نقش غذا در تقویت حافظه


داشتن یک حافظه خوب وقوی تامیزان بسیار زیادی بستگی به سلامت ونشاط مغز شما دارد. اگر شما به دنبال بهتر کردن حافظه و بهبود تمرکزخود می باشید راه حل آن ممکن است در نوع برنامه غذایی ونحوه تغذیه در شما باشد. با توجه به تحقیقات اخیری که انجام شده است شواهدی وجود دارد که نشان میدهند اجزا خاصی از سبزیجات ،میوه ها،غلات، وانواعی از ماهی ها میتوانند خطر از دست دادن حافظه را در سنین بالا کاهش دهند .پس میتوان با انتخاب یک رژیم غذایی صحیح وسالم باعث تقویت حافظه شد.

مواد غذایی موثر در بهبود عملکرد حافظه ومغز عبارتنداز :

تخم مرغ:

زرده تخم مرغ منبع غنی از کولین است که این ماده یک نوع ماده مغذی از خانواده ویتامین  Bمی باشد. تحقیقات نشان می دهد افرادی که از مواد غذایی حاوی کولین بیشتر مصرف می کنند امتیازات بالاتری رادر آزمون های حافظه ی کلامی وبصری دریافت می کنند.کولین همچنین در کاهش سطح میزان خونی که میتواند باعث بیماری های قلبی ،سرطان و زوال عقلی شود مفید است. پس همواره سعی کنید که تخم مرغ را بیشتر در وعده صبحانه ی خود جای دهید.

انواع توت ها:

توت ها با داشتن آنتوسیانین ها ،فیتوکمیکال های قدرتمندی در زمینه تقویت حافظه به شمار می آیند پس می توان با مصرف تمشک ، زغال اخته ،توت فرنگی همراه با ماست و یا غلات ویا نان های شیرینی باعث تقویت عملکرد مغز شد.

گل کلم وبادام زمینی:

سیتی کولین ها که یک نوع ماده طبیعی هستند با مصرف گل کلم وبادام زمینی در دسترس سلول های بدن قرار می گیرند.
این دو ماده غذایی هر دو از منابع کولین می باشند که در مغز تبدیل به سیتی کولین ها می شوند.وجود حداقل 500 میلی گرم از مکمل سیتی کولین در روز (که با مصرف 16 میلی گرم بادام زمینی در روز برای مردان و 14 میلی گرم در روز برای زنان ویا مصرف روزانه یک کلم متوسط بصورت خام ویا یک ونیم گل کلم به صورت آب پز تامین می شود ؛)  کمک بسیار زیادی به تقویت میزان انرژی ذهن می کند.

ماهی:

مطالعات نشان می دهند که از خواص مهم اسیدچرب امگا 3 تقویت میزان حافظه می باشد که در نوع خاصی از ماهیان مانند ماهیان آزاد ،ساردین ، ویا شاه ماهی وجود دارد.خوردن این نوع از ماهی ها در یک روز از هفته نقش بسیار مهمی در جوان نگه داشتن فکر وحافظه شما دارند.

قهوه:

محققان دریافتند که مصرف قهوه به دلیل داشتن کافئین نقش بسیار مهمی در بهبود مهارت های حافظه، زمان واکنش و عملکردنورون ها دارد.

چغندر:

تحقیقات نشان می دهند که نیترات طبیعی موجود در چغندر باعث بهبود تمرکز افراد می شوند، همانطور که افزایش سن باعث کاهش جریان خون می شود ، می تواند باعث کاهش سطح توانایی مغز شود اما تحقیقات نشان میدهند نیترات می تواند باعث گشاد شدن عروق خونی و بهبود جریان خون در مغز شود که باعث بهبود عملکرد مغز می شوند.البته باید توجه داشت که میزان بالای نیترات در بدن با تبدیل به نیتروزآمین قابلیت سرطان زایی را در گونه های مختلف جانوری بوجود می آورد.

میزان آب موجود در مغز:

مطالعات اخیر نشان می دهند که حتی از دست دادن میزان کمی از آب بدن می تواند باعث کاهش انرژی ذهن و اختلال در عملکرد مغز شود. بنابراین هرفرد بایستی در طول روز حداقل 4لیتر آب (حدود 8 لیوان) مصرف نماید.

***********

منبع: سامانه مکمل شناسی به نقل از دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت 

بسته های ویژه خبری را دنبال کنید : امگا 3 ویتامین ب

پیشنهاد خواندنی

files-news-673964kam-khooni[6f468d049c59af5933dc63325dacf37c].jpg مشاهده
سمی و یا ایمن بودن فروس بیس گلیسینات؟