بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

ارتباط بین فاکتورهای فیزیکی و کم خونی ناشی از کمبود آهن

ارتباط بین فاکتورهای فیزیکی و کم خونی ناشی از کمبود آهن
از جمله اختلالاتی که بطور مستقیم به شیوع بیماری های قلبی عروقی ارتباط دارد می توان به کم خونی ناشی از کمبود آهن و چاقی، بویژه در ناحیه شکم، اشاره کرد.

در مطالعه ای که اخیرا توسط محققان ایرانی انجام شد، ارتباط بین فاکتورهای فیزیکی از جمله شاخص توده بدن (BMI) و سایز شکم با کم خونی ناشی از کمبود آهن مورد بررسی قرار گرفت.

در این تحقیق پرسشنامه هایی که در آن سوالاتی در مورد چاقی شکمی، قد، وزن و شاخص توده بدن بود توسط مشارکت کننده ها پر شد. همچنین نتایج مربوط به اندازه گیری سطح فریتین، هموگلوبین، هماتوکریت، ظرفیت کل آهن متصل شده (TIBC) و متوسط حجم گلبول قرمز (MCV) در همه افراد جمع آوری شد. در مجموع 300 نفر در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفتند.

نتایج بررسی ها نشان داد 4/48 درصد از افراد دارای اضافه وزن بوده و 9/43 درصد آنها درجات مختلفی از چاقی عمومی را دارند. 7/45 درصد از زنان و تنها 9/1 درصد از مردان از چاقی شکمی رنج می بردند.

 2/3 درصد از مردان دارای سطح فریتین کمتر از 20 نانوگرم بر دسی لیتر بوده و 2/79 درصد از آنها دارای سطوح بالای TIBC بودند. در حالی که 5/31 درصد از زنان دارای سطح فریتین سرم کمتر از 12 نانوگرم بر دسی لیتر بوده و 9/73 درصد آنها دارای سطوح بالای TIBC بودند.

همچنین نتایج نشان داد که ارتباط بسیار عمیقی بین چاقی شکمی و سطوح TIBC، هموگلوبین، هماتوکریت و فریتین سرم وجود دارد.

براساس نتایج این بررسی مشخص شد که شیوع اضافه وزن، چاقی و چاقی شکمی ارتباط قابل ملاحظه ای با کم خونی ناشی از کمبود آهن دارد.

نتایج این مطالعه در مجله Novelty in Biomedicine تحت انتشار می باشد.


منابع و رفرنس ها:

Source & Reference

The relationship between anthropometric Factors and iron deficiency anemia


برای مشاهده مقاله روی سایت مبدا به زبان اصلی اینجا کلیک کنید



کلید واژه ها

مکمل غذایی، مولتی ویتامین، کم خونی، کمبود آهن، کم خونی ناشی از کمبود آهن، چاقی، اضافه وزن، فریتین، ریز مغذی ها، کلسیم، آهن، سیستم ایمنی، رژیم غذایی، سبک زندگی، لیست مکمل های غذایی، عوارض مصرف، نحوه مصرف، کاربرد مکمل های غذایی، بهترین زمان مصرف، قرص تقویتی، مکمل شناسی، آثار ویتامین ها، عملکرد عصبی، سرطان، پیشگیری

تهیه شده در گروه تحریریه سایت مکمل شناسی

"منصور"
بسته های ویژه خبری :

پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد