بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

توصیه هایی به افراد با سندروم تخمدان پلی کیستیک

معمولا قدم اول درمان نازایی در افراد مبتلا به سندرم پلی کیستیک( PCOS)، تجویز کلومیفن است، ولی در صورتی که سه دوره تجویز کلومیفن با عدم پاسخ تخمدان همراه شد، فرد مقاوم در نظر گرفته می شود. در این افراد تجویز گنادوتروپین ها و یا رفتن به سراغ IVF خطراتی از جمله OHSS دارد که یک عارضه دارویی تهدید کننده حیات می باشد. پس برای کاهش احتمال OHSS و چند قلویی در افراد PCOS باید به دنبال راه هایی برای ایجاد تخمک گذاری به صورت mono-ovulation  باشیم.


قدم اول در این راه، همان تغییر شیوه زندگی به صورت کاهش وزن و ورزش است که سبب کاهش مقاومت به انسولین می شود. افزایش انسولین، سبب افزایش ترشح هورمون ها و آندروژن و تقویت اثر هورمون LH شده و از این طریق، در کنار سایر اثرات مضر متابولیکی که برای فرد دارد، سبب عدم تخمک گذاری می شود.


کاهش وزن به عنوان قدم اول، سبب کاهش سطح آندروژن ها، بهبود هیرسوتیسم و بهبود پاسخ تخمدانی می شود.
متفورمین با افزایش حساسیت به انسولین، سبب افزایش حرکت گلوکز به داخل سلول، کاهش قند ناشتا و مهار سنتز داخل کبدی گلوکز شده و میزان انسولین را نیز کاهش می دهد.


در مطالعات، بهبود نتایج تحریک تخمک گذاری، در صورت تجویز متفورمین از 6 تا 8 هفته قبل گزارش شده و این اثرات در افراد PCOS چاق و لاغر مشاهده شده است. در نتیجه تجویز متفورمین در افراد PCOS لاغر نیز با بهبود پاسخ تخمدان همراه است.


در افراد PCOS مقاوم به کلومنفین، تجویز لتروزول به تنهایی و یا تجویز ترکیب لتروزول-متفورمین و لتروزل-گنادوتروپین ها با دوز پایین، علاوه بر افزایش و بهبود پاسخ تخمدانی، باعث mono-ovulation و کمتر شدن میزان OHSS و چند قلویی می شود. یکی از دارو هایی که جدیدا برای کاهش مقاومت به انسولین در افراد PCOS معرفی شده، inositol است که میواینوزیتول به عنوان بیشترین متابولیست inositol در طبیعت و در بدن انسان موجود است که به خانواده ویتامین B تعلق داشته و عملکرد آن مشابه انسولین است. در یک سری مطالعات، کاهش میزان بافتی اینوزیتول افراد PCOS نشان داده شده و تجویز آن یک تا دو ماه قبل از شروع تحریک تخمک گذاری، با بهبودی پاسخ تخمدان همراه بوده است.


نتیجه این است که در افراد PCOS مقاوم به کلومیفن، قبل از رفتن به سراغ IVF بهتر است که راه های فوق مدنظر قرار گیرد.


دکتر هاله رحمان پور زنجانی
متخصص زنان و زایمان، فلوشیپ نازایی و IVF


پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد