بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

نقش تغذیه در بیمار آلزایمر


بیماری آلزایمر یک نوع اختلال عملکردی مغز است که به تدریج توانایی های ذهنی بیمار تحلیل می رود. بارزترین تظاهر زوال عقل اختلال حافظه است. اختلال حافظه معمولا به تدریج ایجاد شده و پیشرفت می کند. در ابتدا اختلال حافظه به وقایع و آموخته های اخیر محدود می شود ولی به تدریج خاطرات قدیمی هم آسیب می بینند.

بیماری آلزایمر یکی از مشکلات عمده سلامتی است که با بالارفتن سن رواج پیدا می کند . به طوری که بر روی 16% بزرگسالان بالاتر از 70 سال این بیماری تخمین زده شده است .علائم این بیماری با از دست دادن قدرت حفظ اطلاعات به خصوص حافظه موقت در دوران پیری آغاز شده و به تدریج با از دست دادن قدرت تشخیص زمان،افسردگی ،از دست دادن قدرت تکلم ،گوشه گیری و سرانجام مرگ در اثر ناراحتی های تنفسی به پایان می رسد.

این بیماری با از دست رفتن سیناپس های نورون ها در برخی مناطق مغز، نکروزه شدن سلول های مغز در مناطق مختلف سیستم عصبی، ایجاد ساختارهای پروتئینی کروی شکل به نام پلاک های پیری در خارج نورون های برخی مناطق مغز دیده می شود.

این بیماری را اولین بار روانپزشک آلمانی به نام آلویز آلزایمر در سال 1906 میلادی معرفی کرد. آلزایمر اغلب بسیار دیر تشخیص داده می شود. سه چهارم مبتلایان خود از این بیماری آگاهی ندارند.جهان 36 میلیون بیمار مبتلا به آلزایمر دارد و این تعداد تا سال 2050 به 115  میلیون  بیمار می رسد. به طوری که در سال 2050 از هر 85 نفر یک نفر مبتلا به آلزایمر دیده می شود .آماری نگران کننده حاکی از آن است که بیش از 400 هزار نفر در ایران به آلزایمر مبتلا هستند. که شیوع این بیماری به عوامل مختلفی هم چون استرس های روانی   ،آلودگی هوا و سابقه ی خانوادگی و...بستگی دارد که می توان نقش تغذیه را از همه ی عوامل ذکر شده ، مهمتر دانست.

یکی از موضوعات مهمی که در بحث آلزایمر وجود دارد ،غلظت اسید آمینه ی هموسیستئین می باشد که با افزایش غلظت این اسید آمینه و کاهش ویتامین ب در ارتباط است که در نهایت منجر به بروز بیماری آلزایمر دیده می شود.شایان ذکر است افزایش هموسیستئین با سکته های قلبی نیز در ارتباط است . البته در برخی کشورها هم چون آمریکا و کانادا دولت به غنی سازی برخی مواد هم چون آرد با فولات پرداخته است که این امر می تواند بروز آلزایمر را تا حد بسیار بالایی کاهش بدهد. با این وجود ، همان طور که گفته شد ارتباطی بین کمبود گروه ویتامین ب با افزایش هموسیستئین و عملکرد غیر طبیعی عصبی وجود دارد.

مبحث دیگری که در بیماری آلزایمر مطرح است،ذخایر آهن در قسمت هایی هم چون کورتکس می باشد . که این مناطق با مراکز حافظه و عمل فکر کردن در ارتباط هستند و افزایش آهن باعث فشردگی این مناطق در مغز می شود. بررسی های متعددی نشان می دهند تغییر سطح فریتین و ترانسفرین در آلزایمر مغزی نقش دارند.

همان طور که گفته شد غلظت آهن معمولا در نواحی که بیماری آلزایمر در پاتولوژی دیده می شود،آشکار می شود  و هم چنین تولید بیش از حد انواع رادیکال های آزاد در این نواحی را موجب می شود.  عمده این آسیب و خطر در بافت ها و سلول ها مشاهده می شود.

حال لازم میدانم که در انتها مصرف چندین ماده غذایی را که در بهبود و پیشگیری این بیماری نقش اساسی دارند را نام ببرم.که به صورت اولیه و کلی رژیم مدیترانه ای پیشنهاد می شود .

ویژگی های اصلی رژیم مدیترانه ای:
_مواد غذایی گیاهی فراوانی دارد.مثل میوه و سبزیجات، نان ها و و دیگر مواد تهیه شده از غلات، سیب زمینی، حبوبات و دیگردانه ها .
_غذاها از موادی تهیه می شود که تازه و فصلی هستند، در همان منطقه روییده و کمترین فرآیند در حین پخت روی آن صورت می گیرد.
_ میوه های تازه در این رژیم به عنوان دسر روزانه مصرف می شود.
_روغن زیتون از منابع اصلی تامین کننده چربی رژیم است.
_صفر تا چهار عدد تخم مرغ در هفته مصرف می شوند.

_گوشت قرمز  به میزان کم مصرف می شود .

از دیگر موادی که می تواند در پیشگیری از این بیماری نام برد ،امگا 3 می باشد که در ماهی های چرب ،گردو، روغن زیتون ،دانه ی کتان وجود دارد.

هم چنین مواد غذایی سرشار از آنتی اکسیدان ها ،رادیکال های آزاد را خنثی می کنند که این مواد غذایی سرشار از ویتامین های سی و ای هستند. همانند توت فرنگی ، بادام زمینی و... که می تواند خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش دهند.

و در آخر معرفی مواد غذایی غنی از اسید فولیک، که نقش به سزایی در کاهش ابتلا به این بیماری را دارند.

کدام مواد غذایی مقدار بالای اسید فولیک دارند؟

 این ویتامین درجگر، قلوه ،گوشت بدون چربی، حبوباتی هم چون لوبیا قرمز ،لوبیا سفید ،سویا، سبوس گندم.سبزیجاتی هم چون اسفناج، کلم، کاهو ، مارچوبه و میوه هایی مثل آب پرتغال تازه و موز ،میزان کمی در زرده ی تخم مرغ و شیر موجود می باشد.

************

منبع: سامانه مکمل شناسی به نقل از وبسایت دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت 

بسته های ویژه خبری :

محصولات مرتبط

پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد