بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

برای افزایش قد فرزندمان چه ویتامین هایی مصرف کنیم؟

برای افزایش قد فرزندمان چه ویتامین هایی مصرف کنیم؟

برای افزایش قد فرزندمان چه ویتامین هایی مصرف کنیم؟


ممکن است که شما قد بلندی نداشته باشید ولی می توانید از کوتاه قد شدن فرزندتان پیشگیری کنید. شاید بتوان گفت ژنتیک مهمترین عامل در کوتاهی قد است. اما باید بدانید که اولین قدم در پیشگیری از کوتاه قدی این است که با توصیه پزشک، مشکلات هورمونی، کمبود های تغذیه ای، ویژگی های بدنی، وضعیت خانوادگی و ژنتیک و  همچنین بیماری های مختلف کودکتان را بررسی کرده و در جهت رفع آن برآیید.
در این جا به چند توصیه ساده برای پیشگیری از کوتاهی قد کودکان اشاره می کنیم

بیست توصیه کاربردی که به شما کمک می کند فرزند قد بلندتری داشته باشید


1.    دور استفاده از داروها و مکمل های دارویی غیر استاندارد و غیر رسمی که در ماهواره تبلیغ می شوند را با قاطعیت خط بکشید.
2.    از ورزش کمک بگیرید و با مشاوره یک متخصص، بهترین و متناسب ترین ورزش را برای کودکتان انتخاب کنید.
3.    با یک متخصص غدد کودکان مشورت کنید.
4.    خواب کافی، نوشیدن آب کافی به صورت روزانه، دوری از محیط پرتنش و پر استرس، فعالیت بدنی مناسب و حفظ سلامتی می تواند تا حد زیادی به بهینه سازی محیط برای افزایش رشد قدی کمک کند.
5.    مهمترین اقدام برای پیشگیری از کوتاه قدی فرزندتان این است که به تغذیه دوران بارداری و شیردهی توجه کنید و بعد از آن وضعیت تغذیه ای کودکتان در دوره طلایی کودکی و بلوغ را مورد توجه جدی قرار دهید.
6.    در دوران بارداری و بعد از تولد، شاخص های رشدکودک یعنی قد، وزن، دور سر را تحت نظر مراکز مربوطه مورد بررسی قرار دهید. پزشکان توصیه می کنند به طور مرتب این شاخص های رشد اندازه گیری شود تا در صورت وجود مشکل، بتوانند به موقع اقدام لازم را انجام دهند.
7.    باید توجه داشته باشید که سرعت رشد در دو سال اول زندگی، در حداکثر میزان خود است و بعد از آن سرعت رشد کاهش پیدا  می کند. اما در زمان بلوغ دوباره شاهد جهش رشدی هستیم تا اینکه پرونده رشد بسته می شود. بنابراین این دو دوره طلایی را از دست ندهید و مراقب وضعیت تغذیه ای کودکان باشید.
8.    زمان بسته شدن پرونده رشد، در دختران حدود 15 تا 17 سالگی و در پسران 16 تا 18 سالگی است.
9.    اگر قرار است کاری برای رشد قدی کودکتان انجام دهید، باید تا قبل از بسته شدن پرونده رشد صورت بگیرد.
10.    دکتر محمد رضا مهجر تهرانی، متخصص غدد معتقد است، غیر از مواردی که بیماری وجود دارد که قبل از هر چیز باید آن را درمان کرد، کاری که برای افزایش قد می توان انجام داد این است که زمانی که فرد در شرف بلوغ است، با استفاده از داروهایی بلوغ را به تاخیر بیاندازیم تا فرصت کافی برای رشد قدی وجود داشته باشد.
11.    وی می گوید: در این مورد باید دید که آیا هنوز فرصت رشد باقی است یا خیر و بعد از آن دارو تجویزکنیم.  به این منظور پزشک برای تشخیص باز بودن پرونده رشد، درخواست عکسبرداری از ناحیه مچ دست یا زانو می کند تا مشخص شود جایی برای افزای قد وجود دارد یا نه
12.    مسلما بهترین، مفیدترین و طبیعی ترین راه افزایش قد، در کنار ورزش، استفاده از تغذیه و رژیم غذایی مناسب است. بنابراین بیهوده به بیراهه نزنید و به توصیه های غیر علمی و خرافات گونه تکیه نکنید.
13.    کلسیم، ماده است که مصرف آن برای اغلب افراد به خصوص کودکان و نوجوانان توصیه می شود.  لبنیات بهترین منبع برای تامین کلسیم است که به افزایش قد کمک می کند.
14.    روی یا زینک، یکی دیگر از عناصری است که برای رشد و افزایش قد لازم است. زرده تخم مرغ، تخمه کدو و گوشت قرمز می تواند منبع مناسبی برای تامین روی یا زینک باشد.
15.    توجه داشته باشید که برای بهبود جذب روی، بهتر است همزمان از مواد حاوی ویتامین ث نظیر مرکبات نیز استفاده کنید
16.    همزمان با مصرف کلسیم، تامین ویتامین دی برای بدن ضروری است.
17.    متاسفانه بسیاری از ایرانی ها کمبود ویتامین دی و همچنین کمبود زینک و حتی کمبود کلسیم دارند. بنابراین شدیدا باید مراقب این سه گزینه علی الخصوص در دوره طلایی بلوغ باشید.
18.    زینک در تقویت حافظه و یادگیری کودکان در حال رشد نیز موثر است. بنابراین نباید نسبت به تامین آن کوتاهی کرد.
19.    دقت داشته باشید مصرف زینک به طور همزمان با غذاهای حاوی کلسیم، حاوی آهن و چای ممکن است موجب کاهش جذب زینک شود.
20.    نکته پایانی آن که ویتامین های گروه ب را فراموش نکنید. از بین ویتامین های گروه B ویتامین B1 و B2 در رشد قد و جلوگیری از کوتاهی قد نسبت به بقیه موثرتر هستند.

مکمل شناسی را هر روز دنبال کنید

 کپی، فقط در صورت درج نام و لینک مکمل شناسی، مجاز است
 
*توصیه مهم مکمل شناسی در مورد 
خرید و مصرف مولتی ویتامین ها و سایر مکمل های غذایی:
1-مکمل شناسی، یک داروخانه اینترنتی نیست
و فعالیتی در زمینه  خرید و فروش مکمل ها ندارد.
2-به موازات این مطلب، ممکن است مطالعات دیگر، 
نتایجی مغایر و عکس نتایج بالا را  نشان دهد. 
لذااین مطالب نمی تواند دلیلی بر توصیه ومصرف خودسرانه 
مکمل های غذایی باشد و نباید جایگزین توصیه پزشک شود.
3- بهترین محل برای تهیه مکمل های غذایی، داروخانه است.
______________________________

محصولات مرتبط

پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد