بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

ویتامین A به عنوان درمان جانبی در کودکان مبتلا به سینه پهلو

ویتامین A  به عنوان درمان جانبی در کودکان مبتلا به سینه پهلو
سینه‌ پهلو یا ذات ‌الریه،‌ که به آن پنومونی (به انگلیسی: Pneumonia) نیز می ‌گویند، وضعیت التهابی ریه است که عمدتاً کیسه ‌های میکروسکوپی هوا موسوم به آلوئول ‌ها را تحت تأثیر قرار می ‌دهد.

این بیماری معمولاً در اثر عفونت ناشی از ویروس یا باکتری و گاهی نیز در اثر سایر میکروارگانیسم ‌ها، برخی داروها و شرایط دیگر مانند بیماری خود ایمنی رخ می ‌دهد. در این بیماری، کیسه ‌های هوایی متورم می‌ شود و چون درون آن از مایعات پر می ‌شود، در نتیجه اکسیژن رسانی کمتر می ‌شود و تبادلات گازی کاهش می ‌یابد. علائم شایع آن عبارتند از: خلط، درد قفسه سینه، تب، و اشکال در تنفس.

سینه ‌پهلو سالانه حدود ۴۵۰ میلیون نفر معادل هفت درصد از کل جمعیت جهان را مبتلا می‌ کند و منجر به حدود ۴ میلیون مرگ می‌ شود.

گرچه ویلیام اوسلر در قرن نوزدهم به سینه ‌پهلو عنوان "کاپیتان مردان مرگ" را داده بود، ظهور آنتی ‌بیوتیک ‌درمانی و واکسن در قرن بیستم موجب افزایش میزان زنده ماندن در بین این بیماران شد. با این حال، سینه ‌پهلو همچنان در کشور های در حال توسعه، و در میان افراد بسیار پیر، بسیار کم ‌سن و سال و افراد مبتلا به بیماری مزمن به ‌عنوان یک علت اصلی مرگ محسوب می‌ شود.

علاوه بر داروهای مرسوم، محققان در حال حاضر حتی مطالعاتی بر روی درمان های کمکی مفید برای سینه پهلو نیز انجام داده اند. در این راستا، در مطالعه ای جدید آنها تاثیر ویتامین A را به عنوان یک درمان کمکی برای سینه پهلو در کودکان ارزیابی کردند.

در این مطالعه که توسط محققان چینی انجام شد،  شواهد موجود در مورد تأثیر و ایمنی مکمل های ویتامین A به عنوان یک درمان کمکی در کودکان مبتلا به سینه پهلو گردآوری و بررسی شد.

بررسی سیستماتیک این محققان در منابع علمی مختلف منجر به یافتن مطالعات متعددی در این زمینه شد. مجموعا در 15 مطالعه بالینی بررسی بر روی  3021 بیمار انجام گرفته بود که نتایج حاصل از داده ها ارزیابی شد.

نتایج این مطالعات نشان می داد مکمل های ویتامین A مرگ و میر کودکان مبتلا به پنومونی را کاهش نداده است اما نرخ پاسخ کلی بالینی افزایش  یافته بود و مواردی همچون طول دوره ی تب، سرفه، مدت زمان از بین رفتن علائم، علائم غیرطبیعی در  رادیوگرافی اشعه ی ایکس قفسه سینه و زمان ماندن در بیمارستان کاهش یافته بود.

بعلاوه مشخص شد ویتامین A به عنوان یک درمان کمکی، میزان بروز واکنش های جانبی مانند تهوع، استفراغ، اسهال، آلرژی و برانگیختگی را افزایش نداده است که این نشان دهنده ایمن بودن مکمل فوق برای این بیماران است.

این شواهد نشان می دهد ویتامین A می تواند به عنوان یک درمان کمکی ایمن و تاثیر گزار در درمان کودکان مبتلا به سینه پهلو استفاده شود.

این مطالعه در  ماه فوریه 2018 در سایت Europe PMC منتشر شده است.



منابع و رفرنس های مکمل شناسی برای این خبر:

Source & Reference

Effect of vitamin A as an adjuvant therapy for pneumonia in children: a Meta analysis

Chinese Journal of Contemporary Pediatrics [01 Feb 2018, 20(2):146-153]..

تهیه شده در گروه ترجمه و تحریریه سایت مکمل شناسی/منصور


توصیه مهم مکمل شناسی در مورد خرید و مصرف ویتامین ها:

مکمل شناسی، یک داروخانه اینترنتی نیست و فعالیتی در زمینه  خرید و فروش مکمل ها ندارد.


به موازات نتایج حاصل از بسیاری از تحقیقات، ممکن است مطالعات دیگری وجود داشته باشد که نتایجی مغایر و عکس نتایج بالا را  نشان دهد. لذا این مطالب بهیچ وجه نمی تواند دلیلی بر توصیه مصرف خودسرانه مکمل های غذایی برای بیماران داشته باشد و بهمین دلیل هیچ متن اینترنتی نباید جایگزین توصیه پزشک لحاظ شود.

ضمن اینکه توجه داشته باشید بهترین محل برای تهیه مکمل های غذایی، داروخانه ها هستند.


______________________________



پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد