مولتی ویتامین های مورد نیاز دوره بارداری چه خصوصیاتی باید داشته باشند

مولتی ویتامین های مورد نیاز دوره بارداری چه خصوصیاتی باید داشته باشند

دوران بارداری یکی از مهمترین دوران زندگی هر زن است چرا که تغذیه او در این دوران نه تنها بر سلامتی بدنی خودش موثر است بلکه می تواند سلامتی کوتاه مدت و بلند مدت نوزاد را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

تامین تمام ریزمغذی ها ویتامین های مورد نیاز بدن برای مادر و نوزادش در این دوران از هر دوره دیگری ضروری تر است.

برخی از این ریزمغذی ها با رژیم غذایی و تغذیه مناسب قابل دست یابی است. در مقاله ای جداگانه مهمترین ریزمغذی ها ویتامین های مورد نیاز برای زنان باردار و روش های تامین آنها بطور مفصل گردآوری شده است. اما برخی دیگر از ریزمغذی ها را می توان بصورت مکمل های غذایی تامین کرد. در این نوشته به برخی مکمل های غذایی مورد نیاز برای دوران بارداری اشاره شده است. شاید این موضوع را بتوان به عنوان ویژگی مولتی ویتامین های دوره بارداری هم دسته بندی کرد.

1-فولیک اسید
شما ممکن است شنیده یا خوانده باشید که در دوران بارداری نیاز به مصرف مکمل های فولیک اسید دارید یا نیاز به خوردن بیشتر فولات دارید (فولات فرم طبیعی فولیک اسید است که به فرم تامین شده از غذا اطلاق می شود). این بخش به شما می گوید چرا این قضیه مهم است.

مکمل فولیک اسید از قبل از بارداری تا 12 هفته از بارداری برای کاهش خطر نقص لوله عصبی (NTD) تجویز می شود. نگران این نباشید که حاملگی شما بصورت برنامه ریزی نشده بوده است و شما مکمل فولیک اسید را بصورت روزانه مصرف نکرده اید اما مصرف آن را به محض اینکه از بارداری آگاه شدید شروع کنید.

با توصیه پزشک، برای شما ممکن است، ضرورت پیدا کند که روزانه یک مکمل 400 میکروگرم فولیک اسید تا 12 هفته از بارداری بخورید.

برخی از زنان ممکن است در خطر بیشتری برای داشتن بارداری متاثر از نقص لوله عصبی باشند. برای این افراد توصیه می شود که کمی دوز بالاتر از فولیک اسید را بخورند.

افرادی خطر بالاتر از نقص لوله عصبی را دارند که سابقه خانوادگی داشته یا دچار دیابت باشند. همچنین اگر شما در حال مصرف داروهای ضدصرع هستید باز هم ممکن است به دوز بالاتر فولیک اسید نیاز داشته باشید. اما در هر صورت اگر احساس می کنید به دوز بالاتر نیاز دارید حتما ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

علاوه بر این شما باید تلاش کنید غذاهای بیشتری که حاوی فولات هستند بخورید. از جمله این غذاها می توان به پرتقال،انواع توتها، سبزیجات برگ سبز، چغندر، لوبیا و نان قهوه ای اشاره کرد.

لازم به ذکر است در حال حاضر دلیل اصلی نقص لوله عصبی مشخص نیست ولی تحقیقات در راستای کشف آن ادامه دارد. اما آنچه کاملا مشخص شده این است که مصرف مکمل های فولیک اسید خطر آن را کم می کند.

2-ویتامین D
این ویتامین برای رشد وتکامل استخوان های نوزادتان و همچنین حفظ سلامتی استخوان های خودتان بسیار حیاتی است.
 پوست شما وقتی در معرض نور باشید ویتامین D تولید می کند اما آفتاب همیشه و در همه کشورها تابان نیست.
همچنین شما می توانید این ویتامین را از غذاها تامین کنید اما آنها نیز محدود هستند. از جمله ماهی های روغنی و تخم مرغ.

اغلب افراد باید بتوانند ویتامین D مورد نیاز بدن را از رژیم غذایی مناسب و از نور خورشید بویژه در تابستان فراهم کنند.

اما بررسی های جامع نشان می دهد بسیاری از زنان در سنین بارداری دارای سطح پایین ویتامین D هستند، بویژه در ماههای فصل زمستان. به عنوان یک زن باردار یا یک زن شیرده، شما اگر ویتامین D کافی نداشته باشید در معرض خطر بیشتری هستید.

 بویژه اگر شما خیلی در معرض نور خورشید قرار نمی گیرید (به هر دلیلی مثل پوشیده بودن پوست شما یا گذراندن زمان های زیادی از روز در محل های سرپوشیده) یا اینکه شما داری پوست تیره هستید (مثلا اهل افریقا، حوزه دریای کارائیب یا جنوب آسیا هستید) پوست شما نخواهد توانست ویتامین D کافی را از نور خورشید تولید کند.

ممکن است پزشک به شما توصیه کند که برای داشتن ویتامین D کافی ،در تمام طول سال روزانه یک مکمل حاوی 10 میکروگرم ویتامین D مصرف کنند. این مکمل همچنین کمک خواهد کرد که نوزاد شما نیز ویتامین D کافی را برای ماههای اول زندگیش تامین کند.

3-اجتناب از مصرف بیش از حد ویتامین A
ویتامین A برای سالم بودن و همچنین برای بهبود سلامتی نوزاد مهم است اما مقدار زیاد آن ممکن است به نوزاد متولد نشده شما آسیب بزند و ناهنجاری هایی ایجاد کند.

 شما نباید هیچ مکملی که حاوی ویتامین A یا رتینول (همچنین مواظب مکمل های مولتی ویتامین که حاوی این دو هستند و همچنین مکمل های روغن کبد ماهی مثل روغن کبد ماهی کاد باشید)است مصرف کنید. همچنین از خوردن جگر و محصولات آن نیز اجتناب کنید چرا که غنی از ویتامین A هستند.

منابع و رفرنس های مکمل شناسی برای این خبر:

www.nutrition.org.uk


برای مشاهده لینک اصلی بر روی سایت مرجع، اینجا کلیک کنید



مکمل شناسی را هر روز دنبال کنید
تهیه شده در گروه ترجمه و تحریریه سایت مکمل شناسی/ کپی، فقط در صورت درج نام و لینک مکمل شناسی، مجاز است
 
*توصیه مهم مکمل شناسی در مورد خرید و مصرف مولتی ویتامین ها و سایر مکمل های غذایی:
1-مکمل شناسی، یک داروخانه اینترنتی نیست و فعالیتی در زمینه  خرید و فروش مکمل ها ندارد.
2-به موازات نتایج حاصل از بسیاری از تحقیقات، ممکن است مطالعات دیگری وجود 
داشته باشد که نتایجی مغایر و عکس نتایج بالا را  نشان دهد. لذا این مطالب 
بهیچ وجه نمی تواند دلیلی بر توصیه مصرف خودسرانه مکمل های غذایی برای 
بیماران داشته باشد و نباید جایگزین توصیه پزشک لحاظ شود.
3- توجه داشته باشید بهترین محل برای تهیه مکمل های غذایی، داروخانه ها هستند.
______________________________
بسته های ویژه خبری را دنبال کنید : بارداری اسید فولیک ویتامین دی ویتامین آ

محصولات مرتبط

پیشنهاد خواندنی

files-news-673964kam-khooni[6f468d049c59af5933dc63325dacf37c].jpg مشاهده
سمی و یا ایمن بودن فروس بیس گلیسینات؟