بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

مکمل های آهن در مبارزه برضد سرب

مکمل های آهن در مبارزه برضد سرب
سرب یکی از فلزات سنگین سمی است که از 25 سال پیش به گازوییل اضافه شده و در خودروها مصرف می شود. این فلز به شدت برای نمو مغز نوزادان، کودکان و نوجوانان مضر است و آسیب ناشی از آن برگشت ناپذیر است.

آلودگی سرب در غذا و آب در مناطقی که معدن های حاوی فلزات سنگین دارند مانند کشورهای هند و چین و در شهرهای صنعتی  یک مسئله بزرگ است. اما این مشکل هنوز در کشورهای صنعتی غربی نیز حل نشده باقی مانده است.

 این قضیه بسیار وخیم است که فردی در معرض سطوح بالایی از فلز سرب بوده و همزمان از کمبود آهن رنج ببرد. در روده کوچک آهن و سرب به پروتئین انتقال دهنده مشابهی، که فلزات را جذب کرده و به جریان خون می برند، متصل می شوند.

اگر کسی مقادیر کم آهن در غذای خود مصرف کند، فعالیت پروتئین انتقال دهنده افزایش یافته و این پروتئین سرب را بجای آهن وارد جریان خون خواهد کرد. این قضیه منجر به افزایش سطح این فلز سمی سنگین در مغز و در بدن خواهد شد.

450 دانش آموز مراکشی مورد آزمایش قرار گرفتند

یک تیم تحقیقاتی به رهبری پروفسور مایکل زیمرمن از آزمایشگاه تغذیه انساندر دانشگاه ETH زوریخ در این مطالعه نشان دادند که غنی کردن غذا با آهن منجر به کاهش قابل توجه غلظت سرب در خون کودکانی که در معرض مقدار زیاد از این فلز هستند، می شود.

 این نتایج از بررسی هایی که دانشجوی دکترای سابق پروفسور زیمرمن، رشیدا بوهاچ، و همکاران او بر روی 450 کودک در جنوب مراکش انجام دادند، بدست آمد.

 این نخستین مطالعه کنترلی در مورد بررسی ارتباط بین کمبود آهن و مسموم شدگی ناشی از سرب است و نشان می دهد که تقویت با آهن می تواند سطح سرب خون را کم کند.

در محیط های اطراف معادن کودکان در سنین پیش دبستانی و دبستانی در معرض افزایش مقدار سرب خون هستند. در عین حال، سطح آهن در خون آنها در این سنین نسبتا پایین است و این باعث می شود که این گروه در معرض خطر زیادی باشند.

بیسکویت با آهن

براساس وزن آنها، به کودکان بصورت روزانه چندین بیسکویت آرد سفید برای یک دوره زمانی 5/4 ماهه داده شد. این بیسکویت ها با آهن های مختلف تقویت شده بودند: برخی از افراد بیسکویت هایی دریافت کردند که مقدار مشخصی از سولفات آهن داشت، در حالی که بقیه افراد بیسکویت هایی با سدیم آهن EDTA یا سدیم EDTA بدون آهن دریافت کردند.

 همچنین برای بررسی اثر مکمل آهن، برخی از کودکان نیز بیسکویت دارونما بدون هیچ گونه آهن اضافه شده دریافت کردند.

EDTA یا اتیلن دی آمین تترا استیک اسید کمپلکس های پایداری با آهن تشکیل داده و به جذب آن از روده کوچک به جریان خون کمک می کند اما خودش به تنهایی جذب نمی شود.

EDTA همچنین می تواند در روده کوچک به سرب متصل شده و جذب آن را کاهش دهد. در اروپا این ترکیب به عنوان یک ماده افزودنی به سس های امولسیونی و غذاهای کنسرو شده در قوطی یا شیشه تحت عنوان E385 استفاده می شود. سدیم آهن EDTA نیز قبلا برای تقویت آهن در مواد غذایی برای سالها استفاده شده است.

محققان در این مطالعه غلظت سرب در خون و وضعیت آهن کودکان را قبل و بعد از شروع آزمایش اندازه گیری کردند. همچنین آنها آزمایش هایی برای اینکه بدانند کودکان تا چه حد وظایف خود را خوب انجام داده اند انجام دادند.

یک اثر مثبت بر روی غلظت سرب

محققان خوشحال شدند که بیسکویت های غنی شده با آهن واقعا سطح سرب خون را کاهش داد. مقدار سرب با استفاده از کمپلکس های سدیم آهن EDTA به یک سوم و با استفاده از EDTA و سولفات آهن به یک چهارم کاهش یافت.

قبل از شروع مطالعات غلظت سرب در خون کودکان بطور میانگین 3/4 میکروگرم سرب در هر دسی لیتر بود. بیسکویت های حاوی سدیم آهن EDTA این مقدار را به 9/2 میکروگرم سرب در هر دسی لیتر کاهش داد. بیسکویت ها همچنین وضعیت آهن خون کودکان را نیز بهبود بخشیدند.


با این اوصاف زیمرمن از نتایج بدست آمده بسیار خوشحال بود و گفت: این یافته که می توان غلظت سرب خون را با استفاده از اضافه کردن مکمل آهن به وعده غذایی افراد کاهش داد یک موضوع بسیار عظیم برای خدمات بهداشت عمومی است.

او توصیه کرد در مناطقی که احتمال مسمومیت با سرب زیاد بوده و کمبود آهن شایع است منابع غذایی با مکمل  سدیم آهن EDTAغنی شوند. این موثرترین راه کاهش غلظت سرب در خون در چنین مناطقی است.

نتایج این تحقیق در اواخر سال 2016 در مجله  American Journal of Clinical Nutrition به چاپ رسید.


منابع و رفرنس های مکمل شناسی برای این خبر:

Am J ClinNutr, 2016; DOI: 10.3945/ajcn.115.129346

https://www.sciencedaily.com/releases/2016/10/161026135432.htm



مکمل شناسی را هر روز دنبال کنید

 کپی، فقط در صورت درج نام و لینک مکمل شناسی، مجاز است
 
*توصیه مهم مکمل شناسی در مورد 
خرید و مصرف مولتی ویتامین ها و سایر مکمل های غذایی:
1-مکمل شناسی، یک داروخانه اینترنتی نیست
و فعالیتی در زمینه  خرید و فروش مکمل ها ندارد.
2-به موازات این مطلب، ممکن است مطالعات دیگر، 
نتایجی مغایر و عکس نتایج بالا را  نشان دهد. 
لذااین مطالب نمی تواند دلیلی بر توصیه ومصرف خودسرانه 
مکمل های غذایی باشد و نباید جایگزین توصیه پزشک شود.
3- بهترین محل برای تهیه مکمل های غذایی، داروخانه است.
______________________________

محصولات مرتبط

پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد