بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

درمان کم خونی ناشی از کمبود آهن در بیماران سرطانی، مقایسه آهن بیس گلیسینات و آهن سولفات

درمان کم خونی ناشی از کمبود آهن در بیماران سرطانی، مقایسه آهن بیس گلیسینات و آهن سولفات
در بیماران سرطانی کم خونی ناشی از کمبود آهن ملایمی که ناشی از شیمی درمانی نباشد معمولا با استفاده از نمک های آهن خوراکی و در بیشتر مواقع با سولفات آهن درمان می شود.

در تحقیقی که در سال 2012 انجام شد، کارایی و سمیت شلات آهن بیس گلیسینات و سولفات آهن در بیماران سرطانی که دچار کم خونی ملایم ناشی از کمبود آهن بودند مورد مقایسه قرار گرفت.

در این بررسی 24 بیمار که دارای تومورهای سرطانی بودند (10 نفر مبتلا به سرطان سینه، 12 نفر مبتلا به سرطان روده بزرگ و 2 نفر مبتلا به سرطان معده) و در محدوده سنی 45 تا 75 سال بودند بصورت تصادفی انتخاب شدند.

سطح هموگلوبین این افراد بین 10 تا 12 گرم بر دسی لیتر و سطح فریتین آنها کمتر از 30 نانوگرم بر میلی لیتر بود. 12 نفر از این افراد قرص های آهن بیس گلیسینات خوراکی با دوز 28 میلی گرم در روز به مدت 20 روز و سپس با دوز 14 میلی گرم در روز به مدت 40 روز مصرف کردند. 12 نفر دیگر قرص های سولفات آهن با دوز 105 میلی گرم در روز به مدت 60 روز مصرف کردند.

مقادیر هموگلوبین و فریتین افراد با گذشت 1 و 2 ماه از شروع درمان اندازه گیری و مقایسه شد. همچنین عوارض جانبی مربوط به هر کدام از قرص ها نیز ثبت شد.

در 12 بیماری که با استفاده از آهن بیس گلیسینات درمان شده بودند، میانگین مقادیر اولیه هموگلوبین و فریتین به ترتیب 6/11 گرم بر دسی لیتر و 1/16 نانوگرم بر میلی لیتر بود. پس از 2 ماه درمان این مقادیر به ترتیب به 13 گرم بر دسی لیتر و 8/33 نانوگرم بر میلی لیتر افزایش یافت.

در گروهی که با استفاده از سولفات آهن درمان شده بودند، میانگین مقادیر اولیه هموگلوبین و فریتین به ترتیب 3/11 گرم بر دسی لیتر و 19 نانوگرم بر میلی لیتر بود. پس از 2 ماه درمان این مقادیر به ترتیب به 7/12 گرم بر دسی لیتر و 8/40 نانوگرم بر میلی لیتر افزایش یافت.

همچنین در 6 نفر از افراد عوارض جانبی مشاهده شد که 2 نفر از آنها کسانی بودند که آهن بیس گلیسینات مصرف کرده بودند و 4 نفر افرادی بودند که سولفات آهن مصرف کرده بودند.

در مجموع این داده ها نشان می دهد شلات بیس گلیسینات آهن نه تنها کارایی مشابهی با سولفات آهن دارد بلکه سمیت کمتری نیز نسبت به آن دارد.

نتایج این تحقیق در مجله Biomedicine & Pharmacotherapy منتشر شد.

.


منابع و رفرنس های مکمل شناسی برای این خبر:


Treatment of mild non-chemotherapy-induced iron deficiency anemia in cancer patients: Comparison between oral ferrous bisglycinate chelate and ferrous sulfate

Biomedicine & Pharmacotherapy, Volume 66, Issue 6, September 2012, Pages 414–418..


مکمل شناسی را هر روز دنبال کنید

 کپی، فقط در صورت درج نام و لینک مکمل شناسی، مجاز است
 
*توصیه مهم مکمل شناسی در مورد 
خرید و مصرف مولتی ویتامین ها و سایر مکمل های غذایی:
1-مکمل شناسی، یک داروخانه اینترنتی نیست
و فعالیتی در زمینه  خرید و فروش مکمل ها ندارد.
2-به موازات این مطلب، ممکن است مطالعات دیگر، 
نتایجی مغایر و عکس نتایج بالا را  نشان دهد. 
لذااین مطالب نمی تواند دلیلی بر توصیه ومصرف خودسرانه 
مکمل های غذایی باشد و نباید جایگزین توصیه پزشک شود.
3- بهترین محل برای تهیه مکمل های غذایی، داروخانه است.
______________________________
بسته های ویژه خبری :

پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد