بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

دو پاسخ از سوی رئیس ساندیکای تولیدکنندگان مکمل و رئیس اتحادیه واردکنندگان مکمل به یکدیگر

 

 دکتر عباس کبریایی زاده رییس سندیکای تولیدکنندگان مکمل های غذایی در پاسخ به نامه حسن شکوهی؛ رییس اتحادیه واردکنندگان مکمل‌ها نوشت:



جناب آقای دکتر شکوهی
ریاست محترم هیئت مدیره اتحادیه واردکنندگان مکمل

با سلام واحترام
عطف به نامه جنابعالی خطاب به ریاست محترم سازمان غذا ودارو در پاسخ به نامه سندیکای تولید در خصوص اعتراض به واردات برخی مکمل‌ها موارد ذیل را به استحضار میرساند:

۱- تصور میکنم جنابعالی نیز اذعان دارید که وظیفه هر سندیکا و اتحادیه‌ای حمایت منصفانه از حقوق صنف با رعایت حقوق عامه مردم است.
۲- سندیکای تولید گزارش دریافتی از شرکت‌های عضو خود را در قالب پرسش و درخواست رسیدگی برای ریاست محترم سازمان غذا ودارو ارسال نموده و هیچگونه اهانت یا پیش داوری نکرده بلکه ابهام قابل تامل را مطرح کرده است. بنده چندین بار نامه خود خطاب به جناب آقای دکتر شانه ساز را بازخوانی کردم تا اهانت یا افترایی بیام که نیافتم.

۳- جنابعالی همانند دیگر آحاد جامعه اذعان دارید که شرایط کشور شرایط عادی نیست. تحریم‌های شدید و ظالمانه آمریکا باعث گردیده منابع ارزی کشور به شدت دچار مشکل شود. سازمان غذا ودارو در تامین ارز مورد نیاز شرکت‌های دارویی و تولیدکنندگان مکمل درمانده شده، یک تولیدکننده مکمل ماه‌ها باید در نوبت تخصیص ارز آن هم از نوع نیمایی آن معطل بماند. با کدامین منطق و انصاف اصرار دارید در شرایطی که شرکت تولیدکننده ایرانی می تواند مکملی را تولید کند و منافع آن متوجه کارگر ایرانی و تولید ملی باشد، همان کالا را با ارزبری و قیمت چند برابر وارد کنید. در شرایط عادی کشور بنده نیز موافق بازار رقابتی هستم لکن در شرایط حاضر که دولت در تامین ارز تولید درمانده است آیا طرح پرسش و درخواست رسیدگی از سیاست تخصیص ارز برای واردات مکمل آن هم از نوع مشابه تولید داخل افترا و تهمت به واردکننده است. شایسته نیست اینگونه در حرف باهم سخن بگوییم. از جنابعالی که متخصصی شایسته و ادیب هستید دور از انتظار است.

۴- خلاصه آنکه: در شرایط حاضر که تامین داروی مورد نیاز جامعه دچار اختلال شده است اصرار به واردات کالای مشابه آن هم مکمل وارداتی را شایسته نمی‌دانم.


 پاسخ دکتر حسن شکوهی، رئیس اتحادیه واردکنندگان مکمل به دکتر عباس کبریایی زاده، رئیس سندیکای تولیدکنندگان مکمل

دوست، برادر و استاد ارجمند جناب آقای دکتر کبربایی زاده
ریاست محترم سندیکای تولید کنندگان مکملهای رژیمی غذایی

با درود فراوان و آرزوهای نیک

1-     صد البته که اینجانب اعتقاد به دفاع سندیکا و اتحادیه از منافع اعضا داشته و دارم اما به شرطی که اولا این منافع ناقض منافع ملی نباشند و ثانیا با رعایت کامل موازین اخلاقی و متکی بر حفظ حرمت و همیاری با همنوعان در شرایط سخت بوده و قطع نان حلال و اشتغال دیگران را نکند.

2-     اظهار نموده اید که اطلاعی از مجاز یا غیر مجاز بودن و میزان واردات و نحوه ورود این محصولات به کشور ندارید اما بلافاصله با اتکا به بررسیهای میدانی (که شک ندارم شما هم از جامع و کامل بودن آنها اطمینان ندارید) نتیحه قطعی گرفته اید که اولا حجم زیادی واردات انجام شده و بعلاوه این واردات با ضوابط و سهمیه ها همحوانی ندارد. اذعان بفرمایید که قضاوت صرفا بر اساس قرائن و شواهد و نه بر اساس دلایل متفن

میتواند خدای ناکرده عواقب مطلوبی نداشته و احیانا حقی را ناحق و نادرستی را درست نشان داده و عملکرد سازمانهای ذیربط را هم به اشتباه زیر سوال ببرد.

شایسته است که مدیران ارشد قبل از امضای نامه ها و انعکاس نظرات و درخواستهای اعضای صنف خود از صحت و سقم درخواستها تا حد امکان مطمئن شوند، علی الخصوص در شرایطی که متاسفانه ظاهرا حفظ منافع شخصی بر منافع ملی ارجحیت یافته است.

"هست در نهج البلاغه این سطور
 حکم   بر مبنای ظن  از عدل دور"      
بوفیران

3- اینجانب و همه همکاران زحمتکش من، به این فراز از سخنان شما در خصوص شرایط کشور و مشکلات وزارت بهداشت در تامین ارز داروهای اساسی ، نه تنها اعتقاد داشته بلکه آنرا با تمام وجود حس و همراهی کرده  و به همین دلیل هرگز وزارت بهداشت را در جهت منافع صنفی تحت فشار قرار نداده ایم. گواه آن اینکه در طول این سالها شما و همگان گفته یا مصاحبه ای از من در خصوص اولویت مکملها نشنیده اید و قطعا مستحضرید که اینجانب حتی در جلسات شورای سیاستگزاری همایش مکملها و نمایشگاه مربوطه که جنابعالی ریاست آنرا به عهده داشته و در شرایط کرونایی برگزار شد، شرکت نکردم که دلیل اصلی آن هماهنگی با نظرات وزارت بهداشت در جهت عدم ترویج مکملها در این شرایط سخت اقتصادی جامعه و وضعیت معیشتی مردم  بود.

مطمئنم که شما هم اذعان دارید که در شرایطی که مردم برای تامین غذا و داروی اساسی خود مشکل دارند، تبلیغ و ترویج مکمل محلی از اعراب ندارد.

چون نود در کف نه، حرف از صد خطاست              
خسته را   بیخود دوانیدن  جفاست

ممکن آید   کز  کف  دنیا. جهی              
 آن جهان را  چون توانی   وارهی     
بوفیران

4-     در کجای نامه من حرفی از اصرار بر واردات دیده اید که آنرا شایسته من نمی دانید.

درخواست دارم بار دیگر نامه را به دقت مطالعه فرمایید که گفته ام بهتر است بر کیفیت بهتر تمرکز فرمایید که مردم به دنبال مکمل خارجی که در شرایط ممنوعیت واردات سبب توسعه فاچاق میشود، نروند.

اینجانب و همکارانم در اتحادیه واردکنندگان مکمل آرزوی توفیق برای شما و دوستان تولید که خود هم از آنجمله ایم داشته و بعلاوه به  درک و دانش درست مردم و تاریخ در قضاوتهایشان ایمان کامل داریم و کماکان بر مقوله کیفیت و حق انتخاب به عنوان حقوق مسلم و خدشه ناپذیر مصرف کننده ابرام و اصرار داریم.

حسن شکوهی

پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد