قدر ویتامین ب12 را بهتر بدانیم/ فعالیت مغز استخوان به شدت وابسته به میزان کافی از ویتامین ب12 است

قدر ویتامین ب12 را بهتر بدانیم/ فعالیت مغز استخوان به شدت وابسته به میزان کافی از ویتامین ب12 است

ویتامین ب12( B12 ) برای تولید گلبول های قرمز و سفید، هموگلوبین، پلاکت ها و سایر اجزای تشکیل دهنده خون ضروری می باشد و کمبود آن می تواند باعث بروز کم خونی شدید و سایر بیماری های خونی گردد.

گلبول های قرمز، پلاکت ها و بسیاری دیگر از اجزای خون در مغز استخوان تولید می شوند، فعالیت مغز استخوان به شدت وابسته به میزان کافی از ویتامین ب12 است.

ویتامین B12 برای تولید (RNA) و(DNA)و ثبت اطلاعات ژنتیک و رشد سلول های بدن مورد نیاز است.این ویتامین همراه با اسید فولیک و ویتامین B6، سبب کاهش میزان اسید آمینه هموسیستئین در خون می شوند.

تحقیقات نشان می دهند ازدیاد هموسیستئین باعث افزایش خطر سقط جنین در زنان باردار و بروز بیماری های قلبی و عروقی در سایر افراد می گردد.

ویتامین B12 نقش حیاتی در فعالیت مغز، سیستم اعصاب مرکزی و همچنین حفظ و نگهداری از پوشش رشته های عصبی که به آنها میلین گفته می شود ایفا می کند و کمبود آن با واکنش های عصبی شدید از قبیل گیجی، از دست دادن حافظه، افسردگی، عدم حفظ تعادل هنگام راه رفتن و بروز علائمی مانند بیماری ام اس همراه است.

ویتامین B12 برای تبدیل چربی ها و پروتئین ها به انرژی ضروری است، با این مکانیزم ویتامین ب12 باعث افزایش سرعت متابولیزم و انرژی بدن و بهبود عملکرد سیستم گوارش می شود.

میزان نیاز به ویتامین ب12

افراد بزرگسال بالای سن 19 سال روزانه به 2.4، زنان باردار 2.6 و زنان شیرده به 2.8 میکروگرم ویتامین B12 نیاز دارند و مقدار نیاز روزانه کودکان و نوجوانان در حدود 1 میکروگرم در روز است و برای افراد بالای 50 سال روزانه بین 6 الی 12 میکروگرم ویتامین ب12 توصیه می شود.

افرادی که درمعرض کمبود ویتامین ب 12 هستند

افراد گیاه خوار در معرض کمبود ویتامین B12 می باشند .همچنین با افزایش سن جذب ویتامین B12 از طریق دستگاه گوارش کاهش می یابد و توصیه می شود افراد بالای سن 50 سال و افراد گیاه خوار این ویتامین را از طریق مکمل های غذایی و یا بصورت تزریقی دریافت کنند.
همچنین در مشکلات کبدی، مصرف الکل، قاعدگی های شدید در بانوان و  خونریزی به هر دلیل،نیاز بدن به ویتامین ب12 را افزایش می دهند.

منبع غذایی ویتامین ب 12

منابع این ویتامین ،انواع گوشت قرمز به ویژه جگر گوسفند، گاو و مرغ، انواع ماهی، گوشت مرغ، صدف دریایی پخته شده، تخم مرغ، بعضی از انواع پنیر از منابع غذایی مناسب برای ویتامین B12 می باشند.


توجه داشته باشیم که ازدیاد ویتامین B12به ندرت رخ می دهد چون بدن قادر است مقادیر زیاد این ویتامین را درادرار دفع کند
در صورت کمبود های شدید ،می توان از مکمل ها یا آمپول های تزریقی ویتامین  B12 در دوزهای 100و 1000 میکروگرم استفاده کرد.

بهتر است در خصوص استفاده ازاین مکمل خصوصا در حالت تزریقی آن، پیش از هرگونه اقدامی با پزشک مشورت شود

منابع:

http://www.webmd.com/food-recipes/guide/vitamin-b12-deficiency-symptoms-causes#2-4
http://www.nhs.uk/conditions/Anaemia-vitamin-B12-and-folate-deficiency/Pages/Introduction.aspx
http://www.nhs.uk/Conditions/Anaemia-vitamin-B12-and-folate-deficiency/Pages/Causes.aspx
http://www.health.harvard.edu/blog/vitamin-b12-deficiency-can-be-sneaky-harmful-201301105780

گردآوری: مهرآور به سفارش مکمل شناسی


مکمل شناسی را هر روز دنبال کنید
تهیه شده در گروه ترجمه و تحریریه سایت مکمل شناسی/ کپی، فقط در صورت درج نام و لینک مکمل شناسی، مجاز است
 
*توصیه مهم مکمل شناسی در مورد خرید و مصرف مولتی ویتامین ها و سایر مکمل های غذایی:
1-مکمل شناسی، یک داروخانه اینترنتی نیست و فعالیتی در زمینه  خرید و فروش مکمل ها ندارد.
2-به موازات نتایج حاصل از بسیاری از تحقیقات، ممکن است مطالعات دیگری وجود 
داشته باشد که نتایجی مغایر و عکس نتایج بالا را  نشان دهد. لذا این مطالب 
بهیچ وجه نمی تواند دلیلی بر توصیه مصرف خودسرانه مکمل های غذایی برای 
بیماران داشته باشد و نباید جایگزین توصیه پزشک لحاظ شود.
3- توجه داشته باشید بهترین محل برای تهیه مکمل های غذایی، داروخانه ها هستند.
______________________________

پیشنهاد خواندنی

11 مکمل برای تسکین و پیشگیری از آلرژی مشاهده
11 مکمل برای تسکین و پیشگیری از آلرژی