بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

باید ها و نباید های مصرف ید و اسید فولیک و آهن در بارداری - یدوفولیک

باید ها و نباید های مصرف ید و اسید فولیک و آهن در بارداری - یدوفولیک

 به‌طور کلی بهتر است مادران در دوران بارداری یا زمانی که تصمیم به بارداری می‌گیرند، دارو مصرف نکنند. البته برخی از داروها و مکمل های غذایی از جمله مولتی ویتامین ها برای مادر و نوزاد مفید است، یکی از این ترکیبات که مطالعات علمی بر مصرف بهینه آن تاکید می کند، اسیدفولیک است که برای رشد سیستم عصبی مورد احتیاج بوده و دیگری هم آهن است که از کم‌خونی مادر جلوگیری می‌کند و بالطبع موجب رشد بهتر جنین می‌شود.

به‌طور کلی گفته می‌شود بهتر است بین روز هفتم تا روز پنجاه و هفتم جنینی، یعنی زمانی که اکثر سیستم‌های بدن جنین تشکیل می‌شود، دارویی وارد بدن مادر نشود، چون برخی از داروها ممکن است اثرات ناشناخته داشته باشند.

به‌طور کلی داروها را به 6 گروه تقسیم می‌کنند: دو گروه اول داروهایی هستند که می‌توان از آنها در دوران بارداری استفاده کرد. از رده سوم به بعد داروهایی هستند که برای مادر و نوزاد خطردارند و پزشک باید تصمیم بگیرد که با توجه به خطر آن ارزش دارد دارو را برای مادر تجویز شود یا خیر.

بنابراین مادرها هیچ‌گاه نباید به تشخیص خود دارو استفاده کنند و نباید فریب تبلیغات رسانه‌ها را بخورند.

تنها مکمل‌هایی که برخی پزشکان می گویند که مادر می‌تواند استفاده کند اسیدفولیک و آهن است. معمولاً آنتی‌بیوتیک‌های معمولی تاثیری بر جنین ندارد اما بازهم باید به این مسئله توجه کرد که مادر در هفته چندم بارداری قرار دارد.مگر اینکه بدن مادر از لحاظ ویتامین ها دچار کمبود باشد که دراین صورت مصرف مولتی ویتامین مینرال ها هم توصیه می شود

مصرف ید در مادران معمولی ضرورتی ندارد مگر اینکه مادری دچار کمبود ید باشد. البته در کشور ما مدت‌ها است که نمک خوراکی با ید تقویت‌شده است و در حال حاضر اکثر نمک‌های مجاز که در کشور ما توزیع می‌شود، یددار هستند. بنابراین همه مادران باردار ما نیاز به ید ندارند.

یدوفولیک قطعاً اگر بجا مصرف شود مفید است اما نباید به‌صورت عام توصیه شود. البته اگر ید زنان جوان ما پایین است باید علت آن بررسی شود و روش‌های ساده‌تر و کم‌هزینه‌تری هم نسبت به مصرف دارو وجود دارد و نیازی نیست همه افراد را با تجویز دارو درمان کنیم.

کمبود ید را با رژیم غذایی می‌توان جبران کرد و تنها کافی است روش زندگی خود را عوض کنیم. با توجه به یددار کردن نمک در حال حاضر نباید، افراد کمبود ید داشته باشند، اگر این مسئله وجود دارد باید دلایل آن موردبررسی قرار بگیرد.

مکمل شناسی را هر روز دنبال کنید

 کپی، فقط در صورت درج نام و لینک مکمل شناسی، مجاز است
 
*توصیه مهم مکمل شناسی در مورد 
خرید و مصرف مولتی ویتامین ها و سایر مکمل های غذایی:
1-مکمل شناسی، یک داروخانه اینترنتی نیست
و فعالیتی در زمینه  خرید و فروش مکمل ها ندارد.
2-به موازات این مطلب، ممکن است مطالعات دیگر، 
نتایجی مغایر و عکس نتایج بالا را  نشان دهد. 
لذااین مطالب نمی تواند دلیلی بر توصیه ومصرف خودسرانه 
مکمل های غذایی باشد و نباید جایگزین توصیه پزشک شود.
3- بهترین محل برای تهیه مکمل های غذایی، داروخانه است.
______________________________

پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد