بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

مولتی ویتامین مینرال های حاوی سلنیوم

برخی مولتی ویتامین مینرال هایی که در داروخانه ها عرضه می شوند، علاوه بر اینکه انواع ویتامین های مختلف را در بردارند، ممکن است که حاوی سلنیوم هم باشند. این موضوع در جدول ترکیبات آن ها که در پشت بسته بندی مولتی ویتامین ها ثبت شده ، قابل مشاهده است

به هرحال بدلیل نقش سلنیوم در تامین سلامت آدمی، بهتر است نسبت به عملکرد آن اطلاعات بیشتری داشته باشیم.

در این خصوص کتاب پی دی آر نوتریشن نوشته است: «سلنیوم فعالیت آنتی‌اکسیدانی دارد. سلنیوم ممکن است هم‌چنین اثرات تنظیم‌کنندگی ایمنی، ضدسرطانی و فعالیت آنتی‌آتروژنیک داشته باشد. سلنیوم ممکن است در سم زدایی بعضی از فلزات و زنوبیوتیک‌های دیگر فعال بوده و در افزایش باروری مردان مؤثر باشد.

این امر بدیهی است که سلنیوم احتمالاً در تقویت ایمنی سلولی مؤثر است که می‌تواند به علت تنظیم افزایشی بیان گیرنده اینترلوکین -2 (IL-2) با گرایش بالا به سلول T باشد که وسیله‌ای برای افزایش پاسخ‌های سلول T است، همچنین موجب پیشگیری از آسیب ناشی از استرس اکسیداتیو به سلول‌های ایمنی می‌شود. ایمنی سلولی افزایش یافته می‌تواند اثرات تحریکی ممکن سلنیوم را درتولید آنتی‌بادی توجیه کند. فعالیت ضدسرطانی سلنیوم می‌تواند به علت فعالیت آنتی‌اکسیدانی آن و همچنین توانایی این عنصر در افزایش ایمنی باشد.

همچنین می‌تواند فواید ضدالتهابی داشته باشد و در بعضی افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید مفید باشد. سلنیوم توانایی سم‌زدایی بعضی فلزات و زنوبیوتیک‌ها را داراست. به نظر می‌رسد سلنیوم نقش مهمی در حفظ بقای سلول‌های اسپرم دارد، بنابراین مکمل سلنیوم می‌تواند در مردان نابارور کمک‌کننده باشد.»

پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد