بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

مکمل های غذایی زینک (روی)، موثر در درمان اسهال کودکان

مکمل های غذایی زینک (روی)، موثر در درمان اسهال کودکان
    مکمل های غذایی زینک (روی)، موثر در درمان اسهال کودکان
در کشور هایی با درآمد متوسط و کم درآمد، میلیون ها کودک هر ساله از اسهال شدید رنج برده و بسیاری از آن ها در اثر کاهش آب بدن جانشان را از دست می دهند. همانطور که نشان داده شده است، دادن  مایعات از طریق دهان ( مصرف محلول خوراکی او آر اس (ORS) ) جان اطفال را نجات داده ، اما هیچ تاثیری بر روی مدت زمانی که کودکان به اسهال مبتلا بوده اند نداشته است. مکمل روی توانسته به کاهش مدت زمان و شدت اسهال کمک کرده  و علاوه بر  او آر اس نقش مهم و مضاعفی  در کاهش مرگ و میر کودکان ایفا نماید.

روی خوراکی چیست و چگونه ممکن است از مدت زمان و شدت اسهال بکاهد؟  

روی معمولا به شکل سولفات روی(زینک سولفات)، استات روی(زینک استات) و گلوکونات روی(زینک گلوکونات) ارائه می شود که همه ترکیبات محلول در آب می باشند. سازمان بهداشت جهانی (WHO) و صندوق کودکان سازمان ملل متحد

( یونیسف) 10 تا 20 میلی گرم روی را روزانه برای کودکان مبتلا به  اسهال توصیه نموده است. چند مکانیزم واکنش روی بر روی اسهال حاد تاثیر می گذارد.برخی از آن ها برای سیستم گوارشی خاص می باشند: روی، انسجام و یکپارچکی سد و موانع مخاطی و واکنش آنزیم حاشیه مخطط انتروسیت را بازسازی نموده و تولید پادتن ها و گردش لنفوسیت ها در برابر عوامل بیماری زای روده ای را بهبود می بخشد.محققان کوکران شواهد و مدارک موجود تا 30 سبتامبر 2016 را مورد بررسی قرار داده اند.

مدارک ارائه شده در طول بازبینی:

33 آزمایشی که 10841 کودک را شامل می شود منطبق با معیار بررسی این بازبینی است.  ما نمی دانیم در میان کودکان مبتلا به اسهال شدید، درمان کودکان توسط روی  بر روی مرگ یا تعداد کودکان بستری شده تاثیر گذاشته است یا خیر(مدارک قطعی کمی در دست است). مکمل روی ممکن است در کودکان بالای 6 ماه به مقدار نیمی از روز از مدت زمان اسهال کاسته ( مدارک قطعی کمی وجود دارد) و احتمالا از تعداد کودکانی که اسهالشان تا 7 روز به طول انجامیده بکاهد(مدارک قطعی متوسط).

مکمل روی در کودکانی که علائم سوء تغذیه شدید دارند یک  روز از مدت زمان اسهالشان می کاهد (مدارک قطعی زیادی در دست است). بالعکس، مدارک قابل دسترس نشان می دهد که مکمل روی ممکن است در کودکان کمتر از 6 ماه بر روی میانگین مدت زمان اسهال (مدارک قطعی متوسط) یا  تعداد کودکانی که هنوز پس از 7 روز اسهال دارند هیچ تاثیری نگذارد( مدارک قطعی متوسط). مکمل روی خطر استفراغ در هر دو گروه سنی را بالا می برد(مدارک قطعی متوسط). هیچ اثر سوء دیگری گزارش نشده است.

مکمل روی احتمالا در کودکان مبتلا به اسهال مداوم از میانگین مدت زمان اسهال به میزان 16 ساعت کاسته ( مدارک قطعی متوسط) اما همزمان خطر استفراغ را بالا می برد( مدارک قطعی متوسط).

در مناطقی که شیوع کمبود روی یا سوء تغذیه بالا است،  مکمل روی ممکن است برای کودکان 6 ماهه و 6 ماه بالاتر مفید باشد. مدارک و شواهد فعلی از مصرف مکمل روی در کودکان کمتر از 6 ماه، کودکانی با تغذیه سالم و کودکانی که کمتر در خطر کمبود روی می باشند پشتیبانی نمی نماید.

منابع و رفرنس های مکمل شناسی برای این خبر:

Oral zinc supplementation for treating diarrhoea in children

Lazzerini M, Wanzira H. Oral zinc for treating diarrhoea in children. Cochrane Database of Systematic Reviews 2016, Issue 12. Art. No.: CD005436. DOI: 10.1002/14651858.CD005436.pub5

برای مشاهده در سایت مبدا اینجا کلیک کنید


مکمل شناسی را هر روز دنبال کنید

 کپی، فقط در صورت درج نام و لینک مکمل شناسی، مجاز است
 
*توصیه مهم مکمل شناسی در مورد 
خرید و مصرف مولتی ویتامین ها و سایر مکمل های غذایی:
1-مکمل شناسی، یک داروخانه اینترنتی نیست
و فعالیتی در زمینه  خرید و فروش مکمل ها ندارد.
2-به موازات این مطلب، ممکن است مطالعات دیگر، 
نتایجی مغایر و عکس نتایج بالا را  نشان دهد. 
لذااین مطالب نمی تواند دلیلی بر توصیه ومصرف خودسرانه 
مکمل های غذایی باشد و نباید جایگزین توصیه پزشک شود.
3- بهترین محل برای تهیه مکمل های غذایی، داروخانه است.
______________________________

محصولات مرتبط

پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد