بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

سلامت جنسی: کارایی آنتی اکسیدانها در درمان ناباروری مردان

سلامت جنسی: کارایی آنتی اکسیدانها در درمان ناباروری مردان
بین 30 تا 80 درصد از موارد اختلال در باروری مردان (subfertility) به دلایل آسیب های ناشی از استرس اکسیداتیو در اسپرم  است.

آنتی اکسیدانها که در کاهش استرس های اکسیداتیو نقش مهمی دارند، یکی از دردسترس ترین و ارزان ترین روش های درمان ناباروری، در مقایسه با روش های دیگر هستند و در حال حاضر عمدتا این روش برای درمان مردان بکار گرفته می شود.

تصور بر این است که مصرف خوراکی مکمل های آنتی اکسیدانها می تواند کیفیت اسپرم را از طریق کاهش استرس اکسیداتیو افزایش دهد. پنتوکسی فیلین، دارویی که همانند یک آنتی اکسیدان عمل می کند، نیز در این زمینه استفاده شده است.

در مطالعه ای که در سال 2014 توسط محققان نیوزیلندی انجام شد، کارایی و ایمنی مکمل های حاوی آنتی اکسیدانها در درمان اختلالات ناباروری مردان مورد ارزیابی قرار گرفت.

این مطالعه یک تحقیق مروری بود و در آن ارزیابی کاملی بر روی مطالعات پیشین انجام شده در این زمینه انجام شد. جستجوهای انجام شده توسط این گروه نشان داد، تا سال 2014، 48 مطالعه وجود دارد که کارایی آنتی اکسیدانها را در مقایسه با دارونما یا گروه کنترل در 4179 مرد مبتلا به اختلال ناباروری گزارش کرده اند.

مدت زمان درمان در این مطالعات بین 3 تا 26 هفته و مدت زمان پیگیری بین 3 هفته تا 2 سال بود. مردان مورد مطالعه بین 20 تا 52 سال سن داشتند.

بررسی تمام مطالعات فوق مشخص کرد که تنها در 4 مطالعه شواهدی مبتنی بر کارایی مکمل های آنتی اکسیدان در بهبود وضعیت باروری مردان بدست آمده است.

شواهد نشان داد با مصرف این مکمل ها برای درمان ناباروری نرخ سقط جنین نیز افزایش نیافته است. این مشاهده نشان می دهد مصرف این مکمل ها حداقل دارای عوارض جانبی نمی باشد.

نویسندگان این مقاله پیشنهاد کردند شواهد علمی بیشتری مورد نیاز است تا بتوان در مورد کارایی مکمل های آنتی اکسیدان در درمان ناباروری های مردان با قطعیت اظهارنظر کرد.

این مطالعه در مجله Cochrane Database Syst Rev به چاپ رسید.




منابع و رفرنس ها:

Source & Reference

Antioxidants for male subfertility.

Cochrane Database Syst Rev. 2014;(12):CD007411..

برای مشاهده مقاله روی سایت مبدا به زبان اصلی اینجا کلیک کنید





تهیه شده در گروه تحریریه سایت مکمل شناسی

"منصور"

پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد