بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

7 مزیت گیاه خار مریم برای سلامتی

7 مزیت گیاه خار مریم برای سلامتی
خار مریم ( با نام علمی Silybum marianum)، یکی از اعضای خانواده Asteraceae، یک گیاه درمانی با تاریخ 2000 ساله در پزشکی سنتی چینی، اروپایی و آیورودا است. این گیاه در حال حاضر در سراسر جهان رشد می کند اما در اصل بومی جنوب اروپا، آسیای میانه و منطقه مدیترانه است.

علاوه بر اینکه یکی از مکمل های مرسوم برای تامین سلامت کبد است، خار مریم همچنین ریزمغذی های ویژه ای را برای سیستم قلبی عروقی، پروستات و کیسه صفرا ارائه می دهد. خار مریم اورگانیک با کیفیت بالا، ارزان قیمت  و به راحتی در دسترس است. بیایید نگاهی به هفت روش جالبی که خار مریم از طریق آنها بر سلامتی تاثیر می گذارد  داشته باشیم.


1-به فعالیت های آنتی اکسیدانی کمک می کند

مزایای سلامتی خار مریم در دانه های آن است، که عصاره آن سیلیمارین نامیده می شود. سیلیمارین یک آنتی اکسیدان قوی است. این عصاره حاوی ترکیبات طبیعی به نام فلاونوولیگنان است که ترکیبانتی فیتوشیمیایی هستند. سییلینین فعال ترین فلاونولیگنان در سیلیمارین است. در حالی که سیلیبینین یک آنتی اکسیدان قوی است، سیلیمارین 8 تا 10 برابر قدرتمندتر از سیلیبینین در حذف رادیکال های آزاد است.


2-حمایت تغذیه ای برای کبد و کیسه صفرا

مهمترین نقش خار مریم در طب سنتی، حمایت از سلامت کبد و کیسه صفرا است. کبد یکی از اعضای اصلی بدن شما برای سم زدایی است. حفظ عملکرد مناسب آن برای سلامتی کلی بسیار مهم است. خار مریم یکی از بهترین گیاهان است که می توانید از آن برای تقویت سلامت کبد استفاده کنید. سیلیمارین به کبد برای رشد سلول های جدید برای افزایش سنتز پروتئین کمک می کند. آزمایش های حیوانی نشان داده است که سیلیمارین ممکن است از برخی بیماری های کبدی ناشی از سم جلوگیری کند.


3-کمک به داشتن پروفایل چربی عادی

خار مریم ممکن است از پروفایل های طبیعی لیپیدی پشتیبانی کند. تحقیقات اولیه نشان می دهد که سیلیمارین، همراه با سایر فلاونوئیدها، ممکن است جذب و سنتز لیپید های ایده آل را در بدن افزایش دهد. مکانیزم دقیق این خواص ناشناخته است، گرچه ممکن است مربوط به خواص آنتی اکسیدانی قوی گیاه باشد.


4-به افزایش سلامت پوست کمک می کند

ترکیبات تهیه شده از خار مریم بصورت پماد می تواند برای پوست مفید باشد. مطالعات حیوانی نشان داده است که سیلیمارین باعث رشد سلول های پوستی طبیعی در موش می شود.  یک مطالعه تجربی نتیجه گیری کرده است که یک کرم پوستی حاوی خار مریم، به طور موثر سلامت پوست را ترغیب می کند. تحقیقات اولیه حتی به بررسی پتانسیل سیلیمارین به عنوان یک جایگزین طبیعی برای کرم ضد آفتاب معمولی تبدیل شده است.


5-کمک به داشتن قند خون نرمال

مطالعات اخیر بر پتانسیل خار مریم برای تشویق قند طبیعی خون متمرکز شده است. در هر دو آزمایش حیوانی و انسان، تجویز روزانه سیلیمارین باعث بهبود سطح قند خون طبیعی شده است. سیلیبینین همچنین اثرات مثبتی بر مشکلات ناشی از عدم توازن قند خون دارد.  اما باز هم تحقیق بیشتری لازم است تا کاملا رابطه بین خار مریم و قند خون درک شود.


6-ممکن است مسمومیت با قارچ را مرتفع کند

Amanita phalloides، که بیشتر به عنوان کلاه مرگ شناخته می شود، قارچ مرگباری است که معمولا با انواع قارچ خوراکی اشتباه گرفته می شود. این قارچ یکی از سمی ترین قارچ های روی زمین و شایعترین علت مسمومیت مرگبار قارچ در سراسر جهان است. خار مریم نه تنها می تواند از این قضیه جلوگیری کند، بلکه تزریق داخل وریدی سیلیمارین تنها راهی است که می تواند فرد را از این خطر رها کند. سیلیمارین غشای سلولی را  پایدار کرده و باعث مهار جذب سموم می شود.


7-به سلامت پروستات کمک می کند

پروستات یک عضو کوچک در سیستم تولید مثل است. پروستات مایعی تولید می کند که اسپرم را تغذیه و محافظت می کند. متاسفانه، پروستات می تواند یک اندام تهدید کننده نیز باشد. خار مریم ممکن است از سلامت طبیعی پروستات حمایت کند. سیلیمارین مزایای متعددی را برای سلامت پروستات از جمله رشد طبیعی سلول و ایجاد عروق خونی جدید نشان داده است.


خار مریم برای بسیاری از مردم ایمن است، اما افرادی که آلرژی دارند، باید از آن اجتناب کنند. با توجه به اثرات آن بر قند خون، افرادی که از قند خون کمتری رنج می برند باید در مصرف آن احتیاط کنند. در حالی که برای انسانها بی خطر است، خار مریم برای گاوها و گوسفندان وقتی که در طول روزها یا هفته ها در مقادیر زیادی خورده است، سمی است.


راهنمای منابع و رفرنس های مکمل شناسی:

Source & Reference


7 Milk Thistle Uses to Improve Your Health

www.globalhealingcenter.com, Published on February 21, 2017, Last Updated on February 24, 2017..

تهیه شده در گروه ترجمه و تحریریه سایت مکمل شناسی/ منصور

مکمل شناسی، یک داروخانه اینترنتی نیست و فعالیتی در زمینه  خرید و فروش مکمل ها ندارد


______________________________





پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد