بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

آهن بیس گلیسینات، سازگارترین فرم آهن مورد نیاز برای بدن

آهن بیس گلیسینات، سازگارترین فرم آهن مورد نیاز برای بدن

آهن با داشتن نقش در عملکرد سیستم ایمنی بدن، سلامت قلبی عروقی و بهبود ادراکی یک ماده مغذی بسیار ضروری برای سلامتی انسان است. مطابق با آمار سازمان بهداشت جهانی، 1/3 بیلیون فرد از کم خونی ناشی از کمبود آهن، که ناشی از کمبود هموگلوبین در خون است، رنج می برند. همچنین تعدا بسیار بیشتری از مردم دارای کمبود آهن هستند بدون اینکه ضرورتا دارای کم خونی باشند که این افراد نیز مستعد مبتلا به کم خونی می باشند.

از شایع ترین علائم کمبود آهن می توان به موارد زیر اشاره کرد:
•    خستگی
•    ضعف
•    کمبود استقامت
•    سرگیجه
•    از دست دادن میل جنسی
•    داشتن دست و پاهای سرد
•    سیستم ایمنی تنبل
تمام این نشانه ها نتیجه کمبود آهن در بدن است.

آهن است که هموگلوبین مورد نیاز برای انتقال اکسیژن به بافت های حیاتی انسان مثل قلب، شش ها و کلیه ها را تولید می کند.

در کودکان کمبود آهن می تواند باعث اختلالاتی در یادگیری و اختلال کمبود توجه (ADD) شود.


اکثر زنان را افرادی تشکیل می دهند که در سنین بارداری هستند (بین 20-49 سال) و این افراد مستعدترین افراد برای کمبود آهن هستند. از دست دادن آهن در طی چرخه قاعدگی و دوران بارداری در این افراد به راستی می تواند سطح آهن را به 25% حالت معمول کاهش دهد.

همچنین دلایل زیاد دیگری از جمله سوء جذب روده، خونریزی دستگاه گوارش و جراحی معده می تواند منجر به کمبود آهن شود.

بهترین راه برای پی بردن به کمبود آهن اندازه گیری فریتینسرم ، پروتئینی که آهن را ذخیره می کند، است. سطح این پروتئین نباید کمتر از 15 میکروگرم بر لیتر در بزرگسالان و 12 میکروگرم بر لیتر در کودکان باشد.

بیشترین فرم های آهن که برای کمبود آهن تجویز می شوند سولفات آهن، سیترات آهن و آهن دی-گلوکونات هستند. اما همه آنها دارای سرعت جذب بسیار متنوع بوده و دارای عوارض جانبی مختلفی همچون مشکلات معده، تهوع، یبوست، اسهال و درد شکمی هستند.

اما در این بین آهن گلیسینات یا آهن بیس گلیسینات ، به عنوان فرم دیگری از آهن، دارای مزایای زیر است:
•    به راحتی جذب می شود
•    وزن مولکولی پایینی دارد
•    دارای بار یونی مثبت نبوده و در نتیجه کاملا پایدار است
•    با مواد مغذی دیگر واکنشی ندارد
•    هیچ اثر منفی بر دیواره معده و روده ندارد
•    استفاده از آن در زمانهای طولانی نیز خطری ندارد

در حقیقت زمانی که یک نمک معدنی در معده حل می شود، تبدیل به یون دارای بار می شود که می تواند جذب سایر عناصر مغذی معدنی را مسدود کرده و یا با سایر عوامل غذایی تلفیق شده و ترکیبی غیرقابل جذب ایجاد کند. این قضیه در اغلب فرم های آهن اتفاق می افتد و آنها می توانند مواد مغذی گوناگون مثل ویتامین E و C را غیرفعال کرده و جذب سایر مواد معدنی مثل کلسیم را مسدود کنند. اما از آنجایی که آهن بیس گلیسینات یک ماده مغذی غیریونی است-هیچ بار الکتریکی ندارد-با هیچ ماده غذایی دیگری واکنش نداده و بصورت بی اثر به روده می رسد.

از طرفی مواد معدنی در فرم معمولشان به سختی از طریق روده جذب می شوند. اما در مورد فرم بیس گلیسینات معده کار سختی برای جذب ندارد چرا که در این فرم، مواد معدنی به آمینواسیدها متصل شده و مواد مغذی ای با وزن مولکولی کم ایجاد کرده اند که می توانند به راحتی از دیواره روده عبور کنند.

بنابراین آهن بیس گلیسینات توسط سایر عوامل غذایی تحت تاثیر قرار نگرفته و به راحتی جذب می شود. سرعت جذب آن نزدیک به 75% است که 3/7% بیشتر از قابلیت جذب سولفات آهن است که بسیار تجویز می شود.

نکته جالب تر این است که میزان جذب آهن بیس گلیسینات از ذخایر آهن بدن تبعیت می کند و در افرادی که کمبود آهن بیشتری دارند بیشتر جذب می شود. زمانی که کم خونی ناشی از کمبود آهن وجود داشته باشد بدن می تواند تا90% آهن را جذب کند. در حالی که افراد بدون کمبود آهن تنها 10% یا کمترین مقدار مورد نیاز در راستای سوخت و ساز بدن را جذب می کنند.


در نتیجه استفاده از ملح آهن بیس گلیسینات در صورت تشخیص پزشک می تواند در تمام سنین و برای افراد مختلفی مانند کودکان و نوجوانان در حال رشد، زنان باردار و مادران شیرده و یا برای افراد ورزشکار و افرادی که شرایط گوارشی ویژه ای دارند بسیار موثر است.

منابع و رفرنس های مکمل شناسی برای این خبر:

Source & Reference

منبع: www.supersmart.com

..

تهیه شده در گروه ترجمه و تحریریه سایت مکمل شناسی




محصولات مرتبط

پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد