بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

محتوای مواد معدنی، ویتامین C، ترکیبات فنولی و فعالیت آنتی اکسیدانی گیاهان تاج خروس

محتوای مواد معدنی، ویتامین C، ترکیبات فنولی و فعالیت آنتی اکسیدانی گیاهان تاج خروس
تاج خروس (Amaranthus) خانواده ای از گیاهان گلدار است که خود دارای 60 گونه متفاوت است. گل‌های این گیاه به رنگ‌های بنفش، قرمز و زرد است.

اگرچه چندین گونه از اعضای این خانواده علف هرز محسوب می‌شوند، اما مردم در سراسر دنیا از گونه‌های مختلف این گیاه به عنوان سبزی، غلات و گیاه زینتی استفاده می‌کنند. همچنین اغلب اعضای این خانواده سرشار از مواد معدنی مانند کلسیم، پتاسیم، آهن، مس، منیزیم، فسفر و منگنز است.

میزان مناسب پروتئین و لیزین موجود در این گیاه برای سلامت موها و ناخن‌ها مفید است. گیاه تاج خروس باعث کاهش کلسترول شده و به این ترتیب خطر سکته‌ قلبی و بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد.

در مطالعه علمی ای که به تازگی انجام شد محتوی مواد معدنی، ویتامین C، غلظت ترکیبات فنولی و فلاوانوییدی و سطوح فعالیت آنتی اکسیدانی 15 گونه از گیاهان تاج خروس مورد آزمایش قرار گرفت.


پس از تجزیه و تحلیل گونه ها، نتایج نشان داد که در تمام گونه های مورد بررسی قرار گرفته محدوده غلظت عناصر کلسیم، پتاسیم، منیزیم، فسفر و ترکیبات فنولی، و محدوده فعالیت آنتی اکسیدانی در عصاره این گیاهان به ترتیب 5/1 تا 5/3 میلی گرم بر گرم، 5/5 تا 8/8  میلی گرم بر گرم، 8/1 تا 5/4 میلی گرم بر گرم، 5/0 تا 9/0 میلی گرم بر گرم، 2/3 تا 5/5 معادل میلی گرم گالیک اسید بر گرم، و 38 تا 90 معادل میکرومول ترولوکس (Trolox equivalents) بر گرم هستند.

در این بین،گونه Amaranthus acanthochiton دارای بیشترین غلظت عناصر کلسیم، منیزیم، نیکل و روی بود. همچنین گونه های A. deflexus و A. viridis دارای بیشترین غلظت آهن بودند.

براساس نتایج این تحقیق مشخص شد که مصرف عصاره هر کدام از اعضای این خانواده (بصورت یک فنجان از آن که از 30  میلی گرم وزن خشک آن گیاه تهیه شده باشد) می تواند به مقدار 13 تا 34 درصد از نیاز روزانه منیزیم را تامین کند (مقدار روزانه مورد نیاز منیزیم براساس اعلام سازمان غذا و داروی آمریکا 400 میلی گرم است). همچنین این یک فنجان از عصاره گیاهان فوق می تواند تا حدود 68 درصد از نیاز روزانه ویتامین C را نیز تامین کند (نیاز روزانه ویتامین C 60 میلی گرم است).

علاوه بر این، نتایج بررسی ها نشان داد که گونه A. acanthochiton  می تواند به عنوان منبع خوبی برای کلسیم، منگنز و مولیبدن (10 تا 19 درصد از نیاز روزانه) و نیز به عنوان یک منبع بسیار عالی برای منیزیم و ویتامین C (20 درصد یا بیشتر از نیاز روزانه) در نظر گرفته شود.

بطور کلی نتایج این تحقیق نشان داد که سبزیجات برگ دار خانواده تاج خروس می تواند به عنوان منابع روزانه برای تامین ریزمغذی های ضروری و ترکیبات تامین کننده سلامتی بدن استفاده شوند.

نتایج این تحقیق در سال 2017 در مجله Journal of Food Composition and Analysis به چاپ رسید.



منابع و رفرنس ها:

Source & Reference

Minerals, vitamin C, phenolics, flavonoids and antioxidant activity of Amaranthus leafy vegetables

Journal of Food Composition and Analysis, Volume 58, May 2017, Pages 33–39...

برای مشاهده مقاله روی سایت مبدا به زبان اصلی اینجا کلیک کنید



کلید واژه ها

مکمل غذایی، مولتی ویتامین، تاج خروس، آمارانتوس، ریز مغذی ها، کلسیم، آهن، سیستم ایمنی، رژیم غذایی، سبک زندگی، لیست مکمل های غذایی، عوارض مصرف، نحوه مصرف، کاربرد مکمل های غذایی، بهترین زمان مصرف، قرص تقویتی، مکمل شناسی، آثار ویتامین ها، عملکرد عصبی، سرطان، پیشگیری

تهیه شده در گروه تحریریه سایت مکمل شناسی

"منصور"
مکمل شناسی را هر روز دنبال کنید

 کپی، فقط در صورت درج نام و لینک مکمل شناسی، مجاز است
 
*توصیه مهم مکمل شناسی در مورد 
خرید و مصرف مولتی ویتامین ها و سایر مکمل های غذایی:
1-مکمل شناسی، یک داروخانه اینترنتی نیست
و فعالیتی در زمینه  خرید و فروش مکمل ها ندارد.
2-به موازات این مطلب، ممکن است مطالعات دیگر، 
نتایجی مغایر و عکس نتایج بالا را  نشان دهد. 
لذااین مطالب نمی تواند دلیلی بر توصیه ومصرف خودسرانه 
مکمل های غذایی باشد و نباید جایگزین توصیه پزشک شود.
3- بهترین محل برای تهیه مکمل های غذایی، داروخانه است.
______________________________

پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد