فشار خون


مصرف یک لیوان آب چغندر در روز می‌تواند بطور متوسط ظرف مدت تنها ۲۴ ساعت باعث کاهش 10 درجه ای در فشار خون شود.( نتایج مطالعه ای که درژورنال Hypertension به چاپ رسید.حجم این مطالعه کم بود و اثرات طولانی مدت مصرف چغندر بر فشار خون بررسی نشد) پژوهشگران بر این باورند که استفاده از خوراکی‌های سرشار از نیترات مانند چغندر یا سبزی‌های برگ سبز تیره به‌صورت روزانه می‌تواند کمک زیادی به گشاد شدن عروق و تسهیل گردش خون در رگ‌ها کند. از این رو، مصرف چغندر و سبزی‌های برگ سبز تیره به تمام افراد مبتلا به فشار خون بالا توصیه می‌شود.

- محققان آمریکایی می‌گویند که مصرف روزانه نصف فنجان گردو به مدت ۴ ماه هم می‌تواند باعث بهبود جریان خون در بدن و کاهش سطح فشار خون شود. علاوه بر این افراد تحت این مطالعه علیرغم اضافه شدن 350 کالری به رژیم غذاییشان در روز افزایش وزنی مشاهده نکردند.گردو، منبع خوبی از فیبر، منیزیم و چربی‌های خوب است و به‌همین دلیل هم نقش بارزی در تنظیم و کاهش فشار خون بالا دارد.

- بذر کتان هم سرشار از اسیدهای چرب امگا۳ است که محققان معتقدند زمانی که این چربی مفید با لیگنان‌ها (نوعی فیتواستروژن) و فیبر موجود در این دانه روغنی ترکیب می‌شود، می‌تواند کاهش سطح فشار خون را به‌همراه داشته باشد. معمولا به افراد مبتلا به فشار خون بالا توصیه می‌شود که برای کاهش ۱۰ درصدی فشار خونشان روزی ۳ قاشق غذاخوری بذر کتان را به‌مدت ۶ ماه مصرف کنند(نتایج مطالعه ای که در ژورنال hypertension چاپ شد)

- محدود کردن مصرف گوشت‌ها، مخصوصا گوشت قرمز، در برنامه غذایی هم از دیگر راه‌های کاهش سطح فشار خون است. بهتر است افراد مبتلا به فشار خون، حداقل هفته‌ای یک روز را کاملا گیاه‌خوار شوند. در مطالعه ای که در ژورنال JAMA Internal Medicine review به چاپ رسید مشاهده شد گیاهخواران در مقایسه با همه چیز خواران بطور متوسط 7 درجه کاهش در فشار خون سیستولی و 5 درجه کاهش در فشار خون دیاستولی داشتند.

**************

منبع: سامانه مکمل شناسی به نقل از دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت 

بسته های ویژه خبری را دنبال کنید : امگا 3

پیشنهاد خواندنی

files-news-673964kam-khooni[6f468d049c59af5933dc63325dacf37c].jpg مشاهده
سمی و یا ایمن بودن فروس بیس گلیسینات؟