بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

همه چیز درباره ویتامین c

فواید ویتامین C
1- تولید کلاژن و ترمیم زخم
2- باعث استحکام بافتی و انسجام مویرگی شده و با افزایش جذب و مصرف آهن به تکامل گلبول قرمز کمک می کند.
3- در سوخت و ساز اسیدهای آمینه و ساخته شدن هورمون تیروئید و اپی نفرین، اسیدهای صفراوی و هورمون های استروئیدی نقش دارد.

ویتامین C در برابر عوامل محیطی بسیار ناپایدار است و در واقع از این نظر ناپایدارترین ویتامین می باشد. حرارت، نور و قرار گرفتن در معرض هوا باعث تخریب سریع ویتامین C موجود در مواد غذایی می شود. به عنوان مثال اگر یک پرتقال بریده و قاچ شده به مدت 30 دقیقه در معرض هوا قرار گیرد تقریبا نیمی از ویتامین C خود را از دست می دهد. غذاهای حاوی ویتامین C را باید در محیط های خنک و تاریک قرار داد تا در حد امکان ویتامین C آن از بین نرود. منجمد کردن مقداری از ویتامین C غذاها را حفظ می کند، جوشاندن، بخار پز کردن و پخت در مایکروفر ویتامین C غذاها را از بین می برد و همچنین پخت غذا در ظروف مسی، به کار بردن چاقوی کند، بیش از حد خرد کردن میوه ها و سبزیجات و خیس کردن سبزیجات در آب گرم هم ویتامین C را از بین میبرد، سیگار کشیدن هم باعث تخریب ویتامین C می شود.

مواد غذایی حاوی ویتامین C
ویتامین C فقط در مواد غذایی گیاهی یافت می شود، به جز جگر هیچ ماده غذایی حیوانی منبع قابل ملاحظه ای برای ویتامین C نمی باشد. لیمو ترش، پرتقال، نارنگی، فلفل سبز، لیمو شیرین، کیوی، توت فرنگی، گل کلم، اسفناج، گوجه فرنگی، جعفری، کلم، سیب زمینی، گرمک و طالبی از منابع عمده این ویتامین هستند.

کمبود ویتامین C
1- باعث اختلال در رشد می شود
2- بیماری اسکوربوت (علائم آن در رگ های خونی پدیدار می شود)
3- خونریزی لثه
4- پاره شدن مویرگ های پوست
5- تحلیل عضلات و جوش نخوردن زخم به دلیل تاخیر در بازسازی استخوان، شکستگی استخوان
6- خشک، تیره و خشن شدن پوست
7- خرابی شدید دندان ها، کم خونی و بیماری های عفونی و احتمال مرگ ناگهانی ناشی از خونریزی شدید
ویتامین C مورد نیاز بدن باید از طریق مواد غذایی تامین شود اگر فردی برای مدت طولانی از داروهای حاوی ویتامین C استفاده نماید، باید به تدریج مصرف آن را کم و سپس قطع نماید، قطع ناگهانی باعث بروز علائم کمبود ویتامین C می شود.

مسمومیت با ویتامین C

مصرف داروهای حاوی ویتامین C عوارض متعددی در بردارد و به طور معمول توصیه می شود میزان مورد نیاز این ویتامین از طریق مواد غذایی تامین شود.مصرف نابه جای داروهای حاوی ویتامین C باعث بروز تهوع، دردهای متناوب شکمی، اسهال، ضایعات پوستی، سنگ کلیه، کم خونی، سوزش ادرار و افت قند خون می شود.مقادیر بیش از حد ویتامین C همچنین باعث تخریب مس و سلنیوم در بدن می گردد.

**********

منبع: سامانه مکمل شناسی به نقل از وبسایت پزشک آنلاین 

محصولات مرتبط

پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد