بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

مکمل روی (زینک) برای رشد ذهنی و حرکتی کودکان

مکمل روی (زینک) برای رشد ذهنی و حرکتی  کودکان
کمبود روی (زینک)، مشکل سلامت عمومی مهم کشور های فقیر و کشورهایی با درآمد متوسط به شمار می رود.  روی در شکل گیری و حرکت نورون ها و نیز برقراری ارتباط  میان سلولهای عصبی به  نام سیناپس حائز اهمیت است.

 کمبود آن می تواند در شکل گیری  سلول های عصبی و انتقال های عصبی مداخله کرده و نهایتا بر روی رشد و رفتار تاثیر گذارد. مکمل روی تجویز شده برای نوزادان و کودکان، استراتژی احتمالی بهبود رشد ذهنی و حرکتی نوزادان و کودکانی به شمار می رود که شدیدا در معرض خطر کمبود آهن می باشند.

محققان در طول تحقیق به بررسی مطالعات و تحقیقات مقاله پزشکی پرداخته و پس از ارزیابی رشد ذهنی و حرکتی نوزادان و کودکان دریافتند که آن ها مکمل های روی (زینک) و  دارونما (تقبلی) مصرف کرده بودند. ما در این راستا  به 13 تحقیق دست یافتیم.

8 تحقیق با استفاده از شاخص رشد ذهنی و شاخص رشد حرکتی –روانی مقیاس بیلی به ارزیابی رشد نوزادان و کودکان پرداخت. ما هیچ تفاوتی بین نتایج به دست آمده از کودکانی که مکمل های روی مصرف کرده بودند و کودکانی که دارونما مصرف کرده بودند نیافتیم.

 2 تحقیق نیز به بررسی کسب توان حرکتی کودکان و نوزادان پرداخت.  در این تحقیق نیز هیچ تفاوتی یافت نشد که آیا مکمل های روی مصرف شده اند یا خیر. هیچ  تحقیقی به ارزیابی عوارض احتمالی مکمل های روی نپرداخت، به طور مثال استفراغ ، اسهال یا کم خونی.

به طور کلی، نتایج تحقیقات مدرک متقاعد کننده ای نشان نداد که مکمل های روی (زینک)  تاثیر چشم گیری بر روی رشد حرکتی و ذهنی نوزادان و کودکان گذاشته اند.



منابع و رفرنس ها:

Source & Reference

Zinc supplementation for mental and motor development in children
Published: 12 December 2012
Primary Review Group: Developmental, Psychosocial and Learning Problems Group..

برای مشاهده مقاله روی سایت مبدا به زبان اصلی اینجا کلیک کنید



  • کلید واژه ها:

روی (زینک)، مکمل غذایی، مولتی ویتامین، ریز مغذی ها، کلسیم، آهن، سیستم ایمنی، رژیم غذایی، سبک زندگی، لیست مکمل های غذایی، عوارض مصرف، نحوه مصرف، کاربرد مکمل های غذایی، بهترین زمان مصرف، قرص تقویتی، مکمل شناسی، آثار ویتامین ها، عملکرد عصبی، سرطان، پیشگیری


  • توصیه مهم مکمل شناسی:

به موازات نتایج حاصل از بسیاری از تحقیقات، ممکن است مطالعات دیگری وجود داشته باشد که نتایجی مغایر و عکس نتایج بالا را  نشان دهد. لذا این مطالب بهیچ وجه نمی تواند دلیلی بر توصیه مصرف خودسرانه مکمل های غذایی برای بیماران داشته باشد و بهمین دلیل هیچ متن اینترنتی ای نباید جایگزین توصیه پزشک لحاظ شود.ضمن اینکه توجه داشته باشید بهترین محل برای تهیه مکمل های غذایی، داروخانه ها هستند.


محصولات مرتبط

پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد