بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

تاثیر متضاد مکمل های مولتی ویتامین و روی بر وضعیت آهن کودکان

تاثیر متضاد مکمل های مولتی ویتامین و روی بر وضعیت آهن کودکان
تحقیقات پیشین نشان داده بودند که مکمل های روی تاثیر معکوسی بر وضعیت آهن در حیوانات و افراد بزرگسال داشته اند اما این بررسی ها بر روی نوزادان و کودکان کم سن و سال کمتر مورد توجه بود.

در مطالعه ای که اخیر توسط محققان امریکایی انجام گرفت، تاثیر مصرف مکمل های روی و مولتی ویتامین بر روی وضعیت آهن و پارامترهای هماتولوژیکی در نوزادان ارزیابی شد.

این مطالعه بر روی تعدادی از کودکان تانزانیایی انجام شد. این کودکان به چهار دسته تقسیم شده و مکمل های خوراکی روی، مولتی ویتامین، روی بعلاوه مولتی ویتامین یا دارونما به مدت 6 هفته مصرف کردند.

 غلظت هموگلوبین و نشانگرهای گلبول های قرمز در ابتدای مطالعه و در سنین 6، 12 و 18 ماهگی این نوزادان اندازه گیری شد. همچنین نمونه های پلاسما در 6 ماهگی این نوزادان توسط تست کمبود آهن نیز ارزیابی شد.

این مطالعه بر روی 589 کودک انجام شد.

نتایج بدست آمده نشان داد کمبود آهن در کودکانی که مکمل های روی مصرف کرده اند بیشتر شده و در گروهی که مکمل های مولتی ویتامین مصرف کرده اند کاهش یافته است.

مصرف مکمل های مولتی ویتامین منجر به کاهش 28 درصدی در خطر کم خونی شدید و کاهش 26 درصدی در خطر کم خونی میکروسایتیک شدید در 18 ماهگی شد. اما مکمل های روی هیچ تاثیری بر روی خطر ابتلا به کم خونی نشان نداد.

همچنین مشخص شد کودکانی که فقط با مولتی ویتامین درمان شده اند دارای میانگین هموگلوبین بالاتری از کودکانی هستند که با مکمل های روی تنها درمان شده یا دارونما مصرف کرده اند.

این نتایج نشان می دهد مولتی ویتامین ها وضعیت آهن را در نوزادان بهبود می بخشند در حالی که مکمل های روی تاثیر منفی بر وضعیت آهن دارند اما بدون افزایش احتمال ابتلا به کم خونی.

بنابراین نوزادانی که بطور بلند مدت مکمل های روی مصرف می کنند باید بیشتر در غربالگری کم خونی مورد توجه قرار گیرند و یا اینکه از مکمل های مولتی ویتامین نیز در کنار روی (یا به تنهایی) استفاده کنند.

نتایج این مطالعه در سال 2018 در مجله European Journal of Clinical Nutrition منتشر شده است.

منابع و رفرنس های مکمل شناسی برای این خبر:

Source & Reference


Zinc and multivitamin supplementation have contrasting effects on infant iron status: a randomized, double-blind, placebo-controlled clinical trial

European Journal of Clinical Nutrition volume 72, pages 130–135 (2018).

https://www.nature.com/articles/ejcn2017138..

تهیه شده در گروه ترجمه و تحریریه سایت مکمل شناسی/منصور


توصیه مهم مکمل شناسی در مورد خرید و مصرف ویتامین ها:

مکمل شناسی، یک داروخانه اینترنتی نیست و فعالیتی در زمینه  خرید و فروش مکمل ها ندارد.


به موازات نتایج حاصل از بسیاری از تحقیقات، ممکن است مطالعات دیگری وجود داشته باشد که نتایجی مغایر و عکس نتایج بالا را  نشان دهد. لذا این مطالب بهیچ وجه نمی تواند دلیلی بر توصیه مصرف خودسرانه مکمل های غذایی برای بیماران داشته باشد و بهمین دلیل هیچ متن اینترنتی نباید جایگزین توصیه پزشک لحاظ شود.

ضمن اینکه توجه داشته باشید بهترین محل برای تهیه مکمل های غذایی، داروخانه ها هستند.


______________________________



محصولات مرتبط

پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد