بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

چرا برچسب "در جای خشک و خنک نگهداری شود" بر روی مکمل ها مهم است؟

چرا برچسب

مطالعه ای در دانشگاه پوردو نشان داد رطوبت بالای موجود درآشپزخانه و حمام می تواند ویتامین ها و مکمل های نگهداری شده در آنها را تخریب کند حتی اگر درب آن محکم بسته شود.

لیسا مائور، دانشیار علوم غذایی می گوید: مواد بلوری مثل ویتامین C، برخی از ویتامین های B و سایر مکمل های غذایی مستعد انجام فرایندی تحت عنوان آب شدن (deliquescence) هستند که در آن رطوبت باعث می شود یک جامد در آب حل شود. بنابراین نگهداری این مکمل ها دور از گرما و در محیط های مرطوب مطمئنا باعث بی اثر شدن آنها خواهد شد.

حتما مشاهده کرده اید که شکر یا نمک را وقتی در جای مرطوب قرار دهید ممکن است قدری پف کرده و یا دانه های آن بهم بچسبند، این همان آب شدن (deliquescence) است. این آب شدن در مورد نمک یا شکر خاصیت آنها را از بین نمی برد. اما در مورد مکمل های غذایی این قضیه متفاوت است چرا که ممکن است با جذب رطوبت تغییرات شیمیایی در آنها اتفاق بیفتد.

شما ممکن است درصدی از رطوبت یا عناصر حل شده را در حین مصرف مکمل مرطوب شده دریافت کنید که این منجر به کاهش کیفیت، عمر مفید و همچنین کاهش میزان ریزمغذی تحویل داده شده خواهد شد.مائور گفت: شما ممکن است در این حالت بسته به شرایط عناصر را بطور کامل از دست بدهید. این قضیه بسته به فرمولاسیون مکمل دارد. مثلا در یک مدت زمان بسیار کوتاه (مثلا یک هفته) تمام ویتامین C در برخی از محصولاتی که رطوبت گرفته اند از دست می رود.

مواد بلوری مختلف در درصدهای رطوبت مختلف آب می شوند. مثلا، در دمای محیط، سدیم آسکوربات در 86 درصد رطوبت آب می شود، آسکوربیک اسید در 98 درصد رطوبت و فروکتوز در 62 درصد. بعضی از مخلوط های عناصر حتی در رطوبت های پایین 30 درصد نیز آب می شوند. فرم های مختلف عناصر، مثل فرم های ویتامین C (آسکوربیک اسید و سدیم آسکوربات) نقاط آب شدن متفاوت، حساسیت به رطوبت متفاوت و سرعت های تخریب متفاوت دارند. در رطوبت های بالا نمونه ها بطور کامل آب می شوند.

زمانی که رطوبت یا دما به مقدار اولیه برگردانده شود ترکیب مجددا جامد خواهد شد اما دیگر تخریب انجام شده است. چرا که هر تغییر شیمیایی یا تخریب حتی بعد از حذف رطوبت نیز برگشت ناپذیر است.

این اطلاعات برای هر کسی که با مولتی ویتامین سروکار دارد اهمیت دارد از مصرف کنندگان گرفته تا صنعتگران غذا و مکمل های غذایی و فراهم کنندگان عناصر آنها. بنابراین نگه داشتن این ترکیبات در محیط خشک، زیر نقطه آب شدن آنها، می تواند از تخریب آنها جلوگیری کند.

منابع و رفرنس های مکمل شناسی برای این خبر:

 Vitamins stored in bathrooms, kitchens may become less effective
www.sciencedaily.com
مکمل شناسی را هر روز دنبال کنید

 کپی، فقط در صورت درج نام و لینک مکمل شناسی، مجاز است
 
*توصیه مهم مکمل شناسی در مورد 
خرید و مصرف مولتی ویتامین ها و سایر مکمل های غذایی:
1-مکمل شناسی، یک داروخانه اینترنتی نیست
و فعالیتی در زمینه  خرید و فروش مکمل ها ندارد.
2-به موازات این مطلب، ممکن است مطالعات دیگر، 
نتایجی مغایر و عکس نتایج بالا را  نشان دهد. 
لذااین مطالب نمی تواند دلیلی بر توصیه ومصرف خودسرانه 
مکمل های غذایی باشد و نباید جایگزین توصیه پزشک شود.
3- بهترین محل برای تهیه مکمل های غذایی، داروخانه است.
______________________________

پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد