بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

ید و تولد نوزادان باهوش بالاتر - بررسی کوتاهی راجع به یدوفولیک

ید ماده اصلی تامین کننده هورمون تیروکسین است که از غده تیروئید ترشح می‌شود. در تمام طول زندگی غده تیروئید تاثیر مثبت بسیاری بر رشد، تکامل و تمامی سیستم بدن دارد. این هورمون در زنان بر سیکل‌های قاعدگی و باروری نیز تاثیرگذار است. کم کاری تیروئید که در کشور ما بسیار شایع است، موجب اختلالات قاعدگی، تخمک‌گذاری و گاهی موجب خون‌ریزی‌های غیرطبیعی به دنبال اختلال قاعدگی می‌شود و حتی ممکن است موجب ناباروری شده و عامل سقط‌جنین شود.

تنظیم کار غده تیروئید و رسیدن مقدار کافی ید به بدن تمامی افراد و به‌ویژه زنان قبل از بارداری و طی بارداری از اهمیت بالایی برخوردار است. اقدامی که در سال‌های گذشته در این جهت انجام شد، غنی کردن نمک با ید بود که تاثیر مثبتی در رساندن ید به بدن زنان داشت.

در رابطه با کنترل نیز در آزمایش‌های چکاپی که برای زنان قبل و بعد از بارداری انجام می‌شود، کمبود ید و کم‌کاری تیروئید موردبررسی قرار می‌گیرد که بسیار هم شایع بوده و درصورتی‌که به‌موقع تشخیص داده شود می‌توان به درمان مناسب آن پرداخت. اگر زنی دچار کم‌کاری تیروئید باشد و تحت درمان قرار نگیرد و به‌موقع تشخیص داده نشود ممکن است جنین او دچار اختلال رشد شود. عقب‌افتادگی ذهنی در فرزندان زنانی که دچار کم‌کاری تیروئید هستند و درمان نمی‌شوند اختلالی شایع است. بنابراین در مشاوره‌های قبل از بارداری حتماً باید وضعیت تیروئید زنان موردبررسی قرار بگیرد و اگر دچار کم‌کاری تیروئید هستند تحت درمان قرار بگیرند. معمولاً برای زنان دارو تجویز می‌شود و در تمام طول بارداری نیز باید دارو مصرف شود تا جنین دچار عقب‌افتادگی ذهنی نشود. بر اساس تحقیقاتی که در سال‌های گذشته در کشور ما انجام‌شده است، کمبودید به‌ویژه در زنان بسیار شایع است و موجب کم‌کاری تیروئید، گواتر و درنتیجه عقب‌افتادگی در جنین می‌شود.

همان‌گونه که اسید فولیک بسیار ضروری بوده و باید حداقل از سه ماه قبل از بارداری مصرف اسید فولیک شروع شود. مصرف اسید فولیک منجر به کم شدن نقایص مغز، جمجمه و نخاع در جنین می‌شود. استفاده از یدوفولیک که داروی جدید ساخته‌شده در کشور است موجب می‌شود کمبودید جبران و درمان شود.

امیدوار هستیم با مصرف آن کم‌کاری تیروئید در مادر و درنتیجه آن جنین برطرف شده و شاهد عقب‌افتادگی‌های جنین که به آن کرتینیسم (Cretinism) گفته می‌شود نباشیم. استفاده از این دارو منجر به کاهش موارد عقب‌افتادگی ذهنی شده و جنین و کودکان ما با وضعیت هوش بهتری متولد می‌شوند.


پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد