بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

تداخل های آهن با منگنز، روی (زینک) و کروم در درمان کمبود آهن

تداخل های آهن با منگنز، روی (زینک) و کروم در درمان کمبود آهن

کمبود آهن امروزه به عنوان شایع ترین کمبود ریزمغذی ها در نظر گرفته می شود. کمبود آهن معمولا با مصرف کم آهن، از دست دادن خون، جذب ضعیف آهن، وجود انگل هایی در دستگاه گوارش یا افزایش نیازهای فیزیولوژیکی به آهن همانند دوره بارداری ایجاد می شود.



کمبود ریزمغذی آهن معمولا با استفاده از قرص های آهن درمان می شود، که در برخی اوقات این قرص یک مولتی ویتامین/مواد معدنی حاوی آهن است.


جدیدترین تحقیقات نشان داده اند تداخل حضور مقادیر بسیار کم برخی عناصر می تواند باعث تاثیر بسیار زیادی در وضعیت آهن شود. براساس تحقیقات موجود، یک تداخل بسیار قوی بین منگنز و آهن، بویژه در حالتی که کمبود آهن وجود دارد، اثبات شده است. تاثیر منگنز بر هموستازی آهن احتمالا از طریق تاثیر آن بر روی جذب آهن، حامل های آهن مانند ترانس فریتین و پروتئین های تنظیم کننده آهن است.

کم خونی
همچنین دانش حاضر نشان داده است که عنصر روی نیز بر وضعیت آهن تاثیر دارد و این تاثیر احتمالا به دلیل رقابت آنها برای اتصال به حامل های فلزی است. علاوه بر این، عنصر روی ممکن است در تنظیم تولید هپسیدین مشارکت داشته باشد. در عین حال، مطالعات انسانی در مورد فعل و انفعال بین آهن و روی بویژه در مواردی که کمبود آهن وجود دارد، متناقض است و هر دو حالت تاثیر مثبت و منفی روی بر وضعیت آهن مشاهده شده است.



قابل ذکر است که مطالعات متعددی امکان رقابت بین آهن و کروم در اتصال به فریتین را نیز نشان داده اند. اما در مورد تحقیقاتی که بر روی انسان انجام شده است، تداخل های بین این فلزات نیز متناقض است.


مولتی ویتامین به جای غذا
بنابراین در عین حال که کمبود آهن باید مدیریت شود، توصیه می شود که ارزیابی دقیقی در مورد سطح سایر عناصر فلزی در موازات ارزیابی شاخص های تنظیم آهن انجام شود. به نظر می رسد اصلاح همزمان وضعیت این فلزات با وضعیت آهن در حالتی که کمبود آهن وجود دارد می تواند به کاهش تداخل های تخریبی و افزایش تداخل های سازنده کمک کند.

این مطالعه مروری در روزهای اخیر در مجلهJournal of Trace Elements in Medicine and Biology به چاپ رسید.



منابع و رفرنس های مکمل شناسی برای این خبر:


Interactions of iron with manganese, zinc, chromium, and selenium as related to prophylaxis and treatment of iron deficiency

Journal of Trace Elements in Medicine and Biology, Available online 12 February 2017, In Press...


مکمل شناسی را هر روز دنبال کنید

 کپی، فقط در صورت درج نام و لینک مکمل شناسی، مجاز است
 
*توصیه مهم مکمل شناسی در مورد 
خرید و مصرف مولتی ویتامین ها و سایر مکمل های غذایی:
1-مکمل شناسی، یک داروخانه اینترنتی نیست
و فعالیتی در زمینه  خرید و فروش مکمل ها ندارد.
2-به موازات این مطلب، ممکن است مطالعات دیگر، 
نتایجی مغایر و عکس نتایج بالا را  نشان دهد. 
لذااین مطالب نمی تواند دلیلی بر توصیه ومصرف خودسرانه 
مکمل های غذایی باشد و نباید جایگزین توصیه پزشک شود.
3- بهترین محل برای تهیه مکمل های غذایی، داروخانه است.
______________________________

پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد