بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

عوارض مکمل های غذایی بروملایین چیست؟

بروملایین اصطلاح کلی برای آنزیم‌های (به خصوص آنزیم‏های پروتئولیتیک) مشتق شده از میوه‏های نارس و رسیده و همچنین ساقه و برگ‏های گیاه آناناس، Ananas comosus، عضوی از خانواده‌ی Bromeliaceae می‌باشد.

فارماکوکینتیک مکمل های غذایی بروملایین
فارماکوکینتیک بروملایین در انسان به خوبی شناخته نشده است. بروملایین در محدوده وسیعی از pH (3 تا 10) فعال است و توسط اسید معده غیرفعال نمی‌شود.

فعالیت‌های ضد التهابی، تنظیم کننده ایمنی و ضد سرطانی بروملایین زمانی انجام می‌شوند که این ماده از روده کوچک جذب شود. به نظر می‌رسد بروملایین جذب نشده برخی از این اثرات را از طریق مکانیسم انتقال سیگنال بروز می‌دهد.

مدارکی از مطالعات کشت بافت وجود دارد که نشان می‌دهند بروملایین می‌تواند وارد سلول‌ها شده و بخشی از آن از طریق گردش انتروپانکراتیک جذب گردد. مطالعات بیشتری در زمینه فارماکوکینتیک بروملایین لازم است.

اندیکاسیون و کاربرد مکمل های غذایی بروملایین
مدارکی وجود دارد که نشان می‌دهند بروملایین در تسریع بهبود صدمات و زخم‌های جراحی مفید است.

این ماده یک کمک کننده هضم، مهار کننده تجمع پلاکت‌ها و مفید در ترومبوز و آنژین می‌باشد. همچنین اثرات مثبتی در بیماری‌های مجرای تنفسی، دیسمنوره و برخی موارد اسهال دارد. بروملایین موجب افزایش ایمنی و بروز اثرات ضد سرطانی می‌شود.

موارد منع مصرف، موارد احتیاط،عوارض جانبی
 موارد منع مصرف مکمل های غذایی بروملایین
بروملایین در افراد دچار حساسیت به هر جزء محصول حاوی بروملایین منع مصرف دارد.

موارد احتیاط مکمل های غذایی بروملایین
زنان باردار و مادران شیرده می‌بایست از مصرف مکمل‏های بروملایین اجتناب نمایند.استفاده از بروملایین برای درمان هر اختلالی باید تحت نظارت پزشکی باشد. استفاده از بروملایین برای درمان اسهال به علت E.coli انتروپاتوژن، سرطان یا هر اختلال التهابی، تجربی است.


 افرادی که از داروهای ضد انعقاد‏ه یا ضد ترومبوز استفاده می‌کنند می‌بایست در مصرف بروملایین احتیاط نمایند. ممکن است بروملایین در بعضی افراد دارای فعالیت رقیق کنندگی خون می‌باشد.

عوارض جانبی مکمل های غذایی بروملایین
علایم گوارشی از قبیل تهوع و استفراغ، اسهال و کرامپ گزارش شده‏اند. گزارش گاه گاهی از متروراژی و منوراژی نیز وجود دارد.

تداخلات مکمل های غذایی بروملایین
دارو‏ها
Antibiotics (amoxicillin, tetracycline): استفاده‌ی هم زمان بروملایین و آموکسی سیلین یا تترا سایکلین سطوح سرمی این آنتی بیوتیک‏ها را افزایش می‌دهد.
 Anticoagulants (e.g., warfarin): ممکن است بروملایین فعالیت ضد انعقادی این داروها از قبیل وارافارین را افزایش دهد.
Antithrombotic agents (e.g., aspirin): ممکن است بروملایین فعالیت ضد ترومبوز این دارو‏ها، از قبیل آسپرین، را افزایش دهد.

اوردوز مکمل های غذایی بروملایین

هیچ گزارشی از اوردوز بروملایین در مقالات وجود ندارد.

دوز و نحوه مصرف مکمل های غذایی بروملایین
بروملایین به صورت یک محصول منفرد یا در ترکیب با مکمل آنزیم‏های دیگر در دسترس است (مکمل‌های آنزیمی را ببینید). دوز از 500 تا2000 GDUs (واحدهای هضم ژلاتین) یک تا سه بار در روز متغیر است.


........................................
منبع: مکمل شناسی به نقل از پی در آر


توصیه های مکمل شناسی در خصوص مصرف منطقی و بهینه مکمل های غذایی: مصرف مکمل های غذایی نیاز به آگاهی و تشخیص صحیح دارد و به این جهت مصرف مکمل های غذایی بدون مشاوره با پزشک توصیه نمی شود. ضمن اینکه اطلاعات موجود در وبسایت مکمل شناسی به هیچ وجه جایگزین مشاوره با پزشک نخواهد بود و ضروری است قبل از هرگونه اقدامی، موضوع را با پزشک معالج مطرح نمایید.
مصرف مکمل های غذایی بویژه در خصوص کودکان، سالمندان و کسانی که بیماری زمینه ای نظیر دیابت، بیماری های ریوی یا قلبی و عروقی دارند و همچنین در رابطه با زنان باردار از حساسیت بیشتری برخوردار است و ممکن است در صورت عدم توجه به توصیه های پزشک، منجر به عوارض غیر قابل جبرانی شود.
علاوه بر این، توجه داشته باشید با توجه به شیوع تبلیغات ماهواره ای و اینترنتی، بهترین و معتبرتین مکان برای تهیه مکمل های غذایی، صرفا داروخانه ها هستند و عرضه مکمل های غذایی در خارج از داروخانه، بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، در خارج از داروخانه ممنوع است.

پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد