بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

دانش مصرف مکمل های غذایی

دانش مصرف مکمل های غذایی

دکتر سید علی فاطمی، داروساز، متخصص فارماکولوژی و نایب رئیس انجمن داروسازان ایران

امروزه تولید و مصرف مکمل های تغذیه ای در جهان روند رو به رشدی را طی می کند به گونه ای که متوسط رشد بازار مکمل ها از متوسط رشد داروهای نسخه‌ای بالاتر است.
الزام به مصرف این فرآورده ها، برای رفع نیازهای تغذیه ای دوران های خاصی از زندگی مانند دوران خردسالی یا سالمندی، بهبود سبک زندگی بعضی از افراد جامعه از جمله گیاه خواران و ورزشکاران و کمک به مبتلایان به بیماری ها، افزایش می یابد.
با وجود اقبال فزاینده خرید مکمل های غذایی، در بسیاری از موارد مصرف کنندگان آگاهی لازم برای انتخاب نوع مناسب مکمل غذایی مورد نیازشان را ندارند. بدیهی است که پزشکان و متخصصین علم تغذیه، مناسب ترین مکمل غذایی مورد نیاز برای هر فرد را تجویز می کنند و داروسازان در داروخانه ها بهترین مشاور برای انتخاب مکمل غذایی مناسب از بین ده ها یا صدها تنوع تجاری موجود در بازار هستند.
مکررا مشاهده شده است که مراجعه به داروخانه و خرید اشتباه صرفا به دلیل وجود یک ماده مغذی، باعث بی اثر شدن مکمل یا حتی بروز عوارض ناخواسته شده است.


به عنوان مثال ممکن است در تلویزیون، اینترنت یا مجلات با خبری مواجه شویم مبنی بر اینکه دانشمندان دریافته اند که عنصر منیزیم مسئول ساخت بیش از 300 نوع آنزیم در بدن است که کمبود آن می تواند باعث بروز مشکلاتی از قبیل: دیابت، اختلالات اسکلتی عضلانی، پوکی استخوان، بیماری های قلبی و افسردگی شود. معمولا همین خبر کافی است تا افراد زیادی برای خرید مکمل های غذایی حاوی منیزیم به داروخانه ها مراجعه کنند. این در حالی است که حداقل 6 نوع نمک مختلف از عنصر منیزیم ( سیترات، اکساید، گلایسینات، مالات، تاورات و ترونات) با ویژگی های مختلف در بازار وجود دارد که هر کدام با نام های تجاری گوناگون عرضه می شود.


مشاوره با دکتر داروساز در داروخانه می تواند مصرف کننده را برای انتخاب بهترین نمک منیزیم متناسب با شرایط جسمانی یا نیاز به درمان بعضی بیماری ها نظیر: زخم معده، رفلاکس، یبوست، فشارخون، افسردگی، آلزایمر و .... راهنمایی کند؛. در غیر این صورت نه تنها هزینه پرداخت شده به هدر می رود و نتیجه درمانی حاصل نمی شود، بلکه ممکن است به دلیل انتخاب اشتباه، بیماری زمینه ای فرد تشدید نیز شود.


این موضوع، در رابطه با بسیاری از دیگر مکمل های غذایی نیز صادق است. به همین دلیل امروزه توصیه می شود که مکمل های غذایی و ورزشی فقط از داروخانه ها تهیه شود تا ضمن اطمینان از اصالت و کیفیت کالا، انتخاب صحیح بر اساس توصیه دکتر داروساز صورت گیرد.

منبع: نشریه درمانیاب

پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد