بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

6 نشانه عجیب و غریب از کمبود آهن در بدن

 6 نشانه عجیب و غریب از کمبود آهن در بدن

اگر به تدریج از احساسات پرشور و پر انرژی به احساس خستگی رفته اید، ممکن است علت آن کمبود آهن باشد. کمبود آهن رایج ترین کمبود مواد غذایی در ایالات متحده است و زنان بیشتر از مردان در معرض خطر آن هستند. 

اگر آهن کافی در بدن شما برای تولید مقدار لازم هموگلوبین وجود نداشته باشد شما دچار آنمی هستید. هموگلوبین مهمترین مولکول گلبول قرمز است و مانند سیستم حمل و نقل برای اکسیژن در بدن شما عمل می کند. هنگامی که بدن شما به اندازه کافی آهن برای ایجاد هموگلوبین ندارد، تعداد گلبولهای قرمز شما کاهش پیدا می کند و دریافت اکسیژن کافی برای بافت های شما مشکل می شود، که این کمبود دریافت اکسیژن معمولا باعث خستگی و تنگی نفس می شود. 

در حالی که خوردن غذاهای غنی از آهن می تواند کمکی به درمان کم خونی باشد، اما معمولا کمبود آهن در رژیم غذایی علت ایجاد این مشکل نیست. کمبود آهن اغلب ناشی از عدم توانایی جذب آهن، عوارض جانبی داروها یا جراحی، نارسایی در تولید گلبول قرمز و یا از دست دادن خون می باشد.

در اینجا به 6 نشانه ی جالب از کمبود آهن در بدن به جز تنگی نفس و خستگی که نشانه های رایج هستند پرداخته ایم:

1-تمایل به خوردن خاک

اگر مثل یک کودک خاک خورده باشید، ممکن است آهن کمبود داشته باشید. محققان هنوز کاملا مطمئن نیستند که چرا افراد دارای نارسایی شدید آهن اغلب مواد غیر خوراکی مانند خاک، خاک رس، نشاسته ذرت، چیپس رنگی، مقوا و مواد شوینده را دوست دارند. این شرایط ویار یا پیکا (pica) نامیده می شود و می تواند دشوار باشد زیرا مردم خجالت می کشند اعتراف کنند که این اعتیاد عجیب و غریب را دارند. برای بیمارانی که ناراحتی های غیر غذایی را گزارش می دهند، مکمل های آهن اغلب کمک می کنند.

2- ناخن های قاشقی

اگر چه ممکن است به نظر برسد که ناخن به بقیه بدن شما مربوط نمی شود، اما ناخن ها واقعا حرف های زیادی  در مورد سلامت بدن شما برای گفتن دارند؛ از جمله اینکه آیا شما کمبود آهن دارید یا خیر. ناخن های ضعیف و شکننده و ناخن های قاشقی  می تواند نشان دهنده یک مشکل اساسی در آهن بدن باشد. از آنجایی که ناخن های قاشقی دلایل دیگری مثل مشکل در انگشت یا در معرض مواد شیمیای قرار گرفتن هم دارد، در صورت مشاهده آن بهتر است آزمایش خون بدهید.

3-ترک خوردگی لب

به لطف زمستان های دشوار، یک اتاق خشک و یا عادت لیس زدن لب های خود، هر کسی با مشکل ترک خوردگی لب مواجه شده است. اما در حدود یک سوم افراد مبتلا به کمبود آهن، به نوع خاصی از ترک خوردگی مبتلا می شوند که به نام کولیت زاویه ای نامیده می شود که بر گوشه های دهان تاثیر می گذارد. این گوشه های ترک خورده می تواند خوردن، لبخند، و حتی فریاد زدن فرد را دشوار کند. 
در مطالعه ی افراد مبتلا به کولیت زاویه، محققان دریافتند 35٪ از بیماران مبتلا به کمبود آهن هستند.
در این موارد، آنها مشاهده کردند که درمان شیمیایی این عارضه به تنهایی کمک نمی کند. بلکه باید کمبود آهن را درمان کرد تا ترک خوردن گوشه دهان دوباره رخ ندهد.

4-تورم زبان

یکی دیگر از علائم نه چندان مشهود کمبود آهن، تورم زبان است. کسی که تورم زبان داشته باشد، زبانش به اندازه ای متورم می شود که فرو رفتگی های معمول روی سطح آن ناپدید می شوند و زبان صاف به نظر می رسد. تورم می تواند در جویدن، بلعیدن یا صحبت کردن مشکلاتی ایجاد کند.

5. میل همیشگی به یخ
میل نسبت به یخ یک شکل خاص از پیکا است که پاگوفاژیا (pagophagia) نامیده می شود و یکی از شایع ترین نشانه های کمبود آهن است. گرچه دلایل این اشتیاق مشخص نیست، بعضی از پزشکان می گویند که یخ جویدن باعث افزایش هوشیاری در افراد دارای فقر آهن (که به طور معمول خسته و کسل هستند) می شود و یا اینکه تورم زبانشان را تسکین می دهد. البته اگر دوست دارید که در فنجان نوشیدنی تان یخ باشد نگران نباشید. افراد مبتلا به پاگوفاژیا به یک مکعب یخچالی یخ اکتفا نمی کنند؛ آنها در روز از چند فنجان تا چند پوند یخ استفاده می کنند.

6- سوزش در پاها

اگر شما هرگاه در صندلی نشسته اید، نمی توانید راحت باشید، و احساس می کنید که باید پاهای خود را مدام تکان دهید، شاید بتوانید تصور کنید که سندروم پای بی قرار (RLS) چطور است. هرچند این احساس برای افراد مبتلا به RLS همیشگی است. این احساس به عنوان سوزش، تکان دادن، مور مور شدن یا مانند راه رفتن حشراتی بر روی پاها توصیف شده است. در حالی که پزشکان هنوز کاملا مطمئن نیستند که چه چیزی باعث این بیماری می شود، برخی تحقیقات اولیه نشان می دهد که کمبود آهن می تواند یک مشکل اساسی در این زمینه باشد.

چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟
اگر چند مورد از علائم بالا را مشاهده کرده اید، ممکن است زمان مراجعه به پزشک باشد. اما به یاد داشته باشید، اینها فقط نشانه های عجیب و غریب کمبود آهن هستند. اگر متوجه شدید که خسته تر از معمول هستید، هنگامی که از پله بالا می روید یا ورزش می کنید احساس تنگی نفس دارید، سرگیجه دارید یا اغلب احساس ضعف می کنید، این علائم همچنین می تواند مشکل آهن را نشان دهد. اگر مشکوک به کمبود آهن هستید، برای آزمایش خون، با پزشک خود ملاقات کنید. خود درمانی با مکمل های آهن و یا حتی یک رژیم غذایی غنی از آهن می تواند خطرناک باشد چون آهن زیاد می تواند باعث مشکلات مانند از دست دادن استخوان و آسیب کبدی شود.

منابع و رفرنس های مکمل شناسی برای این خبر:

By Kasandra Brabaw | Sep 16, 2015

prevention.com

https://www.prevention.com/health/a20479000/iron-deficiency-symptoms/

مکمل شناسی را هر روز دنبال کنید

 کپی، فقط در صورت درج نام و لینک مکمل شناسی، مجاز است
 
*توصیه مهم مکمل شناسی در مورد 
خرید و مصرف مولتی ویتامین ها و سایر مکمل های غذایی:
1-مکمل شناسی، یک داروخانه اینترنتی نیست
و فعالیتی در زمینه  خرید و فروش مکمل ها ندارد.
2-به موازات این مطلب، ممکن است مطالعات دیگر، 
نتایجی مغایر و عکس نتایج بالا را  نشان دهد. 
لذااین مطالب نمی تواند دلیلی بر توصیه ومصرف خودسرانه 
مکمل های غذایی باشد و نباید جایگزین توصیه پزشک شود.
3- بهترین محل برای تهیه مکمل های غذایی، داروخانه است.
______________________________
بسته های ویژه خبری :

پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد