بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

بررسی کمبود روی در مادران شیرده: آیا مکمل های روی برای آنها لازم است؟

بررسی کمبود روی در مادران شیرده: آیا مکمل های روی برای آنها لازم است؟

  روی یا زینک یک ماده معدنی بسیار مهم برای اکثر فرایندهای بیولوژیکی و فیزیولوژیکی در بدن است. کمبود روی (ZD) یکی از شایع ترین کمبود های مواد مغذی در سراسر جهان است و یک عامل تععین کننده برای نتایج حاملگی، باروری و رشد و نمو کودک است. با این وجود بررسی سطح روی و نیاز به مصرف مکمل های روی در مادران شیرده کمتر مورد توجه بوده است.

در مطالعه ای که اخیرا محققان اکوادری انجام دادند این موضوع بررسی شد. این محققان مطالعه ای بر روی سطح روی در مادران شیردهی که نوزادانی در سنین بین 8 روز تا 7 ماه داشتند انجام دادند. این بررسی بر روی 64 مادر شیرده ساکن در مناطق شهری انجام شد. با هر کدام از مادران مصاحبه شد و یک نمونه خونی ناشتا برای تعیین سطح روی در پلاسما از آنها گرفته شد.

شیوع کمبود روی در آنها محاسبه شده و با شیوع آن در زنان غیرباردار غیرشیرده مقایسه شد. همچنین نمونه ها با توجه به مصرف مکمل های روی در طول بارداری آنالیز شدند. نتایج بدست آمده نشان داد که کمبود روی در بین زنان شیرده 81/3 درصد است که در مقایسه با زنان غیرباردار غیرشیرده بسیار قابل توجه بود. همچنین نتایج مشخص کرد نرخ مصرف مکمل های روی در این افراد 31/2 درصد است.

اما ارتباط چشمگیری بین مصرف مکمل های روی و نرخ کمبود روی در این افراد مشاهده نشد. این نتایج نشان داد سطح روی در میان مادران شیرده می تواند به شدت پایین باشد.

محققان فوق پیشنهاد کردند سطح روی در بین مادران شیرده نیز باید به دقت ارزیابی شده و تاثیر مصرف مکمل های روی بر کمبود روی در آنها امکان سنجی شود. نتایج این تحقیق در 5 جولای 2018 در مجله Nutrients منتشر شده است.

منابع و رفرنس های مکمل شناسی برای این خبر:

Zinc Deficiency among Lactating Mothers from a Peri-Urban Community of the Ecuadorian Andean Region: An Initial Approach to the Need of Zinc Supplementation. Nutrients [05 Jul 2018, 10(7)] https://europepmc.org/abstract/med/29976875

مکمل شناسی را هر روز دنبال کنید

 کپی، فقط در صورت درج نام و لینک مکمل شناسی، مجاز است
 
*توصیه مهم مکمل شناسی در مورد 
خرید و مصرف مولتی ویتامین ها و سایر مکمل های غذایی:
1-مکمل شناسی، یک داروخانه اینترنتی نیست
و فعالیتی در زمینه  خرید و فروش مکمل ها ندارد.
2-به موازات این مطلب، ممکن است مطالعات دیگر، 
نتایجی مغایر و عکس نتایج بالا را  نشان دهد. 
لذااین مطالب نمی تواند دلیلی بر توصیه ومصرف خودسرانه 
مکمل های غذایی باشد و نباید جایگزین توصیه پزشک شود.
3- بهترین محل برای تهیه مکمل های غذایی، داروخانه است.
______________________________
بسته های ویژه خبری :

پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد