بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

فواید کمتر شناخته شده ی امگا3: تقویت ایمنی بدن

فواید کمتر شناخته شده ی امگا3: تقویت ایمنی بدن

امروزه به خوبی مشخص شده است که زنجیره طولانی امگا 3 باعث بهبود التهاب می شود؛ اما آنچه کمتر شناخته شده این است که امگا3 پاسخ سیستم ایمنی بدن را نیز بهبود می بخشد.

به نظر می رسد این اثر امگا 3 با حمایت از عملکرد سلول های ایمنی انجام می شود.

سیستم ایمنی گاهی اوقات سیستم لنفاوی نامیده می شود. سیستم لنفاوی به دنبال یافتن و نابودی مهاجمان (پاتوژن ها) است که باعث عفونت می شوند. لنفوسیت ها با حفاظت در مقابل ویروس ها و باکتری ها از بدن پاسداری می کنند. این لنفوسیت ها سلول های T و سلول های B نامیده می شوند. این جایی است که امگا 3 وارد می شود و عملکرد سلول های T و سلول های B را برای پاسخ قوی تر به مهاجمین ارتقا می دهد.

سلول های ایمنی از ترشح مواد شیمیایی التهابی برای خنثی کردن مهاجم استفاده می کنند. نظریه های اولیه نشان داد که ممکن است امگا 3 با کاهش التهاب  ایمنی بدن را کاهش دهد. در عوض می بینیم که ایکوساپنتاانوییک اسید (EPA) و دکوساهگزاانوییک اسید (DHA) با افزایش چشمگیر فعالیت سلول های ایمنی، باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شوند. این یافته ها ممکن است برای افرادی که دارای مشکل در سیستم ایمنی هستند جالب باشد.

در مطالعه ای که اخیرا انجام شده، دو گروه از موش ها مورد آزمایش قرار گرفتند. یکی از آنها با رژیم غذایی کنترل شده و دیگری با رژیم غذایی حاوی DHA تغذیه شد. پس از پنج هفته سلول های B از موش ها برداشت وکشت شد. نتایج نشان داد DHA باعث افزایش ترشحات سلول های ایمنی B شده است. مکمل همچنین منجر به افزایش جمعیت لنفوئید B سلولی و فعالیت آنها شد. فایده دیگر مکمل فوق تولید گزینش پذیر آنتی بادی بود که می تواند باعث بهبود پاسخ پاتوژنی شود.

به تازگی گروه دیگری از محققان در مورد اثرات اختصاصی  EPA و DHA بر سیستم ایمنی زنان سالمند که به طور متوسط ​​65 ساله بودند، آزمایش هایی انجام داده اند. این زنان تمریناتی را سه بار در هفته به مدت 12 هفته انجام دادند، و روغن ماهی را به مدت دو ماه مصرف کردند. این مکمل ها با دوز 400 میلی گرم EPA و 300 میلی گرم DHA در روز مصرف شدند.

نتایج زیر در مطالعه فوق بدست آمد:

- افزایش توانایی سلول ها برای حذف زیموسان (zymosan)، مولکولی روی سطح سلول های قارچی
 - افزایش حجم لیزوزوم ها (lysosomes)
- بهبود دفاع سلولی
- افزایش پراکسید هیدروژن، برای علامت دهی سلول های ایمنی
- تولید سوپراکسید آنیون، که میکروب های مهاجم را غیر فعال می کند
- بهبودی در سیستم ایمنی سلولی بدون تحرک سیستم ایمنی بدن.

 این محققان همچنین کاهش کلی در نشانگر TNF-alpha التهابی با افزایش IL-2 و IFN-gamma را مشاهده کردند. این یافته ها نشان می دهد که روغن ماهی می تواند تاثیر متعادل کننده  بر روی سیستم ایمنی بدن داشته باشد: سلول ها و مولکول های التهابی کاهش می یابند و در نتیجه اجزای سیستم ایمنی بدن در برابر بیماری افزایش می یابند.

هر مکملی که بتواند توانایی فرد را برای مبارزه با عفونت وکاهش التهاب مزمن بهبود بخشد، می تواند تاثیر قابل توجهی بر سلامت و کیفیت زندگی سالمندان داشته باشد. براساس مطالعات فوق مصرف کافی اسیدهای چرب امگا 3 می تواند در این مسیر سودمند باشد.

منابع و رفرنس های مکمل شناسی برای این خبر:



April 6, 2018 | By Jolie Root and Dr. Ronald Hoffman

drhoffman.com

https://drhoffman.com/article/omega-3s-lesser-known-benefit-boosting-your-immunity/

مکمل شناسی را هر روز دنبال کنید

 کپی، فقط در صورت درج نام و لینک مکمل شناسی، مجاز است
 
*توصیه مهم مکمل شناسی در مورد 
خرید و مصرف مولتی ویتامین ها و سایر مکمل های غذایی:
1-مکمل شناسی، یک داروخانه اینترنتی نیست
و فعالیتی در زمینه  خرید و فروش مکمل ها ندارد.
2-به موازات این مطلب، ممکن است مطالعات دیگر، 
نتایجی مغایر و عکس نتایج بالا را  نشان دهد. 
لذااین مطالب نمی تواند دلیلی بر توصیه ومصرف خودسرانه 
مکمل های غذایی باشد و نباید جایگزین توصیه پزشک شود.
3- بهترین محل برای تهیه مکمل های غذایی، داروخانه است.
______________________________
بسته های ویژه خبری :

پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد