بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

روی یا زینک و اثر آن بر سلامت سلولی و DNA

روی یا زینک و اثر آن بر سلامت سلولی و DNA
روی (زینک) مصرفی در سطوح یافت شده در محصولات غنی سازی شده از آسیب به دی ان ای  می کاهد

نتایج تحقیقات استراتژی جدیدی را جهت ارزیابی تاثیر روی (زینک)  بر روی سلامت  ارائه می دهد.

منبع:بیمارستان کودکان و مرکز تحقیقات اوکلند
.............................

خلاصه:

مطالعه جدید نشان می دهد که مقدار 4 میلی گرم روی اضافی در رژیم غذایی روزانه می تواند تاثیر موثر و مثبتی بر روی سلامت سلولی گذارد و به مبارزه با عفونت ها و بیماری ها کمک نماید.

این مقدار روی معادل روی محصولات غنی سازی شده ای چون برنج و گندم می باشد که می تواند به رژیم غذایی افرادی که دچار کمبود مواد مغذی هستند و نیز افراد ناتوان و ضعیف افزوده شود.
.............................
تحقیق جدید انجام شده توسط محققان مرکز تحقیقات بیمارستان کودکان بنیوف یو سی  اس اف  (سی اچ او آر ای) نشان می دهد که مقدار 4 میلی گرم روی اضافی در رژیم غذایی روزانه می تواند تاثیر موثری بر روی سلامت سلولی گذارد و به مبارزه با عفونت ها و بیماری ها کمک نماید. این مقدار روی معادل روی موجود در محصولات غنی سازی شده ای چون گندم و برنج می باشد که می تواند به رژیم غذایی افرادی که دچار کمبود مواد  مغذی هستند و نیز افراد ضعیف افزوده شود.

تحقیق منتشر شده در مجله آمریکایی تغذیه بالینی توسط دانشمند ارشد سی اچ او آر ای، دکتر جانت کینگ  اجرا گشت. کینگ و تیم او نخست نشان می دهد که افزایش مقداری روی از سطح استرساکسیداتیو و آسیب به دی ان ای می کاهد.

کینگ اظهار داشت: " ما از مشاهده این موضوع که افزایش اندکی روی رژیمی می تواند چنین تاثیر مهمی بر روی نحوه متابولیسم کل بدن گذارد سخت شگفت زده شدیم". "این نتایج استراتژی جدیدی را جهت ارزیابی تاثیر روی (زینک) بر روی سلامت ارائه داده و اثبات می نماید که اقدامات انجام شده بر روی مواد غذایی می تواند کمبود های ریز مغذی را در اقسا نقاط جهان بهبود بخشد".

روی کل بدن ما را فرا گرفته و عملکرد های متعددی که برای حفظ و نگهداری زندگی ضروری است را سهولت می بخشد. روی نقش مهمی در حفظ رشد بهینه دوران کودکی ایفا نموده و سیستم ایمنی سالم را تضمین می نماید. به علاوه، روی منجر به کاهش التهاب و استرساکسیداتیو بدن ما شده و با حمله بیماری های مزمن قلبی- عروفی و سرطان ها در ارتباط است.

بسیاری  از خانوارها در سراسر جهان با مصرف برنج سفید یا آرد گندم یا ذرت تصفیه شده، مقدار انرژی مورد نیاز خود را تامین می نمایند اما این مواد همانند روی ریزمغذی های کافی را فراهم نمی کنند.

روی، جزء اصلی و لاینفکتقریبا3000 پروتئین متفاوت است و بر روی نحوه تنظیم سلول بدن ما توسط پروتئین ها تاثیر می گذارد. در صورت نبود روی کافی، بدن ما قادر به ترمیم آسیب های روزمره وارد شده به دی ان ای می باشد.

دانشمندان در تحقیق تصادفی انجام شده در طول 6 هفته با بررسیتجزیه رشته های دی ان ای به ارزیابی تاثیر زینک بر روی متابولیسم انسان پرداختند. آن ها از پارامتر آسیب دی ان ای نیز جهت بررسی تاثیر مقدار مصرفی متوسط زینک بر زندگی سالم استفاده نمودند. این، رویکرد جدید کاملا متمایز از روش متداول آزمایش زینک موجود در خون ،کوتاه قدی تغذیه‌ای و شیوع بیماری بود که منجر به ارزیابی وضعیت زینک شده بود.

به گفته کینگ، این نتایج با برنامه ریزی و ارزیابی راه حل های صنایع غذایی در ارتباط است که در خصوص کاهش تاثیر گرسنگی های پنهان و یا کمبود ریزمغذی ارائه شده است. به عقیده او، غنی سازی زیستی می تواند راه حلی پایدار بلند مدتی برای کمبود روی (زینک) باشد.



منابع و رفرنس های مکمل شناسی برای این خبر:
Materials provided by children's Hospital & Research Center Oakland
مرجع مجله:
1 - Sarah J Zyba, Swapna V Shenvi, David W Killilea, Tai C Holland, Elijah Kim, Adrian Moy, Barbara Sutherland, Virginia Gildengorin, Mark K Shigenaga, Janet C King. The American Journal of Clinical Nutrition, 2016; ajcn135327 DOI: 10.3945/ajcn.116.135327






مکمل شناسی را هر روز دنبال کنید

 کپی، فقط در صورت درج نام و لینک مکمل شناسی، مجاز است
 
*توصیه مهم مکمل شناسی در مورد 
خرید و مصرف مولتی ویتامین ها و سایر مکمل های غذایی:
1-مکمل شناسی، یک داروخانه اینترنتی نیست
و فعالیتی در زمینه  خرید و فروش مکمل ها ندارد.
2-به موازات این مطلب، ممکن است مطالعات دیگر، 
نتایجی مغایر و عکس نتایج بالا را  نشان دهد. 
لذااین مطالب نمی تواند دلیلی بر توصیه ومصرف خودسرانه 
مکمل های غذایی باشد و نباید جایگزین توصیه پزشک شود.
3- بهترین محل برای تهیه مکمل های غذایی، داروخانه است.
______________________________

محصولات مرتبط

پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد