آیا مولتی ویتامین ها، انرژی بخش هستند؟

آیا مولتی ویتامین ها، انرژی بخش هستند؟

شاد نیستید؟ بسیاری از ما می خواهیم بگوییم انرژی زیادی داریم. این تنها نگرش ذهنی مثبت ما است. مکمل ها و مولتی ویتامین های زیادی وجود دارند که می توانند در این زمینه به ما کمک نمایند. اما سوال این است که آیا آن ها واقعا کار می کنند؟ آیا مولتی ویتامین ها واقعا انرژی بخش هستند؟


وقتی به این فکر می کنیم که انرژی داریم در واقع به خود قوت داده و خود را برای انجام کار در طول روز آماده می نماییم. با این حال اغلب واقعیت متفاوت است.


ناراحتی، بی خوابی، مصرف نوشیدنی کم و حتی برخی مشکلات و مسائل سلامت می تواند از انرژی ما کم نماید. به علل واضح خستگی تان بیاندیشید. در صورت بروز این علائم، نزد پزشک رفته و از علل پزشکی آن آگاه شوید. شما باید به بررسی این موضوع بپردازید که آیا مکمل ها می توانند به شما کمک نمایند یا خیر.


انواع مکمل ها:
 دکتر سارا برور، کارشناس پزشکی و نویسنده بیش از 60 کتب تغذیه و سلامت "ویتامین، مواد معدنی و کوفاکتورها، مکمل های دارویی و کافئین" اظهار داشت: سه نوع مکمل انرژی وجود دارد.


او  اظهار داشت: 15 ویتامین و مواد معدنی از سوی سازمان ایمنی مواد غذایی اروپا تایید شده است که همگی به عنوان متابولیسم تولید کننده انرژی بدن معرفی شده اند. آن  ها عبارت اند از: بیوتین، کلسیم، مس، ید، آهن، منیزیم، منگنز، نیاسین (B3)، اسید پانتوتنیک (B5)، فسفر، ریبوفلاوین(B2)، تیامین (B1)، ویتامین B12، ویتامین B6 و ویتامین C.
او در ادامه  افزود: ترکیبی از ویتامین ها و مواد معدنی می تواند انرژی لازم مورد نیاز بدن را تامین نماید.


ویتامین های B:
بسیاری از محصولات انرژی زا در بازار حاوی ویتامین های B می باشند،  مخصوصا ویتامین B12. ویتامین های گروه B  در مصرف و ایجاد انرژی به بدنتان کمک می نماید.


دکتر Jane Naufahu، مدرس عملکرد و تغذیه در دانشگاه وست مینستر اظهار داشت: مکمل های ویتامین و مواد معدنی به ت نهایی حاوی انرژی چشم گیر نیستند، علی رغم اینکه برخی ویتامین ها مخصوصا ویتامین های B ترکیباتی مهم جهت تولید انرژی به شمار می روند.


با توجه به نقش شان در تولید انرژی در سلول های بدن، ویتامین هایB نقش های خاصی را برای سلامت بدن ایفا می نمایند. ویتامین های B12 و اسید فولیک به جلوگیری از کم خونی کمک کرده و برای عملکرد و سلامت عصب ها نیز مفید می باشند. اسید فولیک به هنگام برنامه ریزی بارداری و در اوایل بارداری اهمیت زیادی یافته و تضمین می نماید که نوزاد انرژی کافی را کسب کرده و عصب ها و نخاع او سالم است. تمام زنان باردار مکمل اسید فولیک مصرف کرده و برای 3 ماه نخست بارداری شان حتما مکمل اسید فولیک را در برنامه شان قرار می دهند.



ویتامین های گروه B به غیر از روغن های گیاهی نخست در سطح وسیعی از مواد غذایی و نوشیدنی ها یافت می شوند، بنابراین، رژیم غذایی مطلوب سلامت بدن را تضمین می نماید. به طور مثال، ریبوفلاوین( ویتامین B2) به عنوان رنگ طبیعی غذا به کار رفته و به مواد غذایی چون مارگارین افزوده می شود که دارای E101 می باشد. ویتامین B12 تنها در گوشت، لبنیات و ماهی یافت شده و در صورت رژیم غذایی مناسب هیچ کمبودی ایجاد نمی شود.



Sophie Claessens، متخصص تغذیه و سخنگوی انجمن رژیم غذایی بریتانیا اظهار داشت: اگر گیاهخوار باشید ممکن است به خوردن مکمل ویتامین B12 و آهن علاقه مند باشید. اطلاعات مربوط به ویتامین B12 و  نحوه رفع کمبود آن در وب سایت انجمن گیاهخواران قابل دسترس است.




منابع و رفرنس ها:

Source & Reference

How do energy supplements work

Published by Siobhan Harris

WebMD Feature

Medically Reviewed by Dr Rob Hicks

مکمل شناسی را هر روز دنبال کنید
تهیه شده در گروه ترجمه و تحریریه سایت مکمل شناسی/ کپی، فقط در صورت درج نام و لینک مکمل شناسی، مجاز است
 
*توصیه مهم مکمل شناسی در مورد خرید و مصرف مولتی ویتامین ها و سایر مکمل های غذایی:
1-مکمل شناسی، یک داروخانه اینترنتی نیست و فعالیتی در زمینه  خرید و فروش مکمل ها ندارد.
2-به موازات نتایج حاصل از بسیاری از تحقیقات، ممکن است مطالعات دیگری وجود 
داشته باشد که نتایجی مغایر و عکس نتایج بالا را  نشان دهد. لذا این مطالب 
بهیچ وجه نمی تواند دلیلی بر توصیه مصرف خودسرانه مکمل های غذایی برای 
بیماران داشته باشد و نباید جایگزین توصیه پزشک لحاظ شود.
3- توجه داشته باشید بهترین محل برای تهیه مکمل های غذایی، داروخانه ها هستند.
______________________________
بسته های ویژه خبری را دنبال کنید : مولتی ویتامین انرژی

پیشنهاد خواندنی

files-news-673964kam-khooni[6f468d049c59af5933dc63325dacf37c].jpg مشاهده
سمی و یا ایمن بودن فروس بیس گلیسینات؟