بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

مهمترین بیماری های مجاری ادراری

دکتر سخایی دوره عمومی پزشکی را در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه و دوره تخصص اورولوژی را در دانشگاه جندی شاپور اهواز گذرانده و سپس فوق تخصص اندولوژی لاپاراسکوپی را در دانشگاه شهید بهشتی سپری کرده است. وی با گذراندن دوره های جراحی های ترمیمی در کشورهای آلمان، تایلند و صربستان، هفت سال است که عضو هیات علمی دانشگاه کرمانشاه است.


مهمترین بیماری هایی که در حوزه مجاری ادراری در کشورمان شایع هستند، کدام اند؟
به طور کلی در خانم ها و آقایان بیماری سنگ کلیه و سنگ مجاری ادراری جزو شایع ترین بیماری های رایج می باشد. اگر در بین کشورها یک کمربند فرضی را از لحاظ سنگ  کلیه در نظر بگیریم، ایران روی این کمربند قرار دارد.
ولی در خصوص مردان جوان و میانسال باید از التهاب پروستات به عنوان یکی از شایعترین مشکلات و در سن های بالاتر، بزرگی پروستات خوش خیم (BPH)  باید نام ببریم. در مناطق سردسیر به دلیل سرما مشکل پروستات بیشتر است و در مناطق گرمسیر به دلیل تعریق بالا، سنگ کلیه زیاد است.
در خصوص خانم ها، سوزش ادرار شایع است و اغلب همراه با تکرر ادرار و احساس فوریت در ادرار کردن می باشد. احساس فوریت در ادرار کردن به این شکل است که فرد باید فورا محلی را برای تخلیه مثانه پیدا کند. در واقع فرد مبتلا، احساس می کند که مثانه وی پر شده ولی نمی تواند همچون افراد طبیعی زمان آنرا به تاخیر بیاندازد. در خانم ها هم به دلیل آناتومی دستگاه تناسلی، عفونت ادراری بسیار شایع است و یا پسر بچه هایی که ختنه نشده اند و یا کسانی که انومالی مادرزادی دارند، به دلیل برگشت ادرار از مثانه به کلیه، مستعد عفونت های ادراری هستند.

در رابطه با پوشش بیمه ای داروها، رسیدگی به وضعیت کدام بیماران را اولی تر می دانید؟

معمولا بیمارانی که برای مشکل نازایی مراجعه می کنند به دلیل هزینه های بالای درمان از یک جایی به بعد منصرف می شوند و یا برای بیمارانی که برای مشکل سرطان مراجعه می کنند تحمل هزینه درمان و درد بسیار سخت است و تحت پوشش بیمه بودن این دو گروه بسیار تاکید می شود.

آیا پزشکان در ارتقا سلامت بیماران موفق عمل کرده اند؟
واقعیت این است که یک اختلال دوسویه در این خصوص وجود دارد. متاسفانه نه پزشکان فرصت دارند که به صورت کامل بیماران را توجیه کنند و نه بیماران به توصیه ها و دستورات پزشکان عمل می کنند. باید بگوییم که مبتنی بر تجربه،  همه اینها به ریشه های فرهنگی و فرهنگ سازی جامعه ما برمی گردد. 
در خصوص بیماری های دستگاه تناسلی، از لحاظ فرهنگی دشواری های متعددی وجود دارد که در خصوص این مقوله مطالب مورد نیاز مردم را در رسانه‌ها مطرح کنیم، اما از طرفی تعهد پزشکی ایجاب می‌کند با کلماتی که مطابق فرهنگ و شئون جامعه ما باشد، این مسائل مطرح شود.
خود درمانی هم یکی دیگر از چالش های پزشکان در مواجهه با بیماران است. ممکن است برخی مردم بدلیل اطلاعات ناقصی که از رسانه ها برداشت کرده اند، سوزش ادرار را معادل عفونت ادراری تلقی کرده و بدون بررسی شروع به خود درمانی به صورت تجربی کنند، در صورتیکه سوزش ادرار می تواند علل خیلی زیادی داشته باشد که یکی از آنها عفونت ادراری است. 
یا اینکه یکی از مشکلات این است که آموزش پزشکان به گونه ای است که هر پزشکی روی رشته خودش تمرکز دارد. در حالیکه باید بیمار را به صورت یک انسان کامل دید و فقط او را از دید تخصص خودشان و بیماری های مرتبط با تخصصشان نگاه نکنند

مهمترین چالش های پیش روی شما چیست؟
یکی از چالش های اساسی، عدم آگاهی و سواد کم بیماران در کنار عدم توجه ایشان است که توضیحات و توصیه های پزشکان را درست اجرا نمی کنند. این موضوع خصوصا قبل از عمل جراحی و همچنین بعد از عمل، موضوع حائز اهمیتی است. یکی دیگر از موضوعات مهم، این است که برخی از مردم خفیف بودن علائم را دلیل بر بی‌اهمیت بودن بیماری تلقی می کنند و با کم توجهی به این علائم، علاوه بر اینکه عواقب ناگواری را برای خود ایجاد می کنند، نظام بهداشت و درمان را نیز درگیر می کنند. درد، تب، خون در ادرار و منی، علائم نارحت کننده ادراری از قبیل تکرر ادرار در طی روز و یا شب ، سوزش مجرا در هنگام ادرار کردن و یا دیگر مواقع، احساس کاهش جهش جریان ادرار، بی اختیاری ادراری، احساس توده در مسیر دستگاه ادراری- تناسلی بخصوص بیضه‌ها همگی علائم مهمی هستند و باید برای مشاوره و درمان به اورولوژیست مراجعه نمود و او پس از معاینه ، بررسی و تشخیص بیماری ، اهمیت آن را مشخص و درمان های مناسب و لازم را توصیه خواهد کرد.

کدام کشورها در حوزه بیماری های مجاری اداری بهتر عمل کرده اند؟

کشورهای اروپایی با توجه به اینکه سیستم مدیریت قوی تری دارند، موفق تر عمل می کنند. مثلا یکی از فاکتورهای مهم، محدودیت در تعداد بیماران هر پزشک است که معمولا در بیمارستان های دولتی ایران رعایت نمی شود. از آنجایی که معاینات منظم سالیانه می تواند باعث کشف بیماریها در مراحل اولیه شود، باید در این خصوص برنامه ریزی کلان و ملی صورت بگیرد.

دکتر شاهرخ سخایی
فوق تخصص اندولوژی لاپاراسکوپی 

بسته های ویژه خبری :

پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد