نشانه های کمبود روی یا زینک/چگونه از عوارض کمبود زینک در امان باشیم

اطلاعات علمی را جع به  روی یا زینک و نقش آن در بدن/نشانه های کمبود روی یا زینک/چگونه از عوارض کمبود زینک در امان باشیم


 رئیس انجمن علمی غذا و تغذیه حامی سلامت ایران با بیان اینکه کمبود روی در بدن عوارض جدی را به دنبال دارد خاطرنشان کرد:« یکی از عوارض کمبود روی در بدن کاهش یا از دست دادن حس بویایی و چشایی است که این مسئله خصوصا در میان سالمندان از اهمیت بیشتری برخوردار است چرا که احتمال مسمومیت های غذایی در اثر از کار افتادن این دو حس بیشتر است.»

دکتر ضیاءالدین مظهری در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز گفت:« کمبود روی برای اولین بار در پسران ایرانی و مصری که به کوتاهی قد و کوچکی غدد جنسی مبتلا شده بودند و به طور چشمگیری در مقابل انواع بیماری ها قدرت مقاومت از خود نشان نمی دادند پی برده شد.»

وی ادامه داد:« مشخص شده این ماده معدنی مهم نه تنها در عملکرد غده پروستات و رشد اندام های تناسلی تاثیرگذار می باشد بلکه در پیشگیری یا تقلیل ابتلا به آکنه، تنظیم فعالیت های غدد قدی، تقویت سیستم دفاعی بدن، سرعت بخشیدن به التیام زخم ها، حفاظت کبد در قبال آسیب های شیمیایی، شکل گیری استخوان ها، هدایت و فعال سازی بسیاری از آنزیم ها و هورمون ها در چرخه های زیست شیمیایی بدن مثل سنتز پروتئین و کلاژن تاثیرگذار است.»

وی با بیان اینکه عنصر روی نقش ثابت شده ای در قبال افزایش حساسیت بیشتر حس چشایی و بویایی دارد، خاطرنشان کرد:« سلامت حس چشایی و بویایی خصوصا در میانسالان و سالمندان از ارزش بالایی برخوردار است چرا که با حس چشایی و بویایی متوجه فساد مواد غذایی آن می شویم اما زمانی که این سیستم کنترل از کار افتد احتمال مسمومیت های غذایی بسیار افزون تر می شود.»

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی ادامه داد:« عنصر روی با شکل گیری استخوان ها هم در ارتباط است. همچنین یکی از کارهای مهم روی مشارکت در زنجیره سازنده انسولین است که هسته مرکزی را تشکیل می دهد، همچنین به عنوان فعال کننده آنزیم های ضد زنگ یا اکسیداسیون هم عمل می کند از جمله تاثیر آن سوپراکسید دیسموتاز(SOD) است که این عنصر با رادیکال های آزاد مبارزه کرده و از شکل گیری آنها و تهاجم به سایر ترکیبات بدن جلوگیری می نماید.»

دکتر مظهری افزود:« مصرف و جذب کافی روی برای حفظ غلظت مناسب ویتامین E خون لازم بوده و به افزایش جذب ویتامین A نیز کمک می کند.»

عوارض کمبود روی در بدن:

وی درباره عوارض کمبود روی در بدن گفت:« کمبود روی عوارض مختلفی را به دنبال دارد که یکی از آنها کاهش یا از دست دادن حس بویایی و چشایی است، همچنین ظهور خال های سفید بر روی ناخن ها و پوسته پوسته شدن ناخن ها، به تاخیر افتادن بلوغ جنسی، خستگی مفرط، اختلال در رشد قدی کودکان، طولانی شدن التیام زخم های بدن در کودکان و بزرگسالان، افزایش یافتن کلسترول خون، ناتوانی جنسی در مردان، عدم توان مقاومت در برابر بیماری های عفونی، افزایش احتمال نازایی، کاهش قدرت حافظه، زمینه سازی برای بروز اختلالات قند خون و بروز دیابت، سرماخوردگی های مکرر و آنفلوآنزا، به کمبود روی بدن نسبت داده شده است.»

منابع غذایی حاوی روی:

رئیس انجمن علمی غذا و تغذیه حامی سلامت ایران درباره منابع غذایی حاوی روی گفت:« مخمر آبجو، زرده تخم مرغ، ماهی مخصوصا ساردین، جلبک قهوه ای ، حبوبات، باقالای سبز، گوشت قرمز، گوشت پرندگان، سویا، تخمه کدو و آفتابگردان و غلات کامل ازجمله منابع غذایی حاوی روی است.»

منابع گیاهی حاوی روی:

وی ادامه داد:« فلفل قرمز تازه، یونجه، ریشه گیاه باباآدم، تخم رازیانه، گیاه رازک، خارشتر، گزنه، جعفری، میوه گل سرخ، مریم گلی و سیب زمینی شیرین نیز از منابع گیاهی حاوی روی است.»

عوامل کاهش دهنده روی بدن:

دکتر مظهری درباره عوامل کاهش دهنده روی بدن گفت:« بیماری های کلیوی و کبدی، دیابت، اسهال، تعریق زیاد، مصرف فیبر زیاد چه به صورت ترکیبات مواد غذایی و چه به صورت فیبرهایی که جهت کاهش اشتها و لاغری خورده می شود، نان های تخمیر نشده و نان هایی که در تهیه خمیر آن از جوش شیرین استفاه شده، از جمله عوامل کاهش دهنده روی بدن است.»
وی افزود:« مصرف همزمان مکمل روی و آهن به دلیل اینکه به طور متقابل از جذب یکدیگر ممانعت می کنند می تواند موجب کاهش جذب روی بدن شود از این جهت چون ما اغلب کمبود روی را با آهن در افراد خصوصا در میان کودکان و بانوان مشاهده می کنیم توصیه می کنیم زمان مصرف این دو مکمل را حداقل 4 تا 5 ساعت از هم فاصله دهند.»

زیاده روی در مصرف روی ممنوع!

وی درباره میزان مصرف مکمل روی با نظر پزشک گفت:« مقدار مصرف مکمل روی محدود است و میزان مصرف آن برای کودکان بین 5 تا 7 میلی گرم و برای بزرگسالان بین 8 تا 11 میلی گرم است.»
متخصص تغذیه و رژیم درمانی درباره عوارض مصرف بی رویه روی گفت:« همانطور که کمبود روی عوارض متعددی را در بدن ایجاد می کند مصرف زیاد آن نیز توصیه نمی شود. حتی گاهی ممکن است برخی افراد با مصرف محدود شده مکمل روی دچار دل بهم خوردگی و در برخی دیگر دچار حساسیت شوند. از این جهت بهتر است مکمل روی در بین غذا به همراه آب فراوان میل شود.»

 منبع:سلامت نیوز

 

.......................

خبر مرتبط: مولفه های موثر بر رشد قدی

خبر مرتبط: نشانه های کمبود روی

خبر مرتبط: هشت نکته در مورد مکمل های روی یا زینک


کلید واژه ها:

روی، زینک، کوتاه قدی، مکمل غذایی، مولتی ویتامین، ریز مغذی ها، کلسیم، آهن، سیستم ایمنی، رژیم غذایی، سبک زندگی، لیست مکمل های غذایی، عوارض مصرف، نحوه مصرف، کاربرد مکمل های غذایی، بهترین زمان مصرف، قرص تقویتی، مکمل شناسی، ویتامین ب، عملکرد عصبی، سرطان، پیشگیری


توصیه مهم مکمل شناسی:

به موازات نتایج حاصل از بسیاری از تحقیقات، ممکن است مطالعات دیگری وجود داشته باشد که نتایجی مغایر و عکس نتایج بالا را  نشان دهد. لذا این مطالب بهیچ وجه نمی تواند دلیلی بر توصیه مصرف خودسرانه مکمل های غذایی برای بیماران داشته باشد و بهمین دلیل هیچ متن اینترنتی ای نباید جایگزین توصیه پزشک لحاظ شود.ضمن اینکه توجه داشته باشید بهترین محل برای تهیه مکمل های غذایی، داروخانه ها هستند.

محصولات مرتبط

پیشنهاد خواندنی

11 مکمل برای تسکین و پیشگیری از آلرژی مشاهده
11 مکمل برای تسکین و پیشگیری از آلرژی