بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

نمک ید دار چگونه مصرف و نگهداری می شود ؟

نمک ید دار از نظر رنگ، بو، مزه هیچ تفاوتی با نمک معمولی ندارد و کاملا" به جای آن می تواند به مصرف برسد. نمک ید دارر باید دور از نور، رطوبت ودر ظرف دربسته پلاستیکی، چوبی، سفالی و یا شیشه ای رنگی نگهداری شود. نگهداری و ذخیره نمودن نمک ید دار به مدت طولانی ( بیش از 1 سال ) موجب از دست دادن بخشی از ید آن می شود. میزان مصرف روزانه نمک ید دار کاملا" به اندازه نمک معمولی می باشد و مصرف زیاد آن همواره عوارض مصرف نمک معمولی را به همراه دارد. میزان یدی که در اثر پخت از دست می رود ناچیز است و میزان ید نمک به نحوی تنظیم شده است که با محاسبه افت ید در زمان پخت، ید مورد نیاز روزانه تامین می شود.
کمبود ید باعث بروز چه اختلالاتی می شود ؟
در دوران بارداری: سقط جنین، زایمان زودرس، تولد نوزاد مرده، اختلال رشد مغزی جنین، تولد نوزاد مبتلا به عقب ماندگی شدید ذهنی و جسمی و کرو لالی.
در دوران کودکی: عقب ماندگی ذهنی، تاخیر رشد اندام های حرکتی، نارسایی یا توقف رشد بدنی، ناتوانی جسمی، اختلالات عضلانی، فلج اعصاب، اختلال تکلم، اختلال شنوایی و کم کاری تیروئید، کاهش ضریب هوشی تا 5/13 امتیاز.
در نوجوانی: گواتر، کم کاری تیروئید، عقب ماندگی رشد روانی و جسمانی
در بالغین : گواتر، خستگی زودرس، کاهش کارایی
عوارض اجتماعی اقتصادی ناشی از کمبود ید:
کمبود ید از چند طریق مانع توسعه و پیشرفت جامعه می گردد:
·        جمعیت ساکن مناطق کمبود ید از نظر رشد روانی و جسمی دچار اختلال گردیده و از کارایی کافی برخوردار نیستند بنابراین تولید و بازده کمتری دارند
·        موجب کاهش آموزش پذیری و فراگیری کودکان می شود و هزینه های صرف شده برای جبران اختلال یادگیری مؤثر نیافتاده و به هدر می رود.
·        باعث تعداد افراد عقب مانده و وابسته به دیگران می شود و منابع جامعه را منحرف می سازد.

·        سبب سقط و نازایی حیوانات اهلی می گردد. این افراد در مناطقی که دامداری ودامپروری رواج دارد، صدمات اقتصادی جبران ناپذیری را در جامعه به بار می آورد.

*********

منبع: سامانه مکمل شناسی به نقل از دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت 

پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد