نکاتی برای داشتن موها و ناخن های سالم

بهترین راهکار برای سالم و زیباتر شدن موها و ناخن‌ها، انتخاب مواد مغذی مناسب و تداوم در مصرف آنها است. بیوتین و سایر ویتامین‌های ضروری می‌توانند در تحریک و رشد مناسب پیازهای مو نقش مفیدی داشته باشند. یک رژیم غذایی چرب و سرشار از مواد غذایی قندی و فرآوری شده بدون شک نمی‌تواند مواد غذایی لازم و کافی را برای تولید و تکثیر سلول‌های سالم فراهم کند و فقر ریزمغذی‌ها از عوامل موثر در آسیب‌دیدگی موها و ناخن‌ها است.

ریزمغذی‌ها شامل‌ ویتامین‌ و املاحی هستند که‌ در مقایسه‌ با کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها و چربی‌ها به‌ مقادیر جزئی ‌برای‌ فرآیندهای‌ متابولیکی‌ بدن‌ضروری‌ هستند. کمبود برخی‌ از انواع‌ ریزمغذی‌ها به‌ ویژه‌ کمبود ید، آهن‌ و ویتامین‌ A از مشکلات‌ شایع‌ تغذیه‌ای ‌است‌. 


شواهد موجود حاکی‌ از آن‌ است‌ که‌ کمبود ید واختلالات‌ ناشی‌ از آن‌ و فقرآهن‌ وکم‌خونی‌ ناشی‌ از آن‌ مشکلات‌ عمده‌تغذیه‌ای‌ در گروه‌های‌ آسیب‌پذیر ازجمله‌ کودکان‌ زیر 5 سال‌ است‌ و کمبود ویتامین‌های‌ A و D در برخی‌ ازمناطق‌ کشور وجود دارد. افزودن کرم و محصولات مرطوب‌کننده و سایر محصولات موضعی و با استعمال خارجی نمی‌توانند تاثیر دائمی و قابل ملاحظه‌ای داشته باشند چون به قشر داخلی موها و بستر ناخن‌ها نفوذ نمی‌کنند بنابراین تاثیر آنها کوتاه مدت است.

نوشیدن الکل وکشیدن سیگار به همراه تماس با هوا و محیط زیست آلوده از فاکتورهای مهم دیگر در آسیب‌دیدگی این بافت‌ها هستند. همچنین متخصصان توصیه می‌کنند اگر تمایل دارید به موها و ناخن‌های خود آرایش خاصی بدهید حتما مطمئن شوید که این روش‌های زینتی مثل کاشت ناخن مصنوعی به بافت‌های شما آسیب نرسانند و با روش‌های مصنوعی سلامت طبیعی بدن خود را به خطر نیندازید.

*************

منبع: سامانه مکمل شناسی به نقل از روزنامه سپید 

بسته های ویژه خبری را دنبال کنید : سلامت پوست ویتامین آ ویتامین دی اهن

محصولات مرتبط

پیشنهاد خواندنی

files-news-673964kam-khooni[6f468d049c59af5933dc63325dacf37c].jpg مشاهده
سمی و یا ایمن بودن فروس بیس گلیسینات؟