روی جهت حفظ سلامت پوست، مو، بهبود ترمیم زخمها و بارداریهای موفق مورد نیاز می باشد. روی نقش حیاتی در حفاظت از بدن در برابر بیماریها و عفونت ایفا می نماید.

همچنین روی جهت انتقال ویتامین A به شبکیه مورد نیاز می باشد.ازگذشته تا کنون ثابت شده است که رشد و بلوغ جنسی بدن در کنارعوامل دیگر وابسته به روی می باشد. روی باعث تسریع بهبود زخم های مزمن ودیگر زخمها می گردد. بیمارانی که دارای میزان کم روی در پلاسما می باشند، هفته ها تحت درمان با کورتیکواستروئیدها قرار می گیرند.

به نظر می رسد که مصرف روی در درمان آکنه در بیماران نیز تأثیر داشته باشد.ثابت شده است که روی در درمان ادم نیز نقش دارد. مصرف مکملهای غذایی حاوی روی در بسیاری از افراد با مشکلات پوستی، سودمند واقع شده است.

مصرف روی در مواردی چون بزرگ شدن غده پروستات می تواند کمک کننده باشد. روزانه حدود ۳۰ میلی گرم روی جهت درمان این اختلالات بایستی مورد استفاده قرار گیرد. گزارش شده است کمبود روی در رژیم غذایی باعث ایجاد آنمی، تأخیر در رشدو تأخیر در بلوغ جنسی می گردد. وجود لکه های سفید بر روی ناخنها، نشانگر عدم جذب مناسب روی موجود در رژیم غذایی می باشد. مصرف مولتی ویتامین حاوی روی می تواند در این مورد کمک کننده باشد.


پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد