بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

بررسی مکمل های غذایی در کنترل فشار خون بالا و دیابت

بررسی مکمل های غذایی در کنترل فشار خون بالا و دیابت

زمینه:
استفاده از روش های درمانی مثل مکمل های غذایی و گیاهی در میان افراد مبتلاء به بیماری های فشار خون و دیابت در اقساء نقاط جهان شایع است. فشار خون، بیماری خاموشی است که باعث افزایش بیماری های قلبی- عروقی، مغزی- عروقی، عوارض کلیوی و مرگ و میر می شود به موجب آن، عوارض و مشکلات کلیوی منجر به بروز حمله قلبی، سکته، بیماری کلیه و نابینایی می شود.


 اختلالات متابولیک جدی و مزمنی وجود دارد که به طور حائز اهمیت  بر روی سلامت، کیفیت زندگی، امید زندگی در بیماران و سیستم مراقبت سلامت تاثیر گذار است. داروها و عمل جراحی تجویز شده از سوی پزشکان برای درمان فشار خون و دیابت عوارض جانبی به همراه دارد، به طور مثال، سردرد، تهوع، استفراغ، درد معده، یبوست، اسهال، ضعف، خستگی و اختلال در نعوظ.


 از اینرو، روش های درمانی دیگری باید به شکل مکمل های غذایی شناخته شده مورد بررسی قرار گیرد، زیرا آن ها سلامت شخص را بهبود بخشیده و عوارض جانبی داشته یاگاهی هیچ عوارض جانبی به همراه ندارند.

روش ها و مواد:
این تحقیق از طریق گزارشات سیستماتیک و مفهومی مقاله ای انجام شد و به بررسی مصرف همزمان مکمل های غذایی و تاثیرات آن بر روی کنترل دیابت و فشار خون پرداخت. تحقیقات تجربی نیز از طریق محققان گوگل (http://scholar.google.com) و پایگاه علمی ساینس دایرکت (http://www.sciencedirect.com) صورت گرفت.


علاوه بر این پایگاه های داده، پایگاه داده دانشگاه نیز مورد استفاده قرار گرفت. محققان از مجموعه ای از مقالات مهم مربوط به مکمل های غذایی و اسامی بیماری ها نیز استفاده نمودند.

بیماری های خاص و انواع مکمل های غذایی به کار رفته در کنترل شان
مکمل های غذایی به کار رفته در کنترل فشار خون عبارت اند از: روغن کبد ماهی، سیر، کوآنزیم Q10، بتاگلوکان، لیپوئیک اسید، غلات کامل، ویتامین های E، B6 ، C، پتاسیم، منیزیم، سدیم،پلی فنل، مکمل های گیاهی و وانادیم.


مکمل های غذایی به کار رفته در  کنترل دیابت عبارت اند از: آلفا لیپوئیک، مکمل کرومیوم  ، اسید های چرب امگا 3، پلی فنول ها، سیر، منیزیم، کوآنزیم Q10، وانادیوم، اسید فولیک، سلنیوم، ویتامین B6،C، E ،روی (زینک) و مس.



دلایل مصرف مکمل های غذایی در کنترل فشار خون و دیابت

چند دلیل را می توان برای مصرف مکمل های غذایی در کنترل فشار خون و دیابت مطرح  نمود. دیابت و فشار خون هزینه مالی هنگفتی را به دولت تحمیل  کرده و بر روی  افراد تاثیر می گذارد، پیش بینی می شود که ظرف 20 سال دیگر این مشکلات بیشتر شود. هر کسی نمی تواند جدیدترین فناوری و پیشرفت های درمانی این بیماری ها را تهیه نماید. مکمل های غذایی و سایر روش های درمانی و دارویی الزامی است((Bastaki, 2005)..


عامل مهم دیگر، عدم واکنش و عوارض جانبی پیش بینی نشده بر گرفته از کاربرد درمان های قراردادی است که بسیاری از بیماران را به آن داشته تا از مکمل های غذایی به عنوان روش درمانی جایگزین استفاده نمایند(Halat and Dennehy, 2003). خواص مکمل های غذایی به کار رفته فشار خون و نوروپاتی دیابتی شرح داده شده را درمان  می نماید(Halat and Dennehy, 2003; Gupta ( Guptha, 2010.

 مقایسه این مکمل ها با توجه به مقادیر دوز، فرکانس و  عوارض جانبی شرح داده شده در مقالات پزشکی نیز به انتخاب مناسب ترین مکمل ها کمک می نماید. اکثر بیماران مبتلا به فشار خون ( مخصوصا افرادی که فشار خون بالای خفیفی دارند) اظهار می دارند که از کاربرد روش های درمانی دارویی فواید زیادی کسب نکرده  و عوارض جانبی این داروها و عمل های جراحی بیشتر از فوایدشان است(Mansoor, 2001).

 بنابراین، رژیم غذایی و سایر رویکرد های  غیردارویی، روش امن تری را برای درمان دیابت و فشار خون ارائه می دهند. هزینه این روش ها کم و فوایدشان بیشتر است ( Halat and Dennehy،2003).



کمبود های مکمل های غذایی:

با وجود محبوبیت و مصرف گسترده مکمل های غذایی، برخی کمبود ها نیز در راستای مکمل های غذایی ارائه شده است. برخی از خطرات و ریسک مصرف آن عبارت اند از: واکنش های آلرژیک، بازداری از جذب سایر مواد مغذی و واکنش بین داروها- مواد مغذی که در دراز مدت عوارض منفی خواهند داشت(Palmer and Howland, 2001( Palmer and Betz, 2002.

بنابراین، مصرف کنندگان باید به هنگام تهیه و خرید مکمل های غذایی از  استانداردهای فارماکوپه (رفرانس استاندارد فارماکوپه ناخالصی داروئی آمریکا یا لیست دارویی مورد تایید شامل داروهای مورد نیاز)، خلوص مکمل و قابلیت اطمینان محتوی اطمینان حاصل کرده و با مشورت پزشک مکمل غذایی مصرف نمایند.



نتایج و بحث:
این تحقیق کل ارزش های درمانی مکمل های  ویتامین، مواد معدنی، آمینو اسید، میوه ها، سبزیجات، داروهای گیاهی و سایر ترکیبات گیاهی به کار رفته به شکل مکمل های غذایی را شامل می شد.

نتایج نشان داد که این مکمل ها مطلوب بوده و جایگزینی مناسب و امن برای داروهای قراردادی گران و سمی به شمار می روند. به طور کلی، مکمل های غذایی در صورت مشورت با پزشک اثرات جانبی زیادی نداشته و به سادگی قابل دسترس می باشند. پیش بینی می شود که مصرف مکمل های غذایی سلامت را بهبود بخشیده و وضعیت بیماران مبتلاء به دیابت و فشار خون را بهتر می نماید.



نتیجه گیری:

بنابراین، پزشکان برای کنترل دیابت و فشار خون مصرف مکمل های غذایی مناسب را در پرهیز غذایی افراد توصیه می نمایند.  در صورت کمبود در مصرف برخی مواد غذایی توصیه شده، مصرف مکمل ها مورد نیاز است.

این روش می تواند به تامین مقدار مواد مغذی مورد نیاز ، بهبود بهینه عملکرد و سلامت شخص کمک نماید. مدارک و شواهد علمی از فواید برخی مکمل های غذایی ارائه شده در خصوص بهبود شرایط سلامت بیماران مبتلاء به دیابت و فشار خون پشتیبانی می نماید.

در افراد بیمار، مصرف کم ویتامین و مواد معدنی ممکن است باعث وخیم تر شدن شرایطتشان شود. بنابراین،مواد مغذی اضافی به دست آمده  از مکمل ها می تواند در تامین نیاز ها و قوانین پزشکی به بیماران کمک نماید.

مصرف مکمل های غذایی در کنترل دیابت و فشار خون فرصتی مناسب برای متخصصان مراقبت های بهداشتی به شمار رفته  تا با مشارکت و همکاری با بیماران، رفتار های خود مراقبتی مفیدی را به آن ها آموزش داده و از آن ها پشتیبانی نمایند.



منابع و رفرنس های مکمل شناسی برای این خبر:

Dietary Supplements in the Management of Hypertension and Diabetes - A Review

Published in online 2014 Apr 3

African Journal of Traditional, Complementary and Alternative Medicines (AJTCAM)..


مکمل شناسی را هر روز دنبال کنید

 کپی، فقط در صورت درج نام و لینک مکمل شناسی، مجاز است
 
*توصیه مهم مکمل شناسی در مورد 
خرید و مصرف مولتی ویتامین ها و سایر مکمل های غذایی:
1-مکمل شناسی، یک داروخانه اینترنتی نیست
و فعالیتی در زمینه  خرید و فروش مکمل ها ندارد.
2-به موازات این مطلب، ممکن است مطالعات دیگر، 
نتایجی مغایر و عکس نتایج بالا را  نشان دهد. 
لذااین مطالب نمی تواند دلیلی بر توصیه ومصرف خودسرانه 
مکمل های غذایی باشد و نباید جایگزین توصیه پزشک شود.
3- بهترین محل برای تهیه مکمل های غذایی، داروخانه است.
______________________________

پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد