بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

توصیه های کاربردی بهنگام مصرف مولتی ویتامین ها

توصیه های کاربردی بهنگام مصرف مولتی ویتامین ها
امرزه به طور دائم مطالب زیادی در مورد مصرف مولتی ویتامین ها و مواد معدنی بصورت مکمل های غذایی خوانده یا شنیده می شود و اثرات آنها در بهبود سلامتی مشخص شده است.

از سوی دیگر، شنیده می شود که اگر افراد رژیم غذایی سالم و مناسب داشته باشند، دیگر نیازی به مصرف این مولتی ویتامین‌ها ندارند و بدن توسط مواد غذایی وارده به بدن نیازهای ویتامینی خود را بر طرف می‌کند.

بنابراین به نظر می رسد دانش موجود در مورد مصرف مولتی ویتامین ها و مکمل های غذایی برای برخی افراد گیج کننده و نامفهوم باشد. لذا در این مقاله سعی شده است بایدها و نبایدهای مهم در مورد مصرف این داروها برای عموم آورده شود.

1-چرا مولتی ویتامین ها و مواد معدنی مهم هستند؟

همانطور که می دانیم، ویتامین‌ها و املاح (مینرال) موادی هستند که بدن انسان برای رشد و عملکرد طبیعی به آنها احتیاج دارد. بعضی ازآنها،واکنش‌های شیمیایی مهم وحیاتی رابه پیش می برند و بعضی دیگر در ساختار بدن نقش دارند.

انواع ویتامین ها مثل A، ویتامین های B، C، D و E و مواد معدنی همچون کلسیم، آهن، روی و... در هر روز باید به میزان مشخصی مصرف شوند تا در جای مشخص نیاز بدن به سوخت و ساز، رشد و عملکرد طبیعی را تامین کنند.

 پر واضح است که تامین تمام ویتامین ها و مواد ریزمغذی مورد نیاز بدن با استفاده از وعده های غذایی روزانه و تغذیه مناسب موضوعی ایده ال است که در صورت اتفاق افتادن نیاز به هیچ گونه مکمل غذایی برای انسان وجود نخواهد داشت. امامتاسفانه اغلب مردم این قضیه را نادیده گرفته و به مقدار کافی میوه و سبزیجات را مصرف نمی کنند تا این ریز مغذی‌ها را بطور کامل دریافت کنند.

 به همین دلیل بعضی از متخصصان برای مردم مولتی ویتامین تجویز می‌کنند چون بسیاری از افراد رژیم غذایی مناسب را ندارند.

در واقع، مولتی ویتامین‌ها هیچ وقت نمی توانند جایگزین مواد غذایی باشند اما در شرایطی که رژیم غذایی افراد نیاز بدن را به ویتامین‌ها رفع نکند، مصرف مولتی ویتامین‌ها مورد اهمیت قرار می‌گیرد.

 بنابراین بهتر است مولتی ویتامین ها در یک مسیر آگاهانه و هوشمندانه در راستای رفع نیازهای ضروری بدن آن هم پس از مشورت با پزشک مصرف شود.

تحقیقات اخیر نشان می دهند اگر مولتی ویتامین ها در کنار مواد غذایی بصورت درست و آگاهانه مصرف شوند نه تنها موجب تامین نیازهای غذایی تامین نشده از مواد غذایی می شوند، بلکه در بسیاری از موارد ممکن است باعث پیشگیری از یک بیماری، کاهش خطر ابتلا به یک بیماری و یا کاهش عوارض ناشی از یک بیماری شوند.

 به عنوان مثال می توان از مصرف فولیک اسید در پیشگیری از کم خونی و قرص کلسیم+آهن در پیشگیری از یا کاهش عوارض پوکی استخوان نام برد.

جالب است بدانید تحقیقات اخیر نشان داده اند که مصرف عمومی مولتی ویتامین ها بصورت بلند مدت ممکن است حتی از ابتلا به برخی سرطان ها نیز جلوگیری کرده و یا عوارض ناشی از آنها را کاهش دهد!

مشخص است که مصرف این داروها در بلند مدت خود بطور مستقیم از بیماری سرطان پیشگیری نمی کند بلکه آنها، در کنار رژیم غذایی مناسب روزانه،  با تامین نیازهای عمومی بدن و انجام سوخت و ساز مناسب در بلند مدت انسان را از ابتلا به چنین بیماری های مهلکی به دور نگه می دارند.

2-مصرف آگاهانه مولتی ویتامین ها

بطور طبیعی مصرف این داروها اگر بصورت ناآگاهانه باشد دارای عوارض جانبی هم خواهد بود.امروزه تولید‌کنندگان مولتی‌ویتامین‌ها، انواع مختلفی ازاین قرص‌هارا برای مردان، زنان،کودکان وسالمندان فراهم کرده اند.بنابراین اگرقراربه مصرف این فراورده ها باشد نکت هحساس انتخاب نوع مناسب آن براساس گروه سنی وشرایط سلامتی فرداست.

این نکته از آنجایی اهمیت دارد که سطح مطلوب انواع مواد‌ مغذی براساس سن وجنس متفاوت است. به‌عنوان مثال زنانی که درسنین قبل ازیائسگی هستند، نسبت به کودکان وسالمندان به آهن بیشتری نیازدارند و باید مکملی که آهن بیشتری دارد مصرف کنند.

درمقابل،سالمندان در دریافت وجذب ویتامین ب12 مورد نیازبدن ازموادغذایی، بامشکلاتی روبه‌روهستندوشاید برای رفع این نیاز،به مکمل‌های غنی از این ویتامین احتیاج پیداکنند.

به هر حال باید توجه داشت که قرص های مولتی ویتامین هم یک فراورده هستند و می توانند عوارض مخصوص به خود را داشته باشند.

مصرف زیاد و بویژه خودسرانه این قرص ها ممکن است عوارض زیر را در پی داشته باشد:

•    احساس ناراحتی در معده که می تواند ناشی از خود مکمل یا زمان نامناسب مصرف آن یا همزمانی مصرف آن با دارو یا غذای خاصی باشد.
•    احساس خارش پوست
•    سردرد
•    لکه های قرمز روی پوست همراه با خارش یا درد
•    حس سوزش در لب ها، زبان و پوست
اما برخی عوارض جانبی که باید جدی تر بگیرید عبارتند از علائم آنافیلاکسی یا شوک ناشی از آلرژی و علائم گیجی که ممکن است بخاطر دوز بالا یا زمان مصرف نامناسب اتفاق بیفتد.

حتی علائم شدید و مرگباری مانند فلج، حمله قلبی و نارسایی کلیه، هر چند بصورت نادر، ممکن است اتفاق بیفتد.

نکته مهم در مورد مصرف آگاهانه این داروها این است که افراد در معرض آسیب مانند زنانباردار و شیرده،کودکان و سالمندان مصرف مکملهای غذایی را با احتیاط بیشتری انجام دهند. این افراد اگرچه بیشتر به تامین تمام منابع نیاز دارند اما بیشتر نیز در معرض خطر هستند. لذا مصرف آگاهانه برای آنها از بقیه افراد بیشتر ضرورت دارد.

نکته کاربردی دیگر این است که در هنگام خرید این داروها به برخی موارد مهم از جمله داشتن تولید کننده معتبر، تطابق سن، جنسیت و شرایط جسمانی شما با خصوصیات داروی مورد نظر، تاریخ انقضای دارو، نداشتن مواد مضر مثل قند، نشاسته، رنگ و مواد مصنوعی، داشتن طیف وسیعی از ریزمغذی ها و مواد معدنی در کنار هم و داشتن مواد معدنی شلاته شده با اسیدهای چرب یا آمینواسیدها توجه کنید.

سخن پایانی این است که مصرف مولتی ویتامین ها برای افرادی که نمی توانند با استفاده از رژیم های غذایی مناسب نیازهای بدن را تامین کنند و یا برای افرادی با شرایط و بیماریهای خاص مانند سالمندان، کودکان، مبتلایان به بیماری های مزمن، افرادی که دارای رژیم غذایی خاص هستند یا بیماری گوارشی دارند و همچنین ورزشکاران توصیه می شود.

 اما نکته بسیار مهم این است که مصرف آنها باید کاملا آگاهانه با مشورت پزشک بوده و بصورت خودسرانه نباشد. چه بسا مصرف خودسرانه این قرص ها بدون داشتن دانش در مورد شرایط مصرف و نوع نیاز بدن نه تنها سلامتی بیشتر به دنبال نخواهد داشت بلکه عوارض جانبی وخیمی نیز ممکن است در پی داشته باشد.




مکمل شناسی را هر روز دنبال کنید

 کپی، فقط در صورت درج نام و لینک مکمل شناسی، مجاز است
 
*توصیه مهم مکمل شناسی در مورد 
خرید و مصرف مولتی ویتامین ها و سایر مکمل های غذایی:
1-مکمل شناسی، یک داروخانه اینترنتی نیست
و فعالیتی در زمینه  خرید و فروش مکمل ها ندارد.
2-به موازات این مطلب، ممکن است مطالعات دیگر، 
نتایجی مغایر و عکس نتایج بالا را  نشان دهد. 
لذااین مطالب نمی تواند دلیلی بر توصیه ومصرف خودسرانه 
مکمل های غذایی باشد و نباید جایگزین توصیه پزشک شود.
3- بهترین محل برای تهیه مکمل های غذایی، داروخانه است.
______________________________
بسته های ویژه خبری :

محصولات مرتبط

پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد