آیا شما به زینک پلاس نیاز دارید؟ خواص روی یا زینک را بهتر بشناسیم

آیا شما به زینک پلاس نیاز دارید؟ خواص روی یا زینک را بهتر بشناسیم
زینک یکی از ریز عناصری است که اعمال مهمی را در بدن به عهده دارد. برخی از این اعمال شامل کمک به ساخت سلولها و آنزیم های جدید، فرآوری کربوهیدرات ها ، پروتئین ها و چربی ها و کمک به ترمیم زخم ها می باشد.
متابولیزم مواد غذایی
زینک با سایر مواد مغذی مانند منیزیم و ویتامین های ب کمک به تولید آنزیم های گوارشی، هضم و جذب مواد غذایی و تبدیل آن ها به انرژی می کنند که در اصطلاح به آن متابولیزم مواد غذایی گفته می شود.

علایم کمبود زینک

کمبود خفیف زینک هیچ نشانه ی بارزی ندارد اما کمبود شدید زینک می تواند علایم زیر را بهمراه داشته باشد:
•        شب کوری
•        اختلال در تمرکز فکری
•       کم شدن اشتها
•        اختلال در ترمیم زخم ها
•        کم خونی
•        ریزش مو
•        عفونتهای پوستی اطراف ناخن
•        اختلال در سیستم ایمنی بدن
•        کاهش وزن

کسانی که مستعد به کمبود شدید زنیک هستند

افراد مطلقاً  گیاهخوار، افرادی که دچار التهاب دستگاه گوارش هستند، افراد مبتلا به اسهالهای طولانی مدت، افرادی که به آنورکسمیا یا بی اشتهایی مبتلا هستند، افراد مبتلا به ایدز و HIV مثبت و زنان باردار یا زنانی که به نوزادان خود شیر می دهند و افرادی که تغذیه ی ضعیفی دارند.
اما باید توجه داشت که اکثر افراد غالباً مقدار مورد نیاز زینک بدن خود را از غذای روزانه ی خود دریافت می کنند. هرچند که توجه به این نکه ضرورت دارد که کمبود روی در بدن خطر ابتلا به بیماریها را بیشتر می کند.

عوارض جانبی مکمل‌های روی

در صورت مصرف مقادیر بیش از حد زیاد مکمل‌های روی اسهال، دل‌پیچه، و استفراغ معمولا در طول ۳ تا ۱۰ ساعت پس از مصرف رخ می‌دهد. این علائم مدت کوتاهی پس از توقف مصرف مکمل روی برطرف می‌شود.
افرادی که از اسپری‌های و ژل‌های بینی حاوی روی استفاده می‌کنند، ممکن است در معرض عوارض جانبی مانند از دست دادن حس بویایی قرار گیرند.

غذاهای حاوی زینک

این ماده ی معدنی مهم در بسیاری از غذاها یافت می شود در زیر تعدادی از این مواد غذایی را آورده ایم :
-       گوشتهای دریایی:ماهی ،صدف، خرچنگ، لابستر، ساردین ، ماهی سفید
-       گوشت : گوشت قرمز، گوشت پخته شده(با حرارت پایین)، جگر گوساله ، گوشت گوسفند، مرغ و بوقلمون
-       آجیل و دانه ها : کنجد، تخمه ی کدو، گردوی آمریکایی، آجیل ، بادام زمینی، بادام هندی ، فندق
-       مواد لبنی و تخم مرغ: شیر، ماست ، پنیر چدار، انواع تخم مرغ
-       حبوبات : لوبیا سبز، انواع لوبیای پخته، لوبیای سویا
-       میوه جات و سبزیجات: قارچ، اسفناج، سبزیجات دریایی، نخود سبز، کدو، مارچوبه، انواع کلم، بروکلی، شلغم، زنجفیل، سیر، میوه های خشک
-       غلات : گندم کامل، جو سیاه ، جو دوسر، گندم سیاه، نانها و پاستاهای تهیه شده از آرد کامل گندم، غلات غنی شده ی صبحانه

مکملهای های غذایی حاوی زینک

همانطور که در بالا گفته شده است، شما می توانید مقدار زینک مورد نیاز خود را با خوردن غذاهای رنگارنک و رژیم غذایی متنوع دریافت کنید، اما چنانچه تصمیم گرفتید مکملهای زینک مصرف کنید، سعی کنید بیش از 25 میلی گرم در روز مصرف نکنید (مگر توصیه ی پزشک چیز دیگری باشد) زیرا مصرف بیش از نیاز می تواند مضر باشد.
نکته قابل توجه این که فقط مصرف مقدار کمی از زینک نیاز بدن را برآورده می سازد . در حال حاضر ایالت متحده مصرف 8 میلی گرم در روز برای زنان و 11 میلی گرم در روز برای مردان را توصیه می کند.

منبع:www.medicalnewstoday.com       

مکمل شناسی را هر روز دنبال کنید
تهیه شده در گروه ترجمه و تحریریه سایت مکمل شناسی/ کپی، فقط در صورت درج نام و لینک مکمل شناسی، مجاز است
 
*توصیه مهم مکمل شناسی در مورد خرید و مصرف مولتی ویتامین ها و سایر مکمل های غذایی:
1-مکمل شناسی، یک داروخانه اینترنتی نیست و فعالیتی در زمینه  خرید و فروش مکمل ها ندارد.
2-به موازات نتایج حاصل از بسیاری از تحقیقات، ممکن است مطالعات دیگری وجود 
داشته باشد که نتایجی مغایر و عکس نتایج بالا را  نشان دهد. لذا این مطالب 
بهیچ وجه نمی تواند دلیلی بر توصیه مصرف خودسرانه مکمل های غذایی برای 
بیماران داشته باشد و نباید جایگزین توصیه پزشک لحاظ شود.
3- توجه داشته باشید بهترین محل برای تهیه مکمل های غذایی، داروخانه ها هستند.
______________________________
بسته های ویژه خبری را دنبال کنید : روی کربوهیدرات پروتئین کم خونی سلامت پوست گوارش بارداری

محصولات مرتبط

پیشنهاد خواندنی

11 مکمل برای تسکین و پیشگیری از آلرژی مشاهده
11 مکمل برای تسکین و پیشگیری از آلرژی