بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

دبیر انجمن داروسازان:انواع تقلب در تولید، واردات و عرضه مکمل‌های غذایی

دبیر انجمن داروسازان:انواع تقلب در تولید، واردات و عرضه مکمل‌های غذایی

دکتر سید مهدی سجادی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس گفت: بحث قاچاق مکمل‌های غذایی به دلیل وجود کارگاه‌های متعدد زیر پله‌ای در کشورهای همسایه و شیوع تولید غیر قانونی آن از اهمیت خاصی برخوردار است و به همین دلیل وزارت بهداشت، بحث واردات، تولید و عرضه آن‌ها را به دقت دنبال می‌کند.

وی اضافه کرد: مکمل‌های غذایی وارداتی و تولید داخل جهت مصرف باید دارای استانداردهای مناسب بوده و انحراف از این استانداردها می‌تواند موجب بروز عوارض و آسیب‌های جدی به مصرف‌کنندگان شود و به همین دلیل باید بگوییم که عموم مکمل‌های غذایی که به‌صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند، فراورده‌هایی هستند که نتوانسته‌اند حداقل‌های استاندارد و تأییدیه‌های بین‌المللی را اخذ کنند.

وی ادامه داد: آن‌چنان‌که از سوی وزارت بهداشت تأکید شده است و بر اساس بخشنامه سازمان غذا و دارو، عرضه این فراورده‌ها فقط در داروخانه‌های سراسر کشور مجاز است.

سجادی به انواع تقلب در مکمل‌های قاچاق اشاره کرد و افزود: عدم خلوص مواد مؤثره یا اضافه کردن ماده ناخالص به همراه ماده مؤثره، همچنین نداشتن کیفیت ماده مؤثره که باعث افت مقدار ماده مؤثره در طول زمان پایداری محصول می‌شود، می‌تواند یکی از انواع تقلبات در مکمل‌های غذایی قاچاق باشد.

دبیر انجمن داروسازان ایران ادامه داد: همچنین آلودگی به مواد پاتوژن میکروب‌ها که باعث تجزیه مواد مؤثره می‌شود و احتمال ایجاد بیماری یا صدمه جسمی در صورت استفاده به دنبال خواهد داشت، نیز در برخی موارد مشاهده می‌شود.

سجادی اضافه کرد: وجود مواد سمی یا باقیمانده حشرات به همراه مواد مؤثره (در خصوص فراورده‌های گیاهی) و همچنین جدید بودن فراورده و فقدان اطلاعات کافی به جهت سالم و ایمن بودن مصرف آن از نظر ایجاد بیماری یا آسیب‌دیدگی نیز در خصوص مکمل‌های قاچاق مطرح است.

وی ادامه داد: تطابق نداشتن ماده مؤثره با برچسب روی فرآورده، تولید فرآورده در شرایط غیراستاندارد و مغایر با اصول GLP و استفاده از برچسب برندهای معتبر و معروف بر روی فرآورده‌ها نیز از جمله سایر انواع تقلب در این حوزه است.

انتهای پیام/

پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد