بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

ارتباط بین عوامل اقتصادی- اجتماعی و مصرف ریزمغذی هایی مثل ویتامین A، زینک(روی) و آهن میان کودکان 6-59 ماهه در اوگاندا

ارتباط بین عوامل اقتصادی- اجتماعی و مصرف ریزمغذی هایی مثل ویتامین A، زینک(روی) و آهن میان کودکان 6-59 ماهه در اوگاندا
زمینه: سه میلیون و پانصد هزار  کودک زیر 5 سال هر ساله در اثر سوء تغذیه جان خود را از دست می دهند. حدود 150 میلیون کودک زیر 5 سال در کشور های درحال توسعه به خاطر سنشان با کاهش وزن و کم وزنی مواجه می باشند. 2/3 از این کودکان در آسیا و بیش از 1/4 از آن ها در آفریقا زندگی  می نمایند.

برای مثال، کمبود ریزمغذی ها در اوگاندا  مخصوصا ویتامین A و آهن مشکل اصلی به شمار می رود که سلامت عموم کودکان و افراد را به مخاطره انداخته است. زیرا 38% از کودکان 6 تا 59 ماهه با کمبود ویتامین A مواجه بوده و 50% آن ها به کم خونی مبتلا می باشند.

هدف: هدف این تحقیق بررسی این مسئله است که آیا ارتباطی بین عوامل اقتصادی- اجتماعی و مصرف ریزمغذی هایی مثل ویتامین A، زینک و آهن میان کودکان 6 تا 59 ماهه اوگاندا وجود دارد یا خیر.

روش شناسی: داده های گردآوری شده از سه منطقه مختلف اوگاندا حاکی از آن است که عوامل اقتصادی اجتماعی، سن، موقعیت، منطقه و جنسیت کودکان، نوع شغل،تحصیل، کار(وضعیت درآمد) و عوامل مهم دیگری چون وضعیت مادران و مراقبان بسیار حائز اهمیت می باشد. البته تحقیق دیگری بر روی ارتباط بین مصرف ریزمغذی ها و عوامل اقتصادی- اجتماعی به طور خاص صورت گرفته است.

نتایج: نتایج به دست آمده حاکی از آن است که مصرف ویتامین A و آهن  با نوع کار، منطقه، موقعیت، شغل و ثروت در ارتباط است. اما، مصرف زینک به طور چشم گیر با منطقه و موقعیت در ارتباط می باشد. هر چند منطقه و موقعیت (مناطق شهری و روستایی) از دیگر عوامل تاثیرگذار بر روی مصرف آهن به شمار می رود.

برای مثال، مصرف ویتامین A  در مناطق روستایی مهمتر است تا مناطق شهری. مصرف روی (زینک) شدیدا با منطقه و موقعیت در ارتباط است. کمبود  زینک و آهن در مناطق غربی(33.3%، 61.1%)، شمالی (23.7%, 50%) و مرکزی (20.6%, 35.5%) بیشتر است.

در مقابل، کمبود ویتامین A در مناطق مرکزی (20.6%) بالاتر است و بعد از آن می توان به مناطق شمالی (7.9%) و  مناطق غربی (5.6%) اشاره نمود.

نتیجه گیری و پیشنهادات: نتایج حاکی از آن است که مصرف ریزمغذی هایی مثل آهن، روی و ویتامین A در کودکان 24 تا 49 ماه کافی نیست. شرایط اقتصادی- اجتماعی مناطق( روستایی و شهری)، موثرترین عامل در مصرف ریزمغذی ها برای کودکان به شمار می رود. البته، تحقیقات بیشتری باید بر روی این زمینه صورت گیرد.



منابع و رفرنس ها:

Source & Reference

Association between socio-economic factors and micronutrient intake (Iron, Zinc and Vitamin A) among children aged 6-59 months in Uganda.

  Afidra, Olema Ronald, Makerere University, Institutional Repository, 2014..

برای مشاهده مقاله روی سایت مبدا به زبان اصلی اینجا کلیک کنید



کلید واژه ها

مکمل غذایی، مولتی ویتامین، ریز مغذی ها، کلسیم، آهن، کودکان، زینک(روی)، ویتامین آ، سیستم ایمنی، رژیم غذایی، سبک زندگی، لیست مکمل های غذایی، عوارض مصرف، نحوه مصرف، کاربرد مکمل های غذایی، بهترین زمان مصرف، قرص تقویتی، مکمل شناسی، آثار ویتامین ها، عملکرد عصبی، سرطان، پیشگیری

تهیه شده در گروه تحریریه سایت مکمل شناسی

"فرزانه"

پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد