بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

تاثیر داروهای گیاهی بر درمان ناباروری در مردان و زنان

اختلال ناباروری یکی از پیچیده ترین موضوعات پزشکی در سرتاسر دنیاست. براساس آمارهای سازمان بهداشت جهانی 10 تا 15 درصد زوج ها در دنیا نابارور هستند. بنابراین یافتن روش های موثر و پربازده برای درمان اختلالات ناباروری موضوعی بسیار مهم است که متخصصان بسیاری را به تحقیق در این زمینه واداشته است.

در این زمینه، به دلیل اثرات جانبی ای که اکثر داروهای شیمیایی دارند، در سالهای اخیر استفاده از روش های درمانی مبتنی بر طب سنتی برای درمان ناباروی توجه بسیار زیادی به خود معطوف کرده است. تحقیقات نشان داده اند که داروهای گیاهی به عنوان بخش مهمی از طب سنتی اهمیت بسیار زیادی در درمان ناباروری دارند.

در مطالعه ای که اخیرا توسط یک محقق ایرانی انجام شد، دست آوردهای اخیر در زمینه استفاده و کارایی داروهای گیاهی در درمان اختلالات ناباروری در مردان و زنان مورد بررسی قرار گرفت.

در این مطالعه که یک تحقیق مروری بود، جستجوی کاملی بر تمام تحقیقات انجام شده در این زمینه در بین سالهای 2010 تا 2017  در اکثر منابع علمی انجام شد.

پس از مطالعه و تحلیل کامل مقالات منتشر شده در این زمینه مشخص شد که عصاره گیاهانی مثل بذر هویج، عصاره استخراج شده با الکل شاه تره، عصاره سیر، مرکبات، زنجبیل و زعفران می توانند باعث افزایش سطح تستوسترون، LH و بعضی اوقات FSH شود. علاوه بر این مشخص شد این گیاهان می توانند باعث افزایش تعداد اسپرم، تحرک و طول عمر آنها شده و از این طریق باروری را بهبود بخشند.

همچنین تحقیقان نشان داد برگ جعفری که حاوی آنتی اکسیدان است می تواند باعث افزایش هورمون محور هیپوفیز گناد شود.

براساس این تحقیقات گیاه هوپس (Hops) می تواند در زنان باعث افزایش چشمگیر استروژن و پروژسترون شده و نیز باعث افزایش تعداد فولیکول های بالغ شود. در مردان نیز این گیاه می تواند سطح تستوسترون و اسپرماتوگونی و تعداد سلولهای اسپرماتوسیت را بیشتر کند.

همچنین مشخص شد عصاره استخراج شده سیاه دانه، عصاره استخراج شده با آب گرده خرما و گیاه ثعلب (C. koch) می تواند باعث افزایش سطح هورمون های جنسی و تعداد آنترال ها و فولیکول های ثانویه شود.

علاوه بر این مشخص شد گیاه خرمای چینی می تواند باعث کاهش سطوح اندروژن در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک شود.

این یافته های جدید همگام با تحقیقات گذشته تایید می کند که استفاده از داروهای گیاهی روشی موثر برای افزایش قابلیت باروری در مردان وزنان است و می تواند به عنوان یک درمان جایگزین بجای داروهای شیمیایی استفاده شود.

این مطالعه به تازگی در سومین کنگره بین المللی باروری که در سال 2017 برگزار شد ارائه شده است.

منابع و رفرنس های مکمل شناسی برای این خبر:

Source & Reference

The effect of herbal medicines in the treatment of infertility in both infertile men and women

International Congress on Reproduction-ISERB 2017

J Reprod Infertil. 2017;18(Suppl 2):69

..

تهیه شده در گروه ترجمه و تحریریه سایت مکمل شناسی/منصور


توصیه مهم مکمل شناسی در مورد خرید و مصرف ویتامین ها:

مکمل شناسی، یک داروخانه اینترنتی نیست و فعالیتی در زمینه  خرید و فروش مکمل ها ندارد.


به موازات نتایج حاصل از بسیاری از تحقیقات، ممکن است مطالعات دیگری وجود داشته باشد که نتایجی مغایر و عکس نتایج بالا را  نشان دهد. لذا این مطالب بهیچ وجه نمی تواند دلیلی بر توصیه مصرف خودسرانه مکمل های غذایی برای بیماران داشته باشد و بهمین دلیل هیچ متن اینترنتی نباید جایگزین توصیه پزشک لحاظ شود.

ضمن اینکه توجه داشته باشید بهترین محل برای تهیه مکمل های غذایی، داروخانه ها هستند.


______________________________





پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد