بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

کاربرد ویتامین D را بدانیم

اندیکاسیون و کاربرد 

 در سال‌های اخیر گفته می‌شود هیچ یک از مواد مغذی اصلی به اندازه ویتامین D توجه پژوهش‌ها را به خود جلب ننموده است و نیز هیچ یک تا این اندازه نتایج مثبت چشمگیر نداشته است. این ویتامین در بازار فروش مکمل‌های غذایی بی اهمیت و نادیده انگاشته می¬شد اما امروزه ویتامین D از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که تا حدی که به دلیل این است که یافته¬ها نشان می¬دهند بیشتر انسان‌ها مقادیر کافی این ویتامین حیاتی را چه از مواد غذایی و چه از نور خورشید دریافت نمی¬کنند و این کمبود می¬تواند منجر به عواقب جدی منفی بر سلامتی شود.

از نخستین ویرایش این کتاب شواهدی مبنی بر فواید ویتامین D در سلامتی استخوان گسترش و به اثبات رسیده است. این ویتامین فرآیند تحلیل استخوان را در مردان سالمند و زنان یائسه کم می¬کند و به طور چشمگیری خطرات زمین خوردن را در انسان‌های سالخورده کاهش می‌دهد. بعضی محاسبات نشان می¬دهند که تنها در صورت افزایش دریافت ویتامین D میلیون‌ها دلار در سال از هزینه¬های پزشکی، ذخیره می‌شود.

همچنین این ویتامین تکامل طبیعی استخوان‌ها را در نوزادان و نوپایان تضمین می¬کند. شواهد بر پایه¬ی اثرات ضد سرطانی و محافظت از قلب ویتامین D بنا شده است. بعضی محققان معتقدند که نیمی از تمامی موارد سرطان کولورکتال در ایالات متحده را می-توان با افزایش دریافت ویتامین D پیشگیری نمود. گفته می‌شود تعدادی از 28000 مرگ که عامل آنها فقط این سرطان بود را می¬شد پیشگیری کرد.

طبق پژوهش دیگری ویتامین D در سرطان‌های سینه، پروستات و تخمدان نیز موثر است. پژوهش‌ها نقش ویتامین D در سلامت قلب را تاحدی به دلیل اینکه میزان ویتامین D با مرگ به هر دلیلی و به علل قلبی مرتبط است، تایید می¬کنند. در حقیقت، بعضی پژوهش‌های اخیر پیشنهاد می¬کنند که مکمل ویتامین D در حالت عمومی اثر ضد مرگ و میر دارد.

ویتامین D اثر تنظیم کننده سیستم ایمنی دارد و می¬تواند در بعضی اختلالات خود ایمنی نظیر مولتیپل اسکلروزیس مفید باشد. این ماده خاصیت ضد میکروبی دارد و می¬تواند برای مثال در بیماری سل مفید باشد. همچنین اثرات مطلوبی در زمینه دیابت نوع I , II نشان داده است. این ماده احتمالا دارای اثر حفاظتی بر روی سیستم عصبی است و اثرات مطلوب بسیار ابتدایی در کاهش قوای شناختی در بیماران مبتلا به آلزایمر داشته است.

همچنین در پیشگیری از افسردگی نقش داشته و همچنین می¬تواند یک رادیوپروتکتیو باشد. علاوه بر این، می¬تواند در تشنج، حملات عصبی کری حلزونی دو طرفه، سندرم sick sinus و بعضی انواع ناباروری سودمند باشد. سودمندی آن در بیماری‌های مزمن کلیه اثبات نشده است.

**********

منبع: سامانه مکمل شناسی 

پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد