بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

مکمل های غذایی مناسب برای هر شخص

امروزه بسیاری از افراد رژیم های غذایی دارند که مناسب با فعالیت های بدنی آنها نیست ، برای مثال برخی از افراد فعالیت بدنی زیادی دارند اما انرژی مورد نیاز آنها توسط غذا تامین نمی شود ، و برخی دیگر نیز بیش از اندازه ی مورد نیاز کالری استفاده می کنند.

هدف از تغذیه متعادل تامین انرژی و پروتئین همراه با تامین کلیه ریزمغذی ها (ویتامین ها و عنصر های معدنی) برای حفظ سلامتی بدن در هر سن و سالی است. اما گاهی در زندگی بشر شرایطی پیش می آید که تامین نیازهای تغذیه ای ممکن است با یک رژیم غذایی معمول فراهم نشود. در چنین شرایطی به منظور ایجاد تعادل تغذیه ای و حفظ سلامتی بدن و پیشگیری از ابتلا به بیماری ها و ضرورت استفاده از داروهای شیمیایی که بدون تردید ساده ترین آنها نیز بدون عوارض جانبی نیست، استفاده از مکمل های غذایی بهترین گزینه محسوب می شود.
مصرف مکمل های غذایی برای چه گروه ها و تحت تاثیر چه شرایطی الزامی است؟

نوزادان و کودکان:

استفاده از قطره ویتامین D از بدو تولد و قطره آهن از زمان شروع غذای کمکی.

کودکان پیش دبستانی:

مکمل روی که کمبود آن در کشور ما گسترده است و مکمل آهن در درصدی که کم خون هستند.

کودکان دبستانی دارای اختلال رشد:

استفاده از مکمل های مولتی ویتامین و مینرال برای کمک به بهبود اشتها و رشد کودکان به صورت دوره ای و محدود.

دوران بلوغ:

دوران بلوغ یکی از دوران های رشد سریع است. در صورتی که نتوانیم از طریق یک رژیم غذایی متعادل، نیازهای این دوره را تامین کنیم، استفاده از انواع مکمل ها برای این دوره ضروری است. مکمل آهن، روی، گاهی مولتی ویتامین ها یا مکمل های غذایی پروتئینی برای نوجوانانی که از منابع غذایی و حیوانی به اندازه کافی استفاده نمی کنند، ضروری است.

دوران های بارداری و شیردهی:

مکمل آهن برای دوره بارداری ضروری است. مکمل اسید فولیک پیش از بارداری توصیه می شود. در صورتی که وزن گیری مادر در دوران بارداری مناسب نباشد، مکمل های غذایی مناسب این دوره نیز لازم است. مادران شیردهی که رژیم غذایی متعادل ندارند، به منظور تامین شیر و حفظ سلامتی مادر به انواع مکمل های غذایی نیاز دارند.

مصرف ناکافی شیر و فرآورده های لبنی:

افرادی که به هر دلیل نتوانند از مقدار کافی لبنیات استفاده کنند، به مکمل کلسیم و بعضی از مواد مغذی دیگر موجود در لبنیات، نیاز دارند.

افراد با شرایط کاری ویژه:

افرادی که شب کارند یا به صورت شیفتی کار می کنند، افرادی که در معادن و دور از نور خورشید زندگی و فعالیت می کنند به مکمل ویتامین D و بعضی از ریزمغذی ها نیاز دارند.
افراد میانسال و سالمند: این افراد بر حسب شرایط خاصی که با آن مواجه می شوند، به انواع مکمل ها نیاز دارند. به عنوان مثال معده بعضی از افراد سالمند قدرت تولید فاکتور ویتامین B۱۲ را از دست می دهد، در چنین شرایطی نیاز به مکمل تزریقی ویتامین B۱۲ وجود دارد.

ورزشکاران حرفه ای:

با توجه به نوع ورزش، مدت و شدت آن و دوره های طولانی تمرینات و مسابقات، نیازهای بدن شان با رژیم های غذایی معمولی تامین نمی شود. در چنین شرایطی استفاده از انواع مکمل ها برای آنها ضروری است.

بیماران بدحال:

بیماران بدحال به غذاهای ویژه ای نیاز دارند، چون در این بیماران شرایط متعارف هضم و جذب و گاهی متابولیسم مختل می شود. در این بیماران مکمل های غذایی تنها و بهترین شیوه درمان و کوتاه کردن دوره بیماری است.

افراد با رژیم های غذایی نامتعادل:

افرادی که رژیم های غذایی نامتعادل دارند، مثلا کسانی که از ماهی کافی در برنامه غذایی خود استفاده نمی کنند، استفاده از مکمل های امگا ۳ برای ایجاد تعادل تغذیه و حفظ سلامتی لازم است.

با توجه به موارد ذکرشده مشخص می شود که امروز در جهان استفاده از مکمل های غذایی جایگاه ویژه ای دارد. امید است این مطلب راهنمایی روشنگر برای مصرف بهینه مکمل ها در سطح جامعه ما باشد.

*****************

منبع: سامانه مکمل شناسی به نقل از وبسایت دکتر سلام 

پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد