بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

آنچه درمورد مکمل امگا3باید بدانیم+لیست قرص ها و کپسول ها

دکتر کاوه سالارمند:

چربی‌ها یکی از مواد ضروری برای بدن هستند که در فرآیندهای مهمی از سوخت و ساز و تولید انرژی گرفته تا کمک به شکل‌گیری ساختارهایی مانند غشای سلول و تولید بعضی از هورمون‌ها به بدن کمک می‌کنند. یکی از واحدهای تشکیل دهنده چربی ها، اسیدهای چرب هستند که به دو گروه ضروری و غیرضروری دسته‌بندی می‌شوند.


اسیدهای چرب ضروری شامل اسیدهای چرب امگا3 و امگا 6 می‌شوند که گاهی از آنها به عنوان ویتامین F نام برده می‌شود. این مواد در بدن ساخته نمی‌شوند و باید از طریق منابع غذایی در اختیار بدن انسان قرار گیرند. آلفا لینولئیک اسید با نام اختصاری ALA، ایکوزاپنتانوئیک اسید با نام اختصاری EPA و در نهایت دوکوزاهگزانوئیک اسید با نام اختصاری DHA سه اسید چرب از خانواده امگا 3 هستند.

مصرف به اندازه این مواد تاثیرات مفیدی در بدن انسان بر جای می‌گذارد که از مهم‌ترین آنها می‌توان به کاهش‌تری گلیسیرید خون، تنظیم ضربان قلب، کاهش فشار خون، کاهش تجمع پلاکتی و جلوگیری از انعقاد خون، افزایش HDL یا کلسترول خوب، تامین سلامت مغز و سیستم‌های عصبی بویژه در افراد مبتلا به MS، کاهش دردهای ناشی از التهاب مفاصل و آرتروز اشاره کرد. همچنین مصرف امگا 3 توسط مادران باردار می‌تواند باعث افزایش ضریب هوشی نوزادان شود.

تحقیقات نشان می‌دهد مصرف امگا 3 به میزان کافی، احتمال ابتلای کودکان به دیابت نوع 1 را کاهش می‌دهد.

اسیدهای چرب امگا 3 بر سلامت پوست نیز اثر مثبت دارد. به طوری که از خشک شدن و پوسته پوسته شدن، اگزما، جوش و دیگر بیماری‌های پوستی جلوگیری کرده و موجب تسریع در بهبود پوست بیمار می‌شود.

براساس مطالعات صورت گرفته، در جوامعی که رژیم غذایی آنها سرشار از ترکیبات حاوی امگا 3 است میزان شیوع افسردگی به طرز معناداری کمتر است. تقویت سیستم ایمنی نیز از دیگر اثرات مثبت مصرف ترکیبات حاوی امگا 3 است.

مصرف امگا3 بر کارایی بعضی از داروها اثرگذار است. به عنوان مثال مصرف امگا3 در حین درمان با سیکلوسپورین در بیمارانی که اعمال جراحی پیوند عضو داشته‌اند ممکن است عوارض سمی سیکلوسپورین در بیماران پیوندی را کاهش دهد.

همچنین افزودن امگا3 به رژیم درمانی بیماران با کلسترول بالا که داروهایی نظیر سیمواستاتین، لواستاتین و آتورواستاتین دریافت می‌کنند ممکن است سبب کارایی بیشتر این داروها شود.

در کنار تمام این محسنات، بعضی افراد لازم است ملاحظاتی را درخصوص مصرف امگا 3 مد نظر قرار دهند.

اسیدهای چرب امگا 3 اثر ضد لخته دارند، بنابراین بیمارانی که از داروهای ضد انعقاد خون مانند وارفارین، کلوپیدوگرل، آسپیرین و... استفاده می‌کنند باید این ترکیبات را با احتیاط و در مقادیر کمتر مصرف کنند. همچنین بیمارانی که مشکلات گوارشی دارند نباید از امگا3 با دوز بالا استفاده کنند چرا که شایع‌ترین عارضه مصرف این ترکیبات، ایجاد مشکلات گوارشی مانند تهوع، نفخ شکم، اسهال و یبوست است. و در نهایت این که با توجه به گزارش بروز موارد نادری از آکنه و اگزما بعد از مصرف امگا3 لازم است افرادی که مستعد بروز این مشکلات هستند از مصرف این نوع اسیدهای چرب در دوز بالا خودداری کنند.

**************

منبع: سامانه مکمل شناسی به نقل از روزنامه جام جم 

بسته های ویژه خبری :

محصولات مرتبط

پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد