مکمل شناسی:آشنایی با ملاتونین

مکمل شناسی:آشنایی با ملاتونین

1-ملاتونین چیست؟


ملاتونین هورمونی است که توسط غده پینه آل، یک غده کوچک در مغز، ساخته می شود. ملاتونین به شما کمک می کند که چرخه خواب و بیداری خود را کنترل کنید.

 مقادیر بسیار کم از آن در برخی از مواد غذایی از جمله گوشت، حبوبات، میوه ها و سبزیجات یافت می شود. شما همچنین می توانید آن را بصورت یک مکمل خریداری کنید.

2-ملاتونین طبیعی چه کاری در بدن انجام می دهد؟


بدن شما در درون خود یک ساعت داخلی دارد که ساعات چرخه خواب و بیداری شما را کنترل می کند. در واقع ساعت بدن شما کنترل می کند که بدن شما چقدر ملاتونین بسازد.

 بطور طبیعی، سطح ملاتونین در اواسط تا اوایل غروب شروع به افزایش کرده، در اغلب اوقات شب در سطح بالا باقی می ماند و سپس در ساعات اولیه صبح دوباره به سطح پایین باز می گردد.

نور بر این موضوع که بدن شما چقدر ملاتونین تولید می کند اثرگذار است. در طول روزهای کوتاهتر ماههای زمستان، بدن شما ممکن است ملاتونین را زودتر یا دیرتر از روزهای معمول تولید کند.

 این تغییرات ممکن است به نشانه های اختلال خلقی فصلی (SAD) یا افسردگی زمستانی منجر شود.

سطح طبیعی ملاتونین بطور آهسته با گذر سن کم می شود. برخی از افراد مسن مقدار بسیار کمی از آن را دارند یا اصلا ندارند.

3-چرا ملاتونین به عنوان یک مکمل استفاده می شود؟


مکمل های ملاتونین در اغلب اوقات برای درمان جت لاگ (نوعی از خستگی سفر با هواپیما) یا مشکلات خواب (اینسومنیا: بی خوابی) استفاده می شود.

دانشمندان همچنین تعداد دیگری از کاربردهای مناسب ملاتونین را در موارد زیر جستجو می کنند:
•    درمان اختلالات خلقی فصلی (SAD)
•    کمک به کنترل الگوی خواب در افرادی که شب کار هستند
•    جلوگیری یا کاهش مشکلات خواب آلودگی یا گیجی بعد از عمل جراحی
•    کاهش سردردهای خوشه ای مزمن

آیا مصرف مکمل ملاتونین ایمن است؟


در اغلب موارد، مصرف مکمل های ملاتونین در دوز پایین در کوتاه مدت و بلند مدت ایمن است. اما در مورد مصرف این مکمل ها حتما با پزشک مشورت کنید.

کودکان، زنان باردار و زنان تحت پرستاری نباید قبل از صحبت با پزشک ملاتونین مصرف کنند.

ملاتونین دارای عوارض جانبی نیز هست. اما این عوارض وقتی مصرف مکمل قطع شود از بین می روند. از جمله عوارض آن جانبی می توان به موارد زیر اشاره کرد:
•    خواب آلودگی
•    دمای کمتر  بدن
•    شب گردی
•    گیجی صبحگاهی
•    تغییرات کوچک در فشار خون

اگر ملاتونین باعث می شود که شما احساس کسل کنندگی داشته باشید، زمانی که آن را مصرف می کنید رانندگی یا راه اندازی ماشین آلات را انجام ندهید.

 در هنگام آزمون های سلامتی اگر ملاتونین مصرف کرده اید به پزشک بگویید. و نیز اگر با مصرف آن دچار بی خوابی شده اید به پزشک بگویید چرا که ممکن است این قضیه یک مشکل دارویی باشد.

در بزرگسالان ملاتونین در دوزهای 2/0 میلی گرم تا 20 میلی گرم، بسته به دلیل استفاده از آن، مصرف می شود. دوز صحیح آن در محدوده گسترده ای از شخصی به شخص دیگر متغیر است. برای اینکه بدانید ملاتونین برای شما مناسب است یا نه و همچنین برای دانستن دوز درست مورد نیاز شما حتما با پزشک صحبت کنید.

منبع:
لینک:

منابع و رفرنس ها:

Source & Reference

www.webmd.com..

برای مشاهده مقاله روی سایت مبدا به زبان اصلی اینجا کلیک کنید



  • کلید واژه ها:

  ملاتونین، مکمل غذایی، مولتی ویتامین، ریز مغذی ها، کلسیم، آهن، سیستم ایمنی، رژیم غذایی، سبک زندگی، لیست مکمل های غذایی، عوارض مصرف، نحوه مصرف، کاربرد مکمل های غذایی، بهترین زمان مصرف، قرص تقویتی، مکمل شناسی، آثار ویتامین ها، عملکرد عصبی، سرطان، پیشگیری


  • توصیه مهم مکمل شناسی:

به موازات نتایج حاصل از بسیاری از تحقیقات، ممکن است مطالعات دیگری وجود داشته باشد که نتایجی مغایر و عکس نتایج بالا را  نشان دهد. لذا این مطالب بهیچ وجه نمی تواند دلیلی بر توصیه مصرف خودسرانه مکمل های غذایی برای بیماران داشته باشد و بهمین دلیل هیچ متن اینترنتی ای نباید جایگزین توصیه پزشک لحاظ شود.ضمن اینکه توجه داشته باشید بهترین محل برای تهیه مکمل های غذایی، داروخانه ها هستند.


پیشنهاد خواندنی

11 مکمل برای تسکین و پیشگیری از آلرژی مشاهده
11 مکمل برای تسکین و پیشگیری از آلرژی