بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

سلامت جنسی: مقایسه نشانگرهای آپوپتوزی اسپرم در مردان نابارور مبتلا به واریکوسل با مردان بارور

سلامت جنسی: مقایسه نشانگرهای آپوپتوزی اسپرم در مردان نابارور مبتلا به واریکوسل با مردان بارور
یک سوم از ناباروری ها ایجاد شده در زوجها به دلیل فاکتورهای موجود در مردان است و در میان این فاکتورها واریکوسل شایع ترین دلیل ناباروری مردان می باشد. واریکوسل (به انگلیسی: Varicocele) اتساع و پیچ خوردگی غیرطبیعی شبکه وریدی (سیاهرگی) بالای بیضه ‌ها است.

اگرچه هنوز دقیقا مشخص نیست که چگونه واریکوسل می تواند باعث ناباروری شود، با این حال فشار گرمایی ایجاد شده ناشی از بهم خوردن تنظیم دمایی در بیضه ها و افزایش گونه های فعال اکسیژنی به عنوان دو دلیل اصلی برای ناباروری ناشی از واریکوسل پیشنهاد شده است.

تحقیقات پیش بینی کرده اند که فشار گرمایی در این حالت طی فرایندی که به نام آپوپتوز شناخته می شود مرگ سلول ها را بصورت برنامه ریزی شده می تواند آغاز کند.

برای بررسی این موضوع، در مطالعه ای که به تازگی توسط محققان ایرانی انجام شد، نشانگرهای آپوپتوزی اسپرم بین مردان نابارور مبتلا به واریکوسل و مردان بارور مقایسه شد.

 نشانگرهای آپوپتوزی اسپرم نشان دهنده میزان مرگ سلول های اسپرم هستند و شامل مواردی همچون متلاشی شدن DNA و caspase (cysteine-aspartic proteases) هستند.

در این تحقیق، غلظت اسپرم، تحرک و شکل آن در نمونه های منی 18 مرد نابارور مبتلا به واریکوسل و 14 مرد بارور مطابق با استانداردهای سازمان بهداشت جهانی اندازه گیری و آنالیز شد. همچنین متلاشی شدن DNA و caspase فعال اسپرم در این نمونه ها با استفاده از روش های استاندارد اندازه گیری شد.

نتایج بدست آمده نشان داد سطح caspase در مردان نابارور مبتلا به واریکوسل در مقایسه با افراد بارور افزایش یافته است. همچنین درصد اسپرم هایی که در آنها DNA متلاشی شده بود در نمونه های مردان نابارور مبتلا به واریکوسل نسبت به مردان بارور بالاتر بود.

این مشاهدات نشان می دهد که واریکوسل می تواند منجر به آپوپتوز در مردان نابارور شود. با توجه به اینکه پارامترهای اسپرم در این افراد دچار اختلال می شود، نویسندگان این مقاله پیشنهاد کردند که یکی از دلایل این اختلال می تواند آسیب های ناشی از آپوپتوز در بیضه این افراد باشد.

این مطالعه توسط محققان موسسه رویان انجام شد و در سال 2016 در مجله Int J Fertil Steril به چاپ رسید.

راهنمای منابع و رفرنس های مکمل شناسی:

Source & Reference


Comparison of Sperm Apoptotic Markers between Infertile Men with Varicocele and Fertile Individuals

Int J Fertil Steril, Vol 10, Suppl 1, Summer 2016, 36...

تهیه شده در گروه ترجمه و تحریریه سایت مکمل شناسی

مکمل شناسی، یک داروخانه اینترنتی نیست و فعالیتی در زمینه  خرید و فروش مکمل ها ندارد


______________________________





پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد